۱۷ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۲۳
کد خبر: 82624869
T T
۰ نفر
معاون امور مجلس رییس جمهوری:معرفی گزینه پیشنهادی وزارت علوم به مجلس در حال بررسی است

تهران-ایرنا- معاون امور مجلس رییس جمهوری گفت: بر اساس قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، رییس جمهوری از تاریخ تحلیف دو هفته وقت دارند وزرای پیشنهادی را معرفی كنند كه 17 نفر معرفی شدند و گزینه پیشنهادی وزارت علوم در حال بررسی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حسینعلی امیری روز سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: رییس جمهوری گزینه های پیشنهادی برای تصدی 17 وزارتخانه را امروز به مجلس معرفی كرد و برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعلا آقای رییس جمهوری كسی را پیشنهاد نكرده است.
وی ادامه داد: موضوع معرفی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در حال بررسی است.
معاون رییس جمهوری گفت: بر اساس قانون آیین نامه داخلی مجلس، رییس جمهوری از تاریخ تحلیف دو هفته وقت دارند وزرای پیشنهادی را معرفی كنند كه امروز 17 نفر را معرفی كردند و در فرجه باقی مانده نفر 18 كه وزیر علوم است معرفی خواهد شد.
معاون رییس جمهوری یادآور شد: روز 12 مردادماه مقام معظم رهبری حكم آقای رییس جمهوری را در مراسم باشكوه امضا كردند و روز شنبه 14 مرداد نیز آقای دكتر روحانی به عنوان رییس جمهور دوره دوازدهم كار خود را بعد از مراسم تحلیف باشكوهی كه در مجلس برگزار شد رسما آغاز كردند.
امیری افزود: مهم ترین كاری كه باید بعد از مراسم تحلیف رییس جمهوری انجام می گرفت بحث معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی بود كه بر اساس قانون آیین نامه داخلی مجلس، رییس جمهوری بعد از مراسم تحلیف دو هفته وقت دارند وزرا را با شرح حال آن ها، برنامه ها و برنامه دولت پیشنهاد دهند.
وی ادامه داد: امروز در اجرای اصل 133 قانون اساسی و ماده 188 قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی معرفی وزرای دولت دوازدهم به مجلس انجام شد و شخصا اسامی وزرای پیشنهادی و برنامه آن ها و برنامه دولت را تقدیم رییس مجلس شورای اسلامی كردم و وی نیز دستور اعلام وصول و قرائت نامه رییس جمهور را صادر كردند كه این كار امروز قبل از پایان وقت جلسه علنی مجلس انجام شد.
معاون رییس جمهوری گفت: بنابراین انشاالله در هفته آینده بر اساس قانون آیین نامه مجلس از روز سه شنبه دستور مجلس رسیدگی و دادن رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم را خواهد داشت.
امیری یادآور شد: بر اساس نامه رییس جمهوری به رییس مجلس سید محمود علوی برای وزارت اطلاعات ،محمد جواد آذری جهرمی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مسعود كرباسیان برای وزارت امور اقتصادی و دارایی، محمد جواد ظریف برای وزارت امور خارجه و محمد بطحایی برای وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد شده اند.
وی ادامه داد: همچنین حسن قاضی زاده هاشمی برای وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی،علی ربیعی برای وزارت تعاون ، كار و رفاه اجتماعی، محمود حجتی برای وزارت جهاد كشاورزی، سید علی رضا آوایی برای وزارت دادگستری. امیرحاتمی برای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، عباس آخوندی برای راه و شهرسازی ، محمد شریعتمداری برای وزارت صنعت، معدن و تجارت، سید عباس صالحی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، عبدالرضا رحمانی فضلی برای وزارت كشور ،بیژن نامدار زنگنه برای وزارت نفت، حبیب الله بیطرف برای وزارت نیرو و مسعود سلطانی فر برای وزارت ورزش و جوانان معرفی شده اند.
معاون رییس جمهوری در پاسخ به این سوال آیا دولت گزینه ای دیگر برای معرفی دارد تا اگر وزرای پیشنهادی رای اعتماد نیاوردند آنها را معرفی كند؟ گفت: یكی از شاخص های آقای رییس جمهوری در معرفی تركیب كابینه به مجلس در واقع برآورد نگاه مجلس به وزیر پیشنهادی است.
امیری افزود: پیش بینی می كنم همه آقایان كه پیشنهاد شدند با رای بالایی بتوانند اعتماد مجلس را كسب كنند.
