وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:

محتوای آموزشی مدارس با واقعیت جامعه متفاوت است

تهران-ایرنا- وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: مسیری که آموزش و پرورش ما طی می کند به مقصد نمی رسد. آنچه در مدرسه ها آموزش می دهیم با آنچه در جامعه وجود دارد متفاوت است.

به گزارش ایرنا سید محمد بطحایی ظهر امروز یک شنبه در دیدار با استادان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران افزود: متاسفانه شرایط به گونه ای شده است که زنگ مدرسه می خورد یک عده دانش اموز که گویی محکوم به حبس ابد بوده اند می خواهند فرار کنند و این نشان می دهد که این نظام آموزشی متلاشی است. آثار این مساله را در ناهنجاری هایی که در بیرون است می بینیم.
در این نشست استادان دانشگاه راه کارهایی برای تحکیم ارتباط میان مدارس و مراجع علمی بیان کردند و بطحایی نیز با اشاره به هجمه های سیاسی که وزیر آینده آموزش و پرورش را تهدید میکند از اساتید خواست تا هرجا راه را گم کرد به او مشورت دهند.
بطحایی ادامه داد: این آموزش و پرورش است که به مراجع علمی و اساتید نیاز دارد. آنچه در کتابهای ترجمه شده آمده است به درد ما نمی خورد بلکه این شما اساتید دانشگاه هستید که باید به من بگویید چه چیزی به درد آموزش و پرورش فعلی ما می خورد.
وی افزود: من در نظر دارم تا با یک ساز و کار مستمر بتوانم از ظرفیت علمی اساتید برای حل مسایلی که به بن بست رسیده استفاده کنیم. نیاز است به دور از هرنوع تشریفات، دورهمی هایی داشته باشیم و البته از دانشکده های دیگر در سایر شهرها هم حضور داشته باشند. من بیایم به شما مساله ای که دارم به راحتی بگویم و شما راهکار ارایه دهید.
بطحایی اظهار داشت: وارد آموزش و پرورش شدم 19 ساله بودم جذب مراکز تربیت معلم شدم. معلم علوم تربیتی ، مدیر مدرسه ، کارشناس و معاون دفتر بودم. در شورای عالی آموزش و پرورش بودم و بعد قائم مقام وزیر و سپس معاون مالی وزارتخانه شدم. مدت کوتاهی سرپرست وزارتخانه بودم و اکنون معاون سازمان برنامه وبودجه هستم.کوچه و پس کوچه های این نهاد را بخوبی می شناسم . این مساله شرط لازم هست اما کافی نیست. ما با دریایی از مشکلات در آموزش و پرورش مواجه هستیم که یک فرد به تنهایی نمی تواند کار کند مگر اینکه همه مراجع علمی و سیاسی در کنار هم قرار به اعتلای آموزش و پرورش در این نظام فکر کنند.

ا** ستادان دانشگاه تهران حاضر به همراهی افتخاری با وزیر آینده هستند

غلامعلی افروز، استاد ممتاز داشگاه تهران در این دیدار گفت: درواقع مجموعه ای از همه رشته ها و سنین مختلف با میانگین سابقه بالای سی سال که بتوانند کمک کنند نیاز است و اساتید دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران حاضر به همراهی افتخاری با وزیرآینده آموزش و پرورش است.
وی افزود: دانشگاه ها سرچشمه فکری خوبی برای وزارت آموزش و پرورش است. در تمام این مدت در کنار وزرای مختلف بودیم و فضای دانشگاه به عنوان یک حیات فکری و مرکزی برای ایده پردازی بود. دانشگاه یک سرچشمه حمایتی برای وزارت آموزش و پرورش است.
رییس کنفدراسیون بین المللی روان درمانی افزود: سید محمد بطحایی تجارب خوبی در آموزش و پرورش داشته و شخصیت او به گونه ای است که هم نگاه خوبی به مساله آموزش و پرورش دارد و هم آمیزه ای از علم و منطق و معرفت است.

** اگر وزیر شدید تحت تاثیر فشار سیاسی مجلس قرار نگیرید

جواد اژه ای، رییس سابق سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان آموزش و پرورش با اشاره به برخی از فشارهای سیاسی موجود نسبت به وزیر پیشنهادی گفت: اگر شما وزیر شدید از جذب نیروهای جدید تحت فشار نماینده ها مقاومت کنید زیرا از زمان سعید مظفر در قبال بازنشسته های قدیم ، 40 تا 55 درصد نیروهای ناکارآمد تحمیل شدند. تقریبا نازل ترین سطح مهارت آموزشی در بخش آموزگاران نهضت بود که همین افراد آمدند و جذب شدند. در برخی سالها حتی کارمندان دفتری برای تدریس جذب شدند و همه این عوامل دست به دست هم دادند تا آموزش و پرورش افت کنند. بررسی ها نشان می دهد فرزندان مسئولین آموزش و پرورش خودشان در مدارس دولتی درس نمی خوانند و همین مساله برای آموزش و پرورش افت دارد. استخدام ها بسیار نگران کننده است.
وی افزود: در این چند سال اخیر وقتی مصاحبه وزرا را گوش می دهیم همه راجع به موضوع کارت طلایی، بیمه بازنشستگان و مسایل اینچنینی پرداختند. وزیر، معاون اداری و مالی وزارتخانه شده است. وزیر نباید کارپردازی کند و باید نگاه رهبری به آموزش و پرورش داشته باشد.

