۲۸ مرداد ۱۳۹۶، ۲۱:۲۴
کد خبر: 82636804
T T
۰ نفر
ديوار مهرباني در شهر فرهنگي پاوه به 'يار مهربان رسيد'

كرمانشاه- ايرنا- به منظور ترويج فرهنگ كتابخواني ماكتي از يك قفسه كتاب بر روي ديوار يكي از مدارس شهر پاوه تعبيه شد.

مدير آموزش و پرورش پاوه در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: اين طرح توسط خاندان مرحوم ماموستا ملامحمد زاهد ضيائي با صرف هزينه اي بالغ بر 150 ميليون ريال و با هماهنگي مديريت آموزش و پرورش وهمكاري جمعي از فرهنگ دوستان اجرا شده است.
مختار برزگرد فر افزود: 2 عامل قدمت و قداست موجب اجراي اين طرح شد، قدمت به اين معني كه مردمان اين سامان 12 سال بعد از مركز كشور يعني در سال 1268 دارالفنون را در مركز كشور داشته ايم در سال 1280 در خانه باغ هاي پاوه هم مدرسه داشته ايم.
وي افزود: مردمان با شعور و فرهنگ اين ديار مردماني بوده اند كه از گذشته يد طولايي در علم و دانش داشته اند و به همين مناسبت ما به همراه خاندان مرحوم ضيائي نمادي بنا كرديم كه بيان كننده علم و دانش در اين ديار و سامان باشد.
مدير آموزش و پرورش پاوه افزود: عامل دوم قداست بود بدان معني كه نام اين مدرسه مزين است به نام مرحوم ضيائي اولين رئيس آموزش و پرورش پاوه و اورامانات در سال 1305 به بعد و اين عامل موجب شد، نماد رياست آموزش و پرورش را به عنوان يك نماد علمي و فرهنگي به تمام مردم نشان بدهيم.
حبيب الله مستوفي يكي از فرهيختگان پاوه اي نيز گفت: اين ابتكار فرهنگي نشان داد كه ما مي توانيم از نمادهايي كه گاهي در ادبيات ما معني ديگري دارند، معناهاي ديگري را نيز بسازيم.
وي افزود: معني ديوار در ادبيات حايل و جداكننده است اما در اينجا آمده ايم از اين ديوار نماد فرهنگ در جوار مسجد جامع و مدرسه اي به نام اولين رئيس آموزش و پرورش پاوه و اورامانات ساخته ايم.
ديوار دبستان ضيائي ماكتي از جنس آهن مشتمل بر ٤٥ كتاب وزين و برجسته در علوم مختلف همچون، كتاب مقدس قرآن كريم، صحيح بخاري، رياض الصالحين، مثنوي معنوي، حافظ، عقيده ي مرضيه، تاريخ بيهقي و همچنين كتاب هاي كردي همچون ديوان مولوي، اشعار جهان آرا خانم پاوه اي، اشعار سيد بهاء الدين شمس قريشي و ... مي باشد.
شهرستان پاوه با بيش از 61 هزار نفر جمعيت در شمال غربي كرمانشاه قرار دارد.
7448/8066 خبرنگار:محمد هادي زامياد ** انتشار دهنده:علي مولوي