۲۲ مرداد ۱۳۹۶، ۹:۳۶
کد خبر: 82629677
T T
۰ نفر

مسابقه پيازكاران خراسان شمالي در برداشت محصول

۲۲ مرداد ۱۳۹۶، ۹:۳۶
کد خبر: 82629677
مسابقه پيازكاران خراسان شمالي در برداشت محصول

بجنورد- ايرنا- پيازكاران خراسان شمالي كه متوجه روند كاهشي قيمت محصول خود در بازار شده اند هم اكنون در برداشت آن از يكديگر سبقت مي گيرند تا گرفتار مشكلات افت شديد قيمت همانند سال هاي گذشته نشوند.

پيازكاران خراسان شمالي با روانه كردن محصول خود به بازار قصد دارند حداكثر استفاده را از قيمت آن كه تا اوايل هفته گذشته كيلويي به 50 هزار ريال رسيده بود، ببرند اما، اضطراب و دلهره ناشي از اين وضعيت بخوبي در چهره كشاورزان مشخص است.
دويدن كشاورز پيازكار به هر سوي ميدان ميوه و تره بار بجنورد براي يافتن دلال كه محصول خود را با قيمت بالا خريداري كند؛ همهمه دلالان با يكديگر يا به عبارت ديگر تباني آن ها براي كاهش قيمت بيشتر محصول پياز از اتفاقات مهم اين روزهاي خريد و فروش محصول پياز در اين ميدان پر از محصولات كشاورزي مركز استان است.
شماري از كشاورزان پيازكار در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار كردند: روانه كردن يكباره محصولات خود بخاطر نگراني از كاهش قيمت دسترنج چندين ماهه خود حتي به زير 10 هزار ريال در هر كيلوگرم است.
يكي از كشاورزان مانه و سملقاني گفت: نگراني و اضطراب ناشي از كاهش قيمت پياز موجب شده تا براي جمع آوري سريع آن از همه اعضاي خانواده ام كمك بگيرم اما امروز متاسفانه در ميدان تره و بار بجنورد با افت شديد قيمت محصول پياز مواجه شدم.
حسين خان محمدي با نشان دادن دست هاي پينه بسته و پر از خارهاي نشسته در لابلاي انگشتانش گفت: در اين بين دلالان با ورود به بازار پياز موجب كاهش قيمت آن شده اند اين درحالي است كه محصول خريداري شده توسط آن ها در استان هاي ديگر به 20 هزار ريال به فروش مي رود.
يك كشاورز شيرواني هم گفت: افزايش قيمت پياز در اوايل هفته گذشته كه هر كيلويي به بيش از 50 هزار ريال رسيد همه كشاورزان را خوشحال كرد.
علي محمدرضايي افزود: اين در حالي است قيمت محصول پياز از چهارشنبه هفته گذشته روند نزولي به خود گرفته به طوريكه هم اكنون هر كيلوگرم پياز در ميدان تره و بار بجنورد به كمتر از 15 هزار ريال رسيده است.
وي گفت: اين درحالي است كه كشاورزان پيازكار برداشت محصول بهاره خود را با شوق و ذوق از يك هفته پيش آغاز كرده اند اما كاهش قيمت بشدت آن ها را نگران كرده است.
يك كشاورز پيازكار بجنوردي هم گفت: هزينه‌هاي بالاي كاشت، داشت و برداشت پياز كه اكنون قيمت آن در حال نزول است اشك كشاورز را جاري كرده است.
محمد ريحاني گفت: متاسفانه دلال هر كيلوگرم پياز را با قيمت 15 هزار ريال خريداري مي كند و آن را به ديگر استان ها با قيمت بيش از 30 هزار ريال به فروش مي رساند.
اين كشاورز خواستار خريد محصول پياز از سوي دولت شد تا دست واسطه ها قطع شود.
مشكل كاهش يا افزايش قيمت محصولات كشاورزي در حالي در استان خراسان شمالي رخ مي دهد كه كشاورزان به علت رعايت نكردن الگوي كشت، هر ساله سطح زيادي از زمين هاي خود را به محصولات گوجه فرنگي، سيب زميني و پياز اختصاص مي دهند كه افزايش عرضه آن موجب كاهش قيمت مي شود.
يك كشاورز ديگر خراسان شمالي از افزايش هزينه كاشت، داشت و برداشت سخن گفت و اظهار كرد: كشاورز با كاهش قيمت محصول هيچ سودي عايدش نمي شود.
علي محمدنجاتي پيازكار اسفرايني معتقد است كه هزينه هاي كاشت، داشت و برداشت هر هكتار پياز افزون بر 40 ميليون ريال هزينه دارد اما فروش محصول با قيمت كمتر از 2 هزار ريال كشاورز را بشدت متضرر مي كند.
