۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۳:۲۷
کد خبر: 82641043
T T
۰ نفر

كمك چين به مدرن سازي مالزي

۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۳:۲۷
کد خبر: 82641043
كمك چين به مدرن سازي مالزي

پكن - ايرنا - با توجه به گرمتر شدن روابط پكن و كوالالامپور و اجراي طرح هاي مختلف نظامي و تجاري از سوي چين در مالزي نشان مي دهد كه دومين اقتصاد برتر دنيا، عزم خود را براي كمك به مدرن سازي مالزي جزم كرده است.

به گزارش ايرنا، چين بسياري از طرح هاي نظامي و اقتصادي را با همكاري مالزي در آن كشور اجرا مي كند و همزمان تاكيد كرده است كه در راستاي توسعه اقتصادي طرح هاي بلند پروازانه اي براي آن كشور دارد.
در عرصه نظامي، چين قراردادهايي با مالزي بسته است كه شامل فروش هواپيماهاي گشتي و كشتي مي شود و اين كشور هم در بخش نيروي هوايي و هم دريايي در حال مساعدت به ناوگان نظامي مالزي است.
شايد به همين علت بود كه دولت مالزي حاضر شد تا ميزان بودجه دفاعي سالانه خود را تا 13 درصد كاهش دهد و به رغم برخي انتقادها بر اين باور بود كه مي تواند به تجهيزات نظامي و كمك هاي اقتصادي ارزان تر چين وابسته باشد.
سرمايه گذاران چيني كه به لحاظ سنتي سرمايه هايشان را به غرب و روسيه مي فرستادند حالا در مالزي با استقبال گرم مواجه شده اند و درها به روي آنها گشوده شده است.
ارتباط دو كشور زماني آشكارتر شد كه گروه هايي از چين به مالزي سفر كردند و مشخص شد كه اين كشور در حال فروش واحدهاي موشك انداز و يك سامانه راداري است كه در مرز جنوبي با سنگاپور استقرار داده شود.
روزنامه مورنينگ پست هنگ كنگ مي نويسد كه دولت مالزي صحت اين گزارش ها را تكذيب كرد و با اينكه ارتباطات نظامي ميان دو كشور تاييد شده است، اما هنوز در مورد قطعي شدن خريد اين سامانه ها اطلاع رساني دقيقي نشده است.
از سوي ديگر شركت كشتيراني چين با مالزي قراردادي بسته است كه بر اساس آن كشتي هاي گشتي به اين كشور فروخته مي شود و اين بخشي از تلاش ها براي نوسازي ناوگان دريايي اين كشور محسوب مي شود.
به هر صورت چين به سرعت در حال افزايش فروش نظامي خود به كشورهاي آسياي جنوب شرقي است و پس از تايلند، لائوس و كامبوج نوبت به مالزي رسيده است.
چين در عين حال اگر بخواهد به يك صادر كننده بزرگ تسليحات در دنيا تبديل شود طبيعتا بايد بتواند قراردادهايي را در اين عرصه با كشورهاي منطقه نيز امضا كند تا قدرت رقابت خود را در برابر كشورهاي غربي بالا ببرد.
اگرچه صادرات تسليحاتي چين كمتر از آمريكا و روسيه است اما بين سال هاي 2012 تا 2016 ميلادي 74 درصد رشد داشته و طرح هاي اقتصادي اين كشور هم در كشورهاي ديگر بيشتر شده است.
ميزان فروش تسليحات چين در سال گذشته ميلادي به 2 ميليارد و 100 ميليون دلار رسيد در شرايطي كه آمريكا 9 مميز 9 ميليارد دلار اسلحه صادر كرده است.
سال گذشته ميلادي هم كه نجيب تون رزاق نخست وزير مالزي به چين سفر كرد طرفين قراردادهايي عمدتا اقتصادي به ارزش 34 ميليارد دلار امضا كرده اند.
چين همچنين اعلام كرده است تا يك دهه ديگر ميلياردها دلار در مالزي سرمايه گذاري خواهد كرد و به نظر مي رسد دو كشور عصري طلايي از روابط و همكاري هاي نظامي و اقتصادي را شروع كرده اند كه براي طرفين مفيد فايده خواهد بود.
آساق**231**انتشاردهنده:فرهاد راستي

سرخط اخبار جهان