۲۲ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۳۵
کد خبر: 82629771
T T
۰ نفر

آندومتریوز مساوی با ناباروری نیست

۲۲ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۳۵
کد خبر: 82629771
آندومتریوز مساوی با ناباروری نیست

تهران - ایرنا - مسئول كلینیك آندومتریوز مركز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مكرر پژوهشگاه ابن سینا با اشاره به اینكه برخی زنان تصور می كنند كه ابتلا به آندومتریوز مساوی با ناباروری است،گفت: بیشتر مبتلایان به آندومتریوز می توانند بدون مشكل باردار شده و صاحب فرزند شوند.

‎دكتر شاهین خزعلی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا، دردهای لگنی و ناباروری را از عوارض آندومتریوز اعلام كرد و گفت: تعداد كمی از بیماران آندومتریوز مشكل ناباروری پیدا می كنند كه بخشی از آنان هم با درمان درست، می توانند باردار شوند.
مسئول كلینیك آندومتریوز مركز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مكرر پژوهشگاه ابن سینا گفت: یكی از دلایل ناباروری بعضی از بیماران آندومتریوز را تاثیر بیماری بر ذخیره تخمدان آنان اعلام كرد و افزود: در برخی موارد نیاز است كه قبل از جراحی آندومتریوز، تخمك هایی از بیمار در محل مناسبی نگهداری شود.
وی ادامه داد: متاسفانه این باور در جامعه وجود دارد كه آندومتریوز عامل ناباروری همه زنان مبتلا این بیماری است كه این باور غلط بوده و بخش عمده ای از زنان مبتلا به بیماری می توانند صاحب فرزند شوند.
مسئول كلینیك آندومتریوز مركز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مكرر پژوهشگاه ابن سینا گفت: این بیماری یكی از بیماری های شایع زنان در سنین باروری است كه سبب درد شدید و در مواردی هم نازایی آنان می شود.
وی بر لزوم اطلاع رسانی صحیح و بموقع به زنان در خصوص علائم و عوارض بیماری تاكید كرد و گفت: زنان نباید از عوارض این بیماری بترسند و با مراجعه به مراكز درمانی معتبر از جمله مركز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مكرر پژوهشگاه ابن سینا اقدامات لازم را انجام دهند.

** آندومتریوز چیست
آندومتریوز به معنی رشد بافت داخلی رحم در جایی بیرون از رحم است. لگن شایع ترین محل بروز آندومتریوز است. در این بیماری بافت اندومتر (لایه داخلی رحم) در بیرون از محل اصلی خود (رحم) تشكیل می‌شود. این بافت می تواند در تمام بافت‌ های بدن به جز طحال به‌ وجود آید، ولی رایج‌ترین محل پدید آمدن آن، لگن است كه در این قسمت هم، تخمدان‌ ها بیشتر گرفتار اندومتریوز می‌شوند.
در آندومتریوز، بافت های اطراف ممكن است تحریك شوند و در نهایت موجب زخمی شدن بافت و چسبندگی شود.
رئیس سازمان نظام پزشكی كشور با بیان اینكه بیماری آندومتریوز در كشور رو به افزایش است، گفت؛ پیش بینی می‌شود در كشور حدود دو و نیم میلیون نفر مبتلا به این بیماری باشند. بیشترین مشكلات این بیماری مربوط به گروه سنی 25 تا 40 سالگی است كه در سن باروری قرار دارند و باید توجه جدی تر به درمان این بیماری كرد.
علیرضا زالی در سومین كنگره آندومتریوز و جراحی كم تهاجمی زنان گفت؛ این بیماری تنها یك بیماری جسمی و بیولوژیك نیست و مشكلات و عوارض مختلفی همچون اجتماعی، روانی و تغییر در كیفیت زندگی ایجاد می‌كند.
‎علمی **1201**1440
خبرنگار: عبدالكریم جبارپور**انتشار: گلشن
۰ نفر

سرخط اخبار علم و آموزش