۲۲ مرداد ۱۳۹۶، ۲:۳۶
کد خبر: 82629507
T T
۰ نفر
جان كري: بايد محكوم كردن خشونت را از دورن آمريكا آغاز كرد

نيويورك- ايرنا- وزير خارجه سابق ايالات متحده آمريكا با محكوم كردن درگيري هاي اخير در ويرجينيا كه بين نژادپرستان راست گرا و مخالفان آنها روي داد، گفت: آمريكا تاكنون خارجي ها را محكوم مي كرد و اكنون بايد مشابه آن را براي درون كشورش آغاز كند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، جان كري روز شنبه به وقت محلي در پيام توئيتري نوشت: آنچه ما امروز در شارلوتزويل ديديم، نيازمند محكوميت است.
او اين حادثه را نفرت، شر، نژاد پرستي و خشونت پرورش يافته از درون دانست و تاكيد كرد: ايالات متحده تا كنون خارجي ها را براي اقدامات خشونت بار محكوم مي كرد اما اكنون نياز است اين اقدام را براي درون خود آغاز كند.
دامنه درگيري ها به دنبال تظاهرات راست گرايان افراطي و نژادپرست در شهر شارلوتزويل ايالت ويرجينياي آمريكا گسترش يافت و فرماندار اين ايالت وضعيت فوق العاده اعلام كرد.
اين اعلان مدت كوتاهي پس از آن صورت گرفت كه تظاهرات در كالج ويرجينيا در شهر شارلوتزويل به خشونت كشيده و وضعيت فوق العاده محلي اعلام شد.
درگيري ها زماني آغاز شد كه گروه هاي نژادپرست و راست گرايان افراطي براي تظاهرات در مخالفت با برچيدن يك مجسمه از پاركي در اين شهر آماده مي شدند.
اين مجسمه مربوط به «رابرت اي. لي» از فرماندهان ارتش ويرجينيا در جنگ داخلي آمريكا در قرن نوزدهم است كه حامي برده داري بود و تنديسش در پارك موسوم به «رهايي» (Emancipation) قرار داشت.
در حالي كه پليس ويرجينيا اين تجمع و تظاهرات را غيرقانوني اعلام كرده بود، افراد چماق بدست با يكديگر درگير شدند. علاوه بر آن فيلمي منتشر شد كه در آن ماشيني با سرعت زياد به جمعيت مخالفان هجوم مي آورد.
مقامات پليس اظهار كرده اند در اين درگيري ها يك نفر كشته و 20 نفر مصدوم شده اند.
شبد**1429**9122** انتشار دهنده: مهدي نعمتي

سرخط اخبار جهان