وی در پاسخ به سوالی درباره دلیل حذف برخی وزرای پیشنهادی اظهاركرد: از روزهای بعد از انتخابات لیست های مختلفی در فضای رسانه و شبكه های اجتماعی منتشر شد و بارها توضیح دادم این اسامی به منزله نظر رییس جمهوری و نهایی شدن لیست نیست چون رییس جمهوری در حال بررسی بودند و بارها تیز گفته ام لیست های منتشر شده گمانه زنی است و باید صبر كنیم رییس جمهور چه كسانی را به عنوان وزرای پیشنهادی معرفی می كند.
معاون امور مجلس رییس جمهوری همچنین گفت: بجز لیستی كه امروز ارایه شد هر لیست دیگر گمانه زنی بوده است.
امیری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه آیا هیات رییسه مجلس درباره وزرای پیشنهادی دیداری با رییس جمهوری خواهد داشت ؟، افزود : تعدادی از اعضای هیات رییسه مجلس در قالب سه فراكسیون مجلس با رییس جمهوری دیدار كردند و بعد از آن نیز در مراسم امضای حكم رییس جمهوری توسط رهبری حضوری یافتند و بعد هم حضور هیات های خارجی در كشور و ملاقات با آقای رییس جمهوری را شاهد بودیم.
وی ادامه داد: منعی برای ملاقات هیات رییسه مجلس با رییس جمهوری وجود ندارد و انشاالله این دیدار انجام می شود.
معاون امور مجلس رییس جمهوری در خصوص علت عدم حضور مولوی عبدالحمید در مراسم تحلیف رییس جمهوری نیز گفت: همه شخصیت های كشور برای ما مهم و محترم هستند و خوشبختانه سازمان رای دكتر روحانی یك سازمان رای بسیار گسترده ای از اقوام، مذاهب و ادیان و جناح های سیاسی بود و هر كدام به نوعی در گرم كردن فضای انتخابات موثر بودند كه به سهم خود از همه آنان تشكر و سپاسگزاری می كنم.
امیری افزود: برای روز تحلیف میزبان و دعوت كننده مجلس شورای اسلامی بود كه ما نیز در مجلس میهمان بودیم، در خصوص این موضوع امروز دكتر لاریجانی در ابتدای جلسه علنی مجلس توضیحاتی دادند كه فكر می كنم همه باید این توضیحات را بپذیریم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این كه شنیده می شود برخی وزرای پیشنهادی از روش های غیرمتعارف برای جلب رای اعتماد نمایندگان استفاده می كنند، آیا این اقدامات با اطلاع دولت و معاونت پارلمانی رییس جمهوری انجام می شود؟ بیان كرد: تاكید و سیاست دولت این است كه فرآیند رای اعتماد در یك فضای مناسب و قانونی با لحاظ شان دولت و وزرای پیشنهادی و نمایندگان مجلس انجام شود بنابراین هر اقدامی كه غیرمتعارف و نامناسب باشد قابل قبول نیست.
معاون امور مجلس رییس جمهوری یادآور شد: در دستورالعملی كه دولت به وزرای پیشنهادیی ابلاغ كرده است لحاظ متنانت، شئونات، وقار و پرهیز از هر نوع ارتباطات غیرمتعارف مورد تاكید است و من از موضوعی كه شما در مورد آن سخن می گویید اطلاعی ندارم و به من چیزی گفته نشده است.
امیری افزود: در دستور العمل پیشنهادی تاكید شده است كه وزرای پیشنهادی خارج از برنامه های ابلاغ شده اقدامی نكنند و در چارچوب همین برنامه برای كسب رای اعتماد حضور یابند.
وی ادامه داد: اگر جایی ملاحظه كنیم مطلبی خارج از دستور العمل انجام شده پیگیری لازم را انجام می دهیم.
معاون رییس جمهوری در خصوص جوانگرایی در دولت دوازدهم نیز گفت: جوانترین وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم محمد جواد آذری جهرمی متولد 1360 است؛ معدل سن دولت در مجموع كسانی كه دور میز دولت می نشینند محاسبه می شود، علاوه بر این وزرا معاونین رییس جمهوری نیز عضو دولت هستند.
امیری در خصوص شكل گیری معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی ریاست جمهوری در دولت دوازدهم نیز اظهاركرد: یكی از نقدهایی كه در دولت یازدهم بعضا وارد می كردند، این بود كه می گفتند دولت به اندازه ای كه كار می كند از كارهای خود اطلاع رسانی نمی كند و آنچه در رسانه ها بیان می شود كمتر از آن چیزی است كه در عمل اتفاق می افتد لذا یك ایده در دولت وجود دارد كه شرایطی در دولت فراهم شود تا دولت بتواند خدمات بخش های مختلف دولت را به اطلاع مردم برسانند.
