۲۷ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۰۳
کد خبر: 82635336
T T
۰ نفر
سفر وزيران لبناني به دمشق؛ موافقان و مخالفان چه گفتند؟

بيروت – ايرنا- سفر سه وزير دولت لبنان به سوريه بازتاب هاي متفاوتي در فضاي سياسي و رسانه اي لبنان و موجي از تحليل هاي مختلف را در پي داشت.

«حسين الحاج حسن» وزير صنعت و «غازي زعيتر» وزير كشاورزي عصر روز چهارشنبه در راس هياتي متشكل از فعالان بخش صنعت و تجارت و كشاورزي با هدف شركت در نمايشگاه بين المللي دمشق به دعوت رسمي «محمد سامر» وزير اقتصاد و تجارت سوريه راهي دمشق شدند و مورد استقبال گرم طرف سوري قرار گرفتند.
يك روز بعد از اين سفر، «يوسف فنيانوس» وزير حمل و نقل لبنان نيز پس از پايان جلسه هيات دولت عازم دمشق شد تا در مراسم افتتاحيه نمايشگاه بين المللي دمشق به دو وزير ديگر لبناني حاضر در مراسم ملحق شود.
سفر اين وزيران به سوريه در حالي بود كه «سعد الحريري» نخست وزير نسبت به طرح موضوع سفر در جلسه هيات دولت واكنش نشان داد و اعلام كرد كه حضور برخي وزيران دولت در دمشق يك سفر شخصي تلقي مي شود.
با توجه به جنجال هاي اخير درباره اين سفر و مخالفت برخي گروه ها و احزاب لبناني با آن كه نوعي بازگشت روابط پيشين بين لبنان و دمشق تلقي مي شود، روزنامه هاي صبح امروز (جمعه) توجه خاصي به اين مساله نشان داده و موضع گيري هاي موافقان و مخالفان اين رويداد جنجالي را پوشش دادند.

**پايان قطع روابط با دمشق
روزنامه «الاخبار» در مطلبي با عنوان «پايان قطع روابط با دمشق.. با همه داد و فريادها» نوشت: سفر وزيران لبناني به دمشق باعث شد ديوار قطع روابط دمشق و لبنان كه بعضي ها به تبعيت از طرف هاي خارجي و بر اساس نظر شخصي شان بنا كرده بودند فرو بريزد. سوريه آغوش خود را بر روي مهمانان لبناني اش گشود تا منافع اقتصادي و كشاورزي لبنان از اين طريق تامين شود.
الاخبار با اشاره به استقبال گرم از وزيران لبناني و نشست مشترك مطبوعاتي در سالن استقبال نوشت: «الحاج حسن» و «زعيتر» در اين نشست به نمايندگي از طرف حزب و قبيله و طائفه شان سخن نگفتند بلكه صحبت هايي مطرح كردند كه براي هر تاجر و كشاورز و مصرف كننده لبناني اهميت دارد.
الاخبار در پايان افزود: كساني كه سفر اين وزيران را شخصي تلقي مي كنند نظرشان چيزي بيش از يك نظر شخصي نيست.

** واكنش موافقان و مخالفان
روزنامه «النهار» نيز گزارشي از ديدارهاي وزيران لبناني با مسئولان سوري و گفت و گو درباره مسائل مربوط به اقتصاد و صنعت و توسعه روابط كشاورزي بين دو طرف متشر كرد.
اين روزنامه با اشاره به ملحق شدن يوسف فنيانوس وزير حمل و نقل به دو وزير قبلي نوشت: فنيانوس پيش از اين سفر در سخناني اظهار داشت: حزب «المرده» در شش سال گذشته روابط خود را با سوريه قطع نكرده بود و اين مساله را از كسي مخفي نكرده است.
وزير حمل و نقل لبنان افزود: موضع ما درباره روابط با سوريه يك موضع انتخاباتي نيست بلكه به درستي موضع خود باور داريم. اما بعضي ها صرفا به منافع انتخاباتي خود فكر مي كنند و توجهي به مصالح كشور ندارند.
النهار در مطلب ديگري به موضع گيري تند فراكسيون المستقبل نسبت به اين سفر اشاره كرد و به نقل از بيانيه اين فراكسيون نوشت: اين گونه سفرها حتي در صورت تكرار در حكم سفرهاي شخصي به حساب مي آيد و سفر رسمي نيست چون لبنان نمي تواند با نظامي رابطه برقرار كند كه كشتارهايي در حق مردمش مرتكب شده و دست به اقدامات تروريستي عليه لبنان زده است.
اين روزنامه در مقابل به موضع نمايندگان عضو فراكسيون وفاداري به مقاومت اشاره كرد كه در جلسه هفتگي از اين فراكسيون تاكيد كردند: رابطه بين لبنان و سوريه چيزي نيست كه شرايط مختلف بتواند بر روي آن تاثير بگذارد و جلوي آن را بگيرد.
فراكسيون افزود: زمان آن رسيده كه بعضي ها در محاسبات خود بازنگري كرده و انتخاب درستي در زمينه دوستي ها و ائتلاف ها داشته باشند.

