۲۲ مرداد ۱۳۹۶، ۱۷:۳۸
کد خبر: 82630443
T T
۰ نفر
محتوای آموزشی مدارس با واقعیت جامعه متفاوت است

تهران-ایرنا- وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: مسیری كه آموزش و پرورش ما طی می كند به مقصد نمی رسد. آنچه در مدرسه ها آموزش می دهیم با آنچه در جامعه وجود دارد متفاوت است.

به گزارش ایرنا سید محمد بطحایی ظهر امروز یك شنبه در دیدار با استادان دانشكده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران افزود: متاسفانه شرایط به گونه ای شده است كه زنگ مدرسه می خورد یك عده دانش اموز كه گویی محكوم به حبس ابد بوده اند می خواهند فرار كنند و این نشان می دهد كه این نظام آموزشی متلاشی است. آثار این مساله را در ناهنجاری هایی كه در بیرون است می بینیم.
در این نشست استادان دانشگاه راه كارهایی برای تحكیم ارتباط میان مدارس و مراجع علمی بیان كردند و بطحایی نیز با اشاره به هجمه های سیاسی كه وزیر آینده آموزش و پرورش را تهدید میكند از اساتید خواست تا هرجا راه را گم كرد به او مشورت دهند.
بطحایی ادامه داد: این آموزش و پرورش است كه به مراجع علمی و اساتید نیاز دارد. آنچه در كتابهای ترجمه شده آمده است به درد ما نمی خورد بلكه این شما اساتید دانشگاه هستید كه باید به من بگویید چه چیزی به درد آموزش و پرورش فعلی ما می خورد.
وی افزود: من در نظر دارم تا با یك ساز و كار مستمر بتوانم از ظرفیت علمی اساتید برای حل مسایلی كه به بن بست رسیده استفاده كنیم. نیاز است به دور از هرنوع تشریفات، دورهمی هایی داشته باشیم و البته از دانشكده های دیگر در سایر شهرها هم حضور داشته باشند. من بیایم به شما مساله ای كه دارم به راحتی بگویم و شما راهكار ارایه دهید.
بطحایی اظهار داشت: وارد آموزش و پرورش شدم 19 ساله بودم جذب مراكز تربیت معلم شدم. معلم علوم تربیتی ، مدیر مدرسه ، كارشناس و معاون دفتر بودم. در شورای عالی آموزش و پرورش بودم و بعد قائم مقام وزیر و سپس معاون مالی وزارتخانه شدم. مدت كوتاهی سرپرست وزارتخانه بودم و اكنون معاون سازمان برنامه وبودجه هستم.كوچه و پس كوچه های این نهاد را بخوبی می شناسم . این مساله شرط لازم هست اما كافی نیست. ما با دریایی از مشكلات در آموزش و پرورش مواجه هستیم كه یك فرد به تنهایی نمی تواند كار كند مگر اینكه همه مراجع علمی و سیاسی در كنار هم قرار به اعتلای آموزش و پرورش در این نظام فكر كنند.

ا** ستادان دانشگاه تهران حاضر به همراهی افتخاری با وزیر آینده هستند

غلامعلی افروز، استاد ممتاز داشگاه تهران در این دیدار گفت: درواقع مجموعه ای از همه رشته ها و سنین مختلف با میانگین سابقه بالای سی سال كه بتوانند كمك كنند نیاز است و اساتید دانشكده روانشناسی دانشگاه تهران حاضر به همراهی افتخاری با وزیرآینده آموزش و پرورش است.
وی افزود: دانشگاه ها سرچشمه فكری خوبی برای وزارت آموزش و پرورش است. در تمام این مدت در كنار وزرای مختلف بودیم و فضای دانشگاه به عنوان یك حیات فكری و مركزی برای ایده پردازی بود. دانشگاه یك سرچشمه حمایتی برای وزارت آموزش و پرورش است.
رییس كنفدراسیون بین المللی روان درمانی افزود: سید محمد بطحایی تجارب خوبی در آموزش و پرورش داشته و شخصیت او به گونه ای است كه هم نگاه خوبی به مساله آموزش و پرورش دارد و هم آمیزه ای از علم و منطق و معرفت است.