وي گفت: پياز محصولي است كه آن را نمي توان مدت زيادي نگه داشت زيراكه اين محصول فسادپذير است.
يك كشاورز ديگر گفت: با وجود اينكه قيمت پياز در ميادين ميوه و تربار كاهش يافته است اما، با قيمت چند برابر به دست مصرف كننده مي رسد.
محمد رجبي پيازكار شيرواني افزود: در سال زراعي پيش تعداد زيادي از پيازكاران براي كشت اين محصول زمين اجاره كردند و بذر را با قيمت بالايي خريداري كردند اما اگر روند كاهش قيمت محصول ادامه داشته باشد، كشاورزان را دچار ضرر فراوان خواهد كرد.
يك غرفه دار در ميدان تره و بار بجنورد از عرضه يكباره محصول پياز بخاطر ترس از كاهش آن انتقاد كرد و گفت: دلالان هم اين رويه را دوست دارند تا بتوانند قيمت محصول را كاهش دهند.
مسلم زارع افزود: هر روز شاهد ورود كاميون و كاميونت بي شمار محصول پياز به ميدان تره و بار بجنورد هستيم كه اين امر موجب شده تا كشاورز را در فروش محصول به قيمت دلخواه با مشكل مواجه كند.
مدير تنظيم بازار محصولات و نهاده هاي سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: همانطوريكه پيش بيني شده بود قيمت پياز با آغاز برداشت محصول تابستانه آن در اين استان كاهش يافته است.
حضرتقلي حيدري در گفت و گو با ايرنا اظهار كرد: محصول پياز در شهرستان مانه و سملقان آذرماه و در ساير مناطق اين استان اواخر بهمن و اسفندماه كشت و برداشت آن از مزارع اواسط مردادماه آغاز شده است.
مديرتنظيم بازار محصولات و نهاده هاي سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: در سال زراعي جاري 2 هزار و 800 هكتار از زمين هاي كشاورزي اين استان زير كشت پياز رفته است كه از اين سطح 123 هزار تن محصول برداشت خواهد شود.
وي پيش بيني كرد: امسال 70 هزار تن پياز از استان خراسان شمالي به ديگر استان ها ارسال شود.
وي سطح توليد پياز تابستانه در اين استان را هزار هكتار با برداشت 44 هزار تن و سطح توليد پياز پاييزه را هزار و 500 هكتار با برداشت 66 هزار تن عنوان كرد و گفت: هم اكنون بجنورد، مانه و سملقان و اسفراين بيشترين سطوح زير كشت پياز در استان خراسان شمالي را دارند.
مدير امور زراعت سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي هم ضمن تاييد كاهش قيمت پياز در سطح بازار گفت: تغيير قيمت در محصولات كشاورزي به عرضه و تقاضا بستگي دارد.
محمد نقي كاظميان با بيان اينكه قيمت پياز در سطح بازار اين استان و همچنين كشور بالا رفته بود افزود: هم اكنون با برداشت پياز قيمت ها نيز كاهش يافته است.
وي از برداشت زودهنگام پياز نيز در سطح مزارع اين استان خبر داد و افزود: افزايش قيمت پياز در بازار باعث شد تا كشاورزان محصول خود را زودتر برداشت و روانه بازار كنند.
وي گفت: كشاورزي يك فرصت است بنابراين كشاورزان بايد از فرصت ها استفاده كنند تا بتوانند در شرايط بهتر دسترنج خود ر ا به فروش برسانند، نبايد فرصت ها را از دست بدهند.
وي اظهار كرد: اما هم اكنون با برداشت زياد محصول دوباره قيمت ها افت پيدا كرده است.
وي بر رعايت الگوي كشت محصولات كشاورزي در سطح جامعه تاكيد كرد و افزود: الگوي كشت باعث تعادل قيمت ها و همچنين تعادل در كشت محصولات خواهد شد، بايد به اين امر اهميت داده شود.
وي نرخ بين المللي محصولات كشاورزي را نيز در قيمت ها تاثير گذار دانست و افزود: عوامل متعدد باعث افزايش و قيمت محصولات كشاورزي خواهد شد.
استان خراسان شمالي 344 هزار هكتار عرصه كشاورزي دارد كه سالانه بيش از دو ميليون و 500 هزار تن انواع محصول زراعي، باغي و دامي در آن توليد مي شود.
6042 گزارشگر و انتشاردهنده :سيدحسين قدسي

سرخط اخبار استان‌ها