** کیفیت آموزش اولویت اول است

عباس بازرگان، رییس گروه سنجش مرکز حقوقی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران نیز اظهار داشت: اول ازهمه باید کیفیت آموزشی را به عنوان بالاترین اولویت آموزش و پرورش قرار دهیم. دوم، امر پژوهش برای تصمیم گیری اولویت اصلی قرار دهید و شما هیچ تصمیمی نگیرید مگر اینکه برنامه پژوهش را داشته باشیم. سوم، ساختار پژوهش در آموزش و پرورش شناخته شود. چهارم، ارتباط با دانشکده علوم تربیتی حفظ شود. پنجم، آموزش مداوم معلمان چارچوب داشته باشد. ششم، سابقا آموزش و پرورش حدود 2 درصد از ارزش افزوده تولید کشور را طبق قانون می گرفت ولی این فراموش شده است. هفتم، شما نیروهای بسیار زیادی در امور اداری دارید که می توان کم کرد و با آموزش مداوم آنها را به سمت آموزش گسیل داد.

** آموزش و پرورش باید دغدغه ملی شود

محمد میرکمالی، پدر مدیریت آموزشی کشور می گوید: مشکل آموزش و پرورش این است که عزم ملی برای پذیرش آن وجود ندارد. شما باید یک تیمی در نظر بگیرید که بتواند از آموزش و پرورش دفاع کند. اکنون برنامه بودجه به آموزش و پرورش می گوید کادر اضافه دارد درحالیکه ثابت می کنم آموزش و پرورش یک میلیون نیرو کم دارد. درواقع آموزش و پرورش نتوانسته است خود را ثابت کند تا عزم ملی برای توجه به این مهم بوجود بیاید. من به عنوان استاد این حوزه معتقدم کار در آموزش و پرورش بهتر است از جاهای کوچکتر شروع شود. مساله مهم دیگر در آموزش و بهسازی منابع انسانی است. کیفیت آموزش و پرورش پایین آمده و امکان دفاع از خودش را ندارد و راه حل در این است که سطح توانایی های منابع انسانی بالا برود.

** شادی از محیط مدارس رفته است

احمد به پژوه، معاون سابق پژوهشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی تهران نیز افزود: قبول مسئولیت آموزش و پروش شجاعت می خواهد و اصلاح آن نیاز به یک عزم ملی دارد. رشد تعالی نظام ما منوط به رشد آموزش و پرورش کشور است. اگر می خواهید بین علم و عمل پل بزنید باید به سراغ دانشگاهیان بروید چون آنها به سراغ شما نمی آیند. پیشنهاد من این است که وزیر آموزش و پرورش اقدام به تشکیل یک شورای مشورتی عالی از اساتید رتبه یک دانشگاه ها داشته باشد و نظر این گروه را به عنوان مشاور داشته باشد.
وی ادامه داد: این روزها در محیط دانشگاه نشاط نیست. برای اینکه معلم و استاد دانشگاه احساس شادی داشته باشند و آن را به شاگردانشان منتقل کنند نیازمند توجه ویژه هستند و باید به نظرات این افراد توجه شود. پیشنهاد دیگرم توجه ویژه به خانواده هاست و جلب مشارکت آنها به عنوان بازوی آموزش و پرورش در نظر گرفته شود. درهمه دنیا پیش دبستانی را باور کردند ولی در کشور ما به شوخی گرفته شده است.

** از آموزش مهارت های اجتماعی غفلت کردیم

رضا زمانی، رییس سابق دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی تهران در بیان نظر خود گفت: در بسیاری از جاهای دنیا آموزش های اجتماعی به بچه ها شروع شده است اما این مساله هنوز در ایران غریب مانده است. بیشتر مسایل اجتماعی عدم توجه به این مهم است. باید گفتگو و مباحثه و سعه صدر را به دانش آموزان آموزش دهیم تا یاد بگیرند چگونه در جهانی مملو از صلح زندگی کنند. اگر می خواهیم جامعه خوبی داشته باشیم باید از سنین پایین اقدام کنیم.
خسرو باقری، مشاور ریاست دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی تهران در امور راهبردی اخلاق پژوهش با اشاره به انفصال ارتباط دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی با آموزش و پرورش افزود: این ارتباط خاص است
مانند ارتباط مغز با بدن است.
وی ادامه داد: ما انتظار داریم اساتید این دانشکده خودمان اندیشه داشته باشیم. این روزها در دنیا خود آموزی زیاد شده است. این مسئله به دو دلیل است، شکست آموزش معلم محور و دیجیتالی شدن جهان . خودآموزی یعنی معلم هیچ است. اینجاست که ما باید به برخی از اندیشه‌های جدید نقد داشته باشیم .
محمد خدایاری فرد، رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی تهران نیز در پایان این نشست گفت: یکی از کارهایی که این دانشکده انجام می‌دهد این است که ما با تمام اساتید دانشکده‌های دیگر کشور در ارتباط هستیم. این پتانسیل ارتباطی می‌تواند در اختیار آموزش و پرورش قرار بگیرد. جلساتی گذاشته شده است و با معاونت‌های آموزش و پرورش و اساتید دانشکده ارتباط برقرار کرده‌ایم که امیدواریم بعد از این هم تداوم یابد.
رییس جمهوری در هفته گذشته 17 وزیر پیشنهادی از جمله سید محمد بطحایی را برای کسب رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.اگر با سایر دانشگاه‌ها مقایسه کنید مشخص می‌شود که این دانشکده اندیشه‌های تعلیم در آن است اما مسئله این است که این روزها این ارتباط منفصل شده است.

فراهنگ** 1883** 1823
دریافت: مریم جلوداران ** انتشار: طاهره نبی اللهی

انتهای پیام /*

باشگاه مخاطبان ایرنا

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال