۲۰ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۱۱
کد خبر: 82627658
T T
۰ نفر
نخست وزير نيوزيلند: تلاش ما براي حل مسالمت آميز تنش با كره شمالي است

كوالالامپور- ايرنا- 'بيل انگليش' نخست وزير نيوزيلند روز جمعه گفت كه اين كشور هرگونه كمك در مقابل اقدام نظامي بالقوه عليه كره شمالي را 'براساس استحقاق و شايستگي آن' بررسي خواهد كرد و تاكيد دارد براي حل مسالمت آميز اين بحران تلاش مي كند.

به گزارش ايرنا، اين در حالي است كه 'مالكوم ترنبول' نخست وزير استراليا عضو پيمان سه جانبه امنيتي آنزوس بين استراليا، نيوزيلند و آمريكا، گفت كه كشورش از اين پيمان پيروي كرده و در صورت حمله كره شمالي به ايالات متحده كمك خواهد كرد.
با اين حال، نخست وزير نيوزيلند در پيوستن به جنگ بالقوه عليه كره شمالي سخني نگفت.
به نوشته تارنماي راديو نيوزيلند، بيل انگليش به خبرنگاران گفت: تمركز ما به حل مسالمت آميز اين تنش ها است و بار ديگر از آمريكا، چين و روسيه خواست به فشار بر 'كيم جونگ اون' رهبر كره شمالي ادامه دهند.
وي گفت: در صورت وجود هرگونه اقدام نظامي، ما سهم خود را براساس استحقاق و شايستگي آن در نظر خواهيم گرفت.
نخست وزير نيوزيلند در مورد آنچه كه مي تواند سهم نيوزيلند در اين نبرد احتمالي باشد، سخني نگفت.
وي گفت: حال كه جنگ لفظي تشديد شده است و هيچ نشانه اي از وجود اقدام نظامي وجود ندارد.
در روزهاي اخير تنش و جنگ لفظي بين كره شمالي و آمريكا شدت گرفته و پس از آنكه 'دونالد ترامپ' رئيس جمهوري آمريكا ، كره شمالي را به 'آتش و خشمي كه جهان نمونه اش را نديده است' تهديد كرد، 'كيم راك گيوم' فرمانده واحدهاي موشكي كره شمالي گفت: ما براي انجام يك اقدام نظامي در منطقه آسيا و اقيانوسيه و نزديك پايگاه هاي آمريكا در گوام آماده ايم و زمان آن نزديك شده است.
نيوزيلند يكي از طرف هاي پيمان سه جانبه آنزوس است، اما ديگر به طور مستقيم با آمريكا در اين پيمان به دليل ممانعت از ورود كشتي هاي هسته اي مسلح آمريكا در دهه 1980 مربوط نيست.
نخست وزير نيوزيلند پيش از اين نيز به نوشته 'نيوز هاب' گفته بود نمي خواهد شاهد نظراتي باشد كه موجب تشديد تنش مي شود و آخرين اظهارات دونالد ترامپ را در مورد كره شمالي 'مفيد' ندانست.
آساق**1611**انتشاردهنده: رضاپيمان يغمايي

سرخط اخبار جهان