۲۸ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۵۴
کد خبر: 82636067
T T
۰ نفر

پنج عامل مهم در پيشگيري از دمانس و آلزايمر

۲۸ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۵۴
کد خبر: 82636067
پنج عامل مهم در پيشگيري از دمانس و آلزايمر

تهران- ايرنا- دبير ستاد توسعه علوم و فناوري هاي شناختي، خواب كافي، رژيم غذايي مناسب، مراقبه و تمرين ذهني، ورزش و ارتباطات اجتماعي را از عوامل پيشگيري از دمانس و آلزايمر دانست و گفت: تلاش ذهني در حل بازي هاي رايانه اي كه براي تقويت كاركردهاي شناختي توليدشده اند، ابتلا به آلزايمر را به تعويق مي اندازد.

به گزارش روز شنبه گروه علمي ايرنا، دكتر كمال خرازي در مراسم افتتاحيه اولين دوره آموزشي 'كلينيك‌هاي اختلالات شناخت و حافظه' گفت: بر اساس پيمايشي كه سال 2013 انجام گرفت، 3/44 ميليون نفر از مردم جهان به دمانس (مراتب ابتدايي آلزايمر) مبتلا هستند و هر 20 سال اين ميزان دو برابر مي‌شود.
وي افزود: بيشتر مبتلايان به دمانس در كشورهايي زندگي مي كنند كه از نظر اقتصادي در سطح پاييني قرار دارند، به طوري كه 58 % مبتلايان به دمانس در سال 2010 ساكن كشورهاي توسعه نيافته بودند و پيش بيني مي شود كه اين رقم به 71 % در سال 2050 برسد.
خرازي با بيان اين كه كشورهاي آمريكا، چين، هند، ژاپن، آلمان و روسيه بيشترين مبتلايان به دمانس را دارند، ادامه داد: سن سالمندي در جهان در حال افزايش است به گونه‎اي كه در سال هاي آينده تعداد افراد 65 سال به بالا از تعداد كودكان زير پنج سال با شتاب زيادي پيشي خواهد گرفت.
وي با تاكيد بر ضرورت توجه به آموزش و پرورش، اظهار كرد: در كشورهايي كه از نظر اقتصادي ضعيف هستند، به اين امر توجه زيادي نمي‌شود و اين در حالي است كه عنصر اصلي در پيشگيري از دمانس و آلزايمر، آموزش و پرورش و آموزش عالي است،‌ چراكه آموزش و پرورش مناسب موجب درگيرشدن ذهن و فعاليت مغز خواهد شد و علما و دانشمندان كمتر در دوران سالمندي خود دچار دمانس و آلزايمر مي شوند زيرا مغزشان دائماً درگير حل مسايل علمي است.
خرازي با بيان اين كه مغز از انعطاف پذيري بالايي در سطح شيميايي، ساختاري و كاركردي برخوردار است، گفت: مغز انسان در هر سني مي تواند بياموزد و كاركردهاي شناختي خود را تقويت كند، بنابراين اين ادعا كه افراد سالمند محكوم به دمانس و آلزايمر هستند و نمي توانند مسايل جديد را ياد بگيرند، افسانه اي بيش نيست، بلكه در هر سني مي توان مغز فعال و يادگيرنده اي داشت.
وي با تاكيد بر اين كه مغز انسان مي تواند همواره خود را فعال و زنده نگه دارد، افزود: از اين رو براي پيشگيري از دمانس پيشنهاد مي‌شود راه‌هاي جديد تحريك مغزي به جامعه آموزش داده شود، همان گونه كه اگر عضلات ما حركت نداشته باشد، ضعيف مي‌شود، اين امر در مورد مغز نيز صادق است. از اين رو مغز بايد دائما در معرض تحريك قرارگيرد، تا توانايي خود را حفظ و تقويت كند.
خرازي داشتن ارتباطات اجتماعي را از ديگر عوامل پيشگيري از دمانس عنوان كرد و يادآور شد: انزوا و گوشه گيري منجر به دمانس خواهد شد. علاوه بر آن دغدغه و فشارهاي رواني منجر به ابتلاي فرد به فراموشي مي شود.
وي مطالعه در خصوص موضوعات مورد علاقه را از ديگر عوامل پيشگيري از دمانس عنوان كرد و ادامه داد: در مدارس و دانشگاه هاي ما مطالب درسي بر ذهن دانش آموزان و دانشجويان تحميل مي شود؛ در حالي كه آنها بايد از درس خواندن لذت ببرند.
دبير ستاد توسعه علوم شناختي همچنين با تاكيد بر انجام فعاليت‌هاي بدني اظهار كرد: در صورتي كه فرد فعاليت‌ بدني نداشته باشد احتمال آنكه در سالمندي دچار اختلالات شناختي شود، بيشتر خواهد بود؛ بنابراين براي پيشگيري از اختلالات شناختي خواب كافي، رژيم غذايي مناسب، تمرين ذهني و ورزش و ارتباطات اجتماعي لازم است.
خزاري حل مساله و اجراي بازي هاي رايانه اي را از ديگر راه هاي پيشگيري از دمانس و آلزايمر دانست و ادامه داد: تمرين ذهني از طريق بازي هاي رايانه اي كه براي تقويت كاركردهاي شناختي توليد شده اند، موجب مي‌شود كه فرد ديرتر گرفتار آلزايمر شود بنابراين پيش بيني مي شود كه بازار وسيعي در عرضه بازي هاي رايانه اي در فضاي مجازي به وجود آيد به گونه‌اي كه اگر در سال 2005 بازار اين بازي‌ها در دنيا 210 ميليون دلار بوده است، برآورد مي‌شود كه تا سال 2020 به 6 ميليارد دلار برسد.
'دمانس' تخريب پيش رونده كاركردهاي شناختي است كه به صورت مجموعه‌اي از عملكردي‌هاي بد باليني شامل اختلالاتي در حافظه، اختلال زبان، تغييرات روان‌شناختي و روان‌پزشكي، و مختل شدن فعاليت‌هاي روزمره تظاهر مي‌يابد.
دمانس ( dementia )٬ يا زوال عقل، در پزشكي و روان‌پزشكي٬ اختلال مزمن و گاهي حاد فرايندهاي رواني به علت بيماري عضوي مغز، كه با تغيير شخصيت و موقعيت‌ناشناسي و اختلال در حافظه و داوري و انديشه همراه است.
شايع‌ترين نوع دمانس٬ زوال عقل سالخوردگي يا آلزايمر است.
علمي**1834
تنظيم: ناهيد شفيعي*انتشار: زهره محتشمي پور
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
irnaelm@
https://telegram.me
۰ نفر