** وزير اقتصاد به خاطر رئيس جمهوري دعوت سفر به سوريه را قبول نكرد
روزنامه «الجمهوريه» در شماره امروز خود با اشاره به جلسه روز گذشته هيات دولت به رياست سعد الحريري نوشت: روز گذشته جلسه هيات دولت در كاخ رياست جمهوري لبنان در حالي برگزار شد كه حسين الحاج حسن وزير صنعت لبنان در دمشق با «عماد خميس» نخست وزير سوريه جلسه گرفته بود و در آن تاكيد كرد كه به عنوان وزير و در قالب سفر رسمي در پايتخت سوريه حضور پيدا كرده است.
الجمهوريه افزود: سفر سه وزير لبناني در حالي صورت گرفت كه «رائد خوري» وزير اقتصاد با وجود دريافت دعوت نامه از اين سفر سرباز زد. با توجه به وابستگي خوري به حزب جريان ملي آزاد، اين اقدام وي به نوعي مي تواند نشان دهنده نظر ميشل عون رئيس جمهوري در اين قضيه تلقي شود. با توجه به جايگاه ميشل عون، حضور خوري در دمشق معناي متفاوتي از سفر زعيتر و الحاج حسن و فنيانوس داشت براي همين نيز وي مجبور شد از تصميم خود براي اين سفر منصرف شود تا مانع از مكدر شد رابطه بين رئيس جمهوري و نخست وزير شود.

**سفر وزيران مسبوق به سابقه است
روزنامه «الديار» روز گذشته به نقل از رائد خوري وزير اقتصاد نوشت: تا زماني كه چراغ سبز دولت را نگرفته ام به اين سفر نخواهم رفت. البته درخواست رسمي براي چنين سفري تقديم دولت كرده ام.
خوري افزود: دو وزير (زعيتر و الحاج حسن) آنطور كه خود صلاح مي دانسته اند تصميم گرفته اند.
وي در عين حال با تشويق چنين ديدارهايي سفر به دمشق و همكاري با آن را به مصلحت لبنان دانست چون باعث حل پرونده ها و مشكلات حل نشده مي شود.
الديار همچنين به نقل از يك منبع وابسته به گروه 8 مارس نوشت: اين حرف درست نيست كه وزيران براي سفر نياز به كسب اجازه از دولت دارند چون پيش از اين هم وزيران زيادي بدون كسب اجازه به خارج كشور سفر كرده اند.

**حزب المستقبل به نخست وزير فشار مي آورد
روزنامه «البناء» نيز به نوبه خود با اشاره به اين موضوع نوشت: سكوت سعد الحريري در جلسه هيات دولت و عدم اشاره به سفر وزيران دولت به سوريه در حالي بود كه فراكسيون المستقبل در پايان نشست دوره اي خود به رياست فواد السينيوره حمله تندي به اين وزيران كرد و سفر آنها را براي لبنان غير الزام آور خواند. فراكسيون المستقبل اين اقدام را يك اقدام تحريك آميز عليه اكثريت لبناني ها و خطري براي نهادهاي قانوني لبنان دانست.
اما در مقابل، روزنامه البناء به نقل از برخي منابع در جناح 8 مارس نوشت كه گروه المستقبل همچنان به نخست وزير فشار مي اورد تا مانع از قبول از سرگيري رسمي مناسبات بين لبنان و سوريه و توسعه روابط اقتصادي با آن شود.
به گفته اين منابع، المستقبل به خاطر ارتباط هايي كه با محور آمريكايي و خليج فارسي دارد تا كنون جلوي برقراري رابطه با سوريه را گرفته است.
خاورم*390* 2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئي

سرخط اخبار جهان