** اگر وزیر شدید تحت تاثیر فشار سیاسی مجلس قرار نگیرید

جواد اژه ای، رییس سابق سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان آموزش و پرورش با اشاره به برخی از فشارهای سیاسی موجود نسبت به وزیر پیشنهادی گفت: اگر شما وزیر شدید از جذب نیروهای جدید تحت فشار نماینده ها مقاومت كنید زیرا از زمان سعید مظفر در قبال بازنشسته های قدیم ، 40 تا 55 درصد نیروهای ناكارآمد تحمیل شدند. تقریبا نازل ترین سطح مهارت آموزشی در بخش آموزگاران نهضت بود كه همین افراد آمدند و جذب شدند. در برخی سالها حتی كارمندان دفتری برای تدریس جذب شدند و همه این عوامل دست به دست هم دادند تا آموزش و پرورش افت كنند. بررسی ها نشان می دهد فرزندان مسئولین آموزش و پرورش خودشان در مدارس دولتی درس نمی خوانند و همین مساله برای آموزش و پرورش افت دارد. استخدام ها بسیار نگران كننده است.
وی افزود: در این چند سال اخیر وقتی مصاحبه وزرا را گوش می دهیم همه راجع به موضوع كارت طلایی، بیمه بازنشستگان و مسایل اینچنینی پرداختند. وزیر، معاون اداری و مالی وزارتخانه شده است. وزیر نباید كارپردازی كند و باید نگاه رهبری به آموزش و پرورش داشته باشد.

** كیفیت آموزش اولویت اول است

عباس بازرگان، رییس گروه سنجش مركز حقوقی دانشكده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران نیز اظهار داشت: اول ازهمه باید كیفیت آموزشی را به عنوان بالاترین اولویت آموزش و پرورش قرار دهیم. دوم، امر پژوهش برای تصمیم گیری اولویت اصلی قرار دهید و شما هیچ تصمیمی نگیرید مگر اینكه برنامه پژوهش را داشته باشیم. سوم، ساختار پژوهش در آموزش و پرورش شناخته شود. چهارم، ارتباط با دانشكده علوم تربیتی حفظ شود. پنجم، آموزش مداوم معلمان چارچوب داشته باشد. ششم، سابقا آموزش و پرورش حدود 2 درصد از ارزش افزوده تولید كشور را طبق قانون می گرفت ولی این فراموش شده است. هفتم، شما نیروهای بسیار زیادی در امور اداری دارید كه می توان كم كرد و با آموزش مداوم آنها را به سمت آموزش گسیل داد.

** آموزش و پرورش باید دغدغه ملی شود

محمد میركمالی، پدر مدیریت آموزشی كشور می گوید: مشكل آموزش و پرورش این است كه عزم ملی برای پذیرش آن وجود ندارد. شما باید یك تیمی در نظر بگیرید كه بتواند از آموزش و پرورش دفاع كند. اكنون برنامه بودجه به آموزش و پرورش می گوید كادر اضافه دارد درحالیكه ثابت می كنم آموزش و پرورش یك میلیون نیرو كم دارد. درواقع آموزش و پرورش نتوانسته است خود را ثابت كند تا عزم ملی برای توجه به این مهم بوجود بیاید. من به عنوان استاد این حوزه معتقدم كار در آموزش و پرورش بهتر است از جاهای كوچكتر شروع شود. مساله مهم دیگر در آموزش و بهسازی منابع انسانی است. كیفیت آموزش و پرورش پایین آمده و امكان دفاع از خودش را ندارد و راه حل در این است كه سطح توانایی های منابع انسانی بالا برود.

** شادی از محیط مدارس رفته است

احمد به پژوه، معاون سابق پژوهشی دانشكده روانشناسی و علوم تربیتی تهران نیز افزود: قبول مسئولیت آموزش و پروش شجاعت می خواهد و اصلاح آن نیاز به یك عزم ملی دارد. رشد تعالی نظام ما منوط به رشد آموزش و پرورش كشور است. اگر می خواهید بین علم و عمل پل بزنید باید به سراغ دانشگاهیان بروید چون آنها به سراغ شما نمی آیند. پیشنهاد من این است كه وزیر آموزش و پرورش اقدام به تشكیل یك شورای مشورتی عالی از اساتید رتبه یك دانشگاه ها داشته باشد و نظر این گروه را به عنوان مشاور داشته باشد.
وی ادامه داد: این روزها در محیط دانشگاه نشاط نیست. برای اینكه معلم و استاد دانشگاه احساس شادی داشته باشند و آن را به شاگردانشان منتقل كنند نیازمند توجه ویژه هستند و باید به نظرات این افراد توجه شود. پیشنهاد دیگرم توجه ویژه به خانواده هاست و جلب مشاركت آنها به عنوان بازوی آموزش و پرورش در نظر گرفته شود. درهمه دنیا پیش دبستانی را باور كردند ولی در كشور ما به شوخی گرفته شده است.

** از آموزش مهارت های اجتماعی غفلت كردیم

رضا زمانی، رییس سابق دانشكده روانشناسی و علوم تربیتی تهران در بیان نظر خود گفت: در بسیاری از جاهای دنیا آموزش های اجتماعی به بچه ها شروع شده است اما این مساله هنوز در ایران غریب مانده است. بیشتر مسایل اجتماعی عدم توجه به این مهم است. باید گفتگو و مباحثه و سعه صدر را به دانش آموزان آموزش دهیم تا یاد بگیرند چگونه در جهانی مملو از صلح زندگی كنند. اگر می خواهیم جامعه خوبی داشته باشیم باید از سنین پایین اقدام كنیم.
خسرو باقری، مشاور ریاست دانشكده روانشناسی و علوم تربیتی تهران در امور راهبردی اخلاق پژوهش با اشاره به انفصال ارتباط دانشكده روانشناسی و علوم تربیتی با آموزش و پرورش افزود: این ارتباط خاص است
مانند ارتباط مغز با بدن است.
وی ادامه داد: ما انتظار داریم اساتید این دانشكده خودمان اندیشه داشته باشیم. این روزها در دنیا خود آموزی زیاد شده است. این مسئله به دو دلیل است، شكست آموزش معلم محور و دیجیتالی شدن جهان . خودآموزی یعنی معلم هیچ است. اینجاست كه ما باید به برخی از اندیشه‌های جدید نقد داشته باشیم .
محمد خدایاری فرد، رئیس دانشكده روانشناسی و علوم تربیتی تهران نیز در پایان این نشست گفت: یكی از كارهایی كه این دانشكده انجام می‌دهد این است كه ما با تمام اساتید دانشكده‌های دیگر كشور در ارتباط هستیم. این پتانسیل ارتباطی می‌تواند در اختیار آموزش و پرورش قرار بگیرد. جلساتی گذاشته شده است و با معاونت‌های آموزش و پرورش و اساتید دانشكده ارتباط برقرار كرده‌ایم كه امیدواریم بعد از این هم تداوم یابد.
رییس جمهوری در هفته گذشته 17 وزیر پیشنهادی از جمله سید محمد بطحایی را برای كسب رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی كرد.اگر با سایر دانشگاه‌ها مقایسه كنید مشخص می‌شود كه این دانشكده اندیشه‌های تعلیم در آن است اما مسئله این است كه این روزها این ارتباط منفصل شده است.

فراهنگ** 1883** 1823
دریافت: مریم جلوداران ** انتشار: طاهره نبی اللهی
۰ نفر