۲۹ مرداد ۱۳۹۶، ۱۷:۵۷
کد خبر: 82637744
T T
۰ نفر

طرح خروج پراید كلید خورد

۲۹ مرداد ۱۳۹۶، ۱۷:۵۷
کد خبر: 82637744
طرح خروج پراید كلید خورد

تهران- ایرنا- گروه خودروسازی سایپا اعلام كرد دلیل اصلی خروج پراید از خطوط تولیدی این شركت، تبعیت از قوانین مصوب و همراستا با سیاست‌های دولت و مجلس شورای اسلامی است.

به گزارش عصر یكشنبه ایرنا از گروه سایپا، این روزها زمزمه‌های خروج یكی از پرشمارگان ترین خودروهای موجود ایران در بازار خودرو پیچیده است.
همین اخبار كوتاه، اشتیاق بسیاری در بین مردم برای خرید این خودرو باسابقه ایرانی ایجاد كرده است.
پراید خودرویی ایمن است و قادر به تامین همه استاندارهای موجود است اما با افزایش این استانداردها و تصویب آن سایپا تصمیم گرفت «خروج پراید از چرخه تولید» را رقم بزند.
گروه خودروسازی سایپا بر اساس مسئولیت اجتماعی خود، در سال های گذشته با ایجاد زنجیره تامین، انواع مختلف این خودرو را تولید و روانه بازار كرد و بسیاری از صنایع پایین دستی كشور را به حركت درآورد و به منظور جلب رضایت مشتریان و افزایش كیفیت با تلاش بخش‌های مهندسی و فنی با تغییر در پلتفرم توانسته است تاكنون استانداردهای اجباری 55 گانه خودرو را برای این محصول پاس كرده و سهم عمده‌ای از بازار خودرو را كسب كند.
دلیل استقبال از این خودرویی كه روزهای آخر تولیدش را تجربه می‌كند، چیست؟
پیش از هر چیز باید به شمار این خودرو در خیابان‌ها اشاره كرد. بر اساس آمار موجود تاكنون تعداد هفت میلیون دستگاه پراید توسط سایپا روانه خیابان‌های ایران شده است. پراید همراهی قانع و خودرویی اقتصادی برای خانواده های ایرانی است، اغلب مردم نخستین خودروشان پراید بوده و هنوز هم بسیاری از خانواده‌ها از این خودرو به عنوان خودرو دوم استفاده می‌كنند.
از دیگر مزایای پراید می‌توان به هزینه‌های پایین، سهولت در تعمیر، خرید و فروش آسان و خدمات پس از فروش وسیع و سراسری آن اشاره كرد.
برپایه این گزارش، قیمت نیز یكی دیگر از عوامل رغبت بیشتر مردم به این خودرو است. پراید به دلیل قیمت مناسب، مصرف سوخت پایین، فضای مناسب كابین و صندوق جادار، خودرویی است كه با استقبال خوبی روبرو شده است.
این خودرو در سال‌های آغازین تولید خود به عنوان یكی از بهترین خودروهای آیرودینامیكی با ترمزی عالی، شیشه های برقی و زیبایی و طراحی دقیق بود كه از سوی جوانان و خانواده ها بسیار مورد توجه قرار گرفت و در پیست های اتومبیل رانی جزو بهترین ها بوده است. همه ما به یاد داریم كه بانك ها جوایز خود را با این خودرو به مشتریان خوش شانس اعطا می كردند. در آن سال ها، مشخصات فنی پراید مورد سوال همگان بود و باعث رضایت مالكان و سرنشینان.
موضوع دیگری كه باعث شد تا مردم در این دهه اخیر رغبت بیشتری برای خرید پراید از خود نشان دهند افزایش ضریب ایمنی این خودرو بوده است، برای این كار پروژ‌ه‌ای توسط مهندسان سایپا تعریف شد. عنوان پروژه مقاوم سازی خودرو پراید یا همان ارتقای پلت‌فرم ایكس 100 بود.
امروزه شاید كمتر كسی از این اتفاق مهم اطلاعات دقیقی داشته باشد، اما گروه خودروسازی سایپا در راستای ارتقای كیفیت پراید از سال 1384 تا 1393 طی دوره های مختلف فرآیندهای متعددی را برای افزایش ایمنی و كیفیت این خودرو به اجرا در آورده است. در سال 1390 كیسه هوای راننده و در سال 1392 كیسه هوای سرنشین جلو به این خودرو اضافه شد.
میزان مصرف سوخت پراید و تغییرات صورت گرفته در موتور پراید نیز در افزایش رغبت مردم به خریدش بی تاثیر نبود. بر اساس اطلاعات اعلام شده از سوی شركت سایپا، در سال 1384 پراید از كاربراتور به انژكتور تغییر یافت و در سال 1388 با مجهز شدن به ترمز ABS، به منظور افزایش ایمنی تغییرات جدی در پلتفرم این خودرو به وجود آمد. پراید با ارتقای شاخص های مربوطه از سال 1393 با استاندارد آلایندگی یورو 4 تولید شد و تاكنون این روند ادامه دارد.
با همه فراز و نشیب ها، خودرو پراید در سراشیبی چرخه عمر و تولید قرار دارد. این خودرو به دلیل مزایای بسیاری كه در بالا به آنها اشاره شد، تاثیر زیادی بر اقتصاد و درآمد خانواده ها داشت و همراه اقتصادی بسیاری از مردم محسوب می شد و تاثیر چرخش چرخ های این خودرو بر معیشت مردم و اقتصاد كشور بر كسی پوشیده نیست.
امیدواریم با توجه به تنوع بخشی در سبد محصولات گروه خودروسازی سایپا كه در سال های اخیر ایجاد شده است، محصولات جایگزین پراید بتوانند ضمن حفظ سهم بازار، رضایت مندی مشتریان این گروه را بیش از پیش تامین كنند؛ هرچند خودرو پراید دارای قابلیت هایی است كه كمتر محصولی با این رده قیمتی، می تواند جایگزین آن شود.
به گزارش ایرنا، پیش تر «مهدی جمالی» مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در گفت وگو با خبرنگاران اعلام كرده بود: دغدغه فعلی این گروه با توجه به مطالعات بازار ، وابستگی اقتصادی و درآمدی بسیاری خانواده های كم درآمد و كم بضاعت كشور به پراید است و در حقیقت بخشی از اشتغال كشور با استفاده از این خودرو تامین می شود.
وی بیان داشت: از بخش فروش گروه سایپا درخواست كرده ایم تا برنامه ای طراحی كنند تا پیش از خروج پراید از سبد تولید، به این قشر آسیبی وارد نشود و این را وظیفه اجتماعی خود می دانیم.
جمالی اظهار داشت: كم مصرف بودن، پایین بودن قیمت و هزینه های تعمیراتی و خدمات پس از فروش گسترده، از جمله ویژگی هایی است كه محبوبیت این خودرو را نزد خانواده ها دوچندان كرده است.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام ** 3065 ** تنظیم: محمد ملك دار ** انتشار: مریم مسعود

سرخط اخبار اقتصاد