وی یادآور شد: سال گذشته در هفته دولت خدمت رهبر معظم انقلاب بودیم كه ایشان بعد از گزارش اعضای هیات دولت تاكید كردند كارهای خود را به اطلاع مردم برسانید.
وی ادامه داد: در این راستا ایده ای وجود دارد و ممكن است معاونتی تحت عنوان ارتباطات و اطلاع رسانی در دولت ایجاد شود.
معاون رییس جمهوری در خصوص آخرین وضعیت لایحه تفكیك وزارتخانه ها نیز گفت: وقتی لایحه تفكیك وزارتخانه ها را با دو فوریت تقدیم مجلس كردیم، حكایت از این داشت كه دولت علاقه مند است دولت دوازدهم را براساس ساختار پییشنهادی به مجلس شورای اسلامی معرفی كند اما دو فوریت رای نیاورد و یك فوریت آن تصویب و به كمیسیون های مجلس ارجاع شد.
امیری یادآور شد: پس از آن با تعطیلات تابستانی مجلس مواجه شدیم و مجلس جلسه ای تا روز تحلیف رییس جمهوری جلسه ای نداشت بنابراین لایحه كماكان در مجلس است و تا این لحظه دولت بنایی بر استرداد لایحه ندارد.
وی همچنین درباره اتفاقات حاشیه ای مراسم تحلیف رییس جمهوری و گرفتن عكس های سلفی برخی نمایندگان مجلس با موگرینی گفت: تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ی در نوع خود بی نظیر بود و حضور 105 هیات خارجی در سطح رییس جمهوری، رییس مجلس ملی، رییس مجلس سنا، نخست وزیر و سایر مقامات را شاهد بودیم.
معاون رییس جمهوری تصریح كرد: در این شرایطی كه از جهت بین المللی ما در آن قرار داریم و با بدعهدی آمریكا مواجه هستیم و بعضی ها تلاش می كنند كشور ما را منزوی جلو دهند، برخی تلاش می كنند ارتباط كشورهای دیگر را با ما بهم بزنند كه در این شرایط حضور 105 هیات در این سطح كار فوق العاده ای بوده است.
امیری ادامه داد: من از طرف دولت به عنوان معاون رییس جمهوری از رییس، هیات رییسه و نمایندگان مجلس تقدیر و سپاسگزاری می كنم، با توجه به پیام سیاسی مراسم باشكوه تحلیف، اقدامات صورت گرفته قابل تقدیر و مهم است.
وی اضافه كرد: باید هوشیار باشیم و در دام دشمن نیفتیم، آن ها كه می خواهند كشور ما را منزوی جلوه دهند نیایند حواشی را بر متن ترجیح دهند و حواشی را آنقدر بزرگ كنند كه عظمت این كار بزرگ در لابه لای همین موضوعات به فراموشی سپرده شود.
معاون امور مجلس رییس جمهوری یادآور شد: من در مراسم تحلیف حضور داشتم، در آنجا یكی از نمایندگان مجلس از میهمان دعوت كرد با او صحبت كند و وی نیز به آن ها مراجعه كرد و به آنجا رفت و چون برای ارتباط نمایندگان با این بخش موانعی وجود داشت نمایندگان نتوانستند به این سمت بیایند و با ایشان گفت و گو كردند و تلفن همراه هایی كه شما در تصویر مشاهده می كنید در حال ضبط گفت و گو است، یك نفر را بیشتر من ندیدم كه در آنجا عكس سلفی بگیرد.
امیری ادامه داد: كسانی كه در تصویر دیدید بعضی از آنها را من بیشتر از 35 سال می شناسم، از فراكسیون های مختلف مجلس بودند، بعضی از آنها بخاطر رشادت و فداكاریشان در زمان دفاع مقدس نشان فتح گرفتند، بعضی ها در زمانی كه ما در جبهه بسیجی بودیم فرمانده قرارگاه بودند، بعضی از این ها را ما به عنوان نمادهای استقامت و مقاومت می دانیم، آقای علیرضا رحیمی یكی از نمادهای مقاومت ما است، آزاده قهرمانی است كه سال ها در زندان های مخوف حزب بعث شكنجه دیده و شرایط سخت را تحمل كرده است.
وی اضافه كرد: مگر می توانیم بپذیریم كسی كه برای ما نماد مقاومت بود برای جوان ها و نوجوان های ما انگیزه حضور در جبهه را بالا برد بگوییم او از مسیرش خارج شده است.
معاون رییس جمهوری خاطرنشان كرد: آقای حسن بیگی نماینده دامغان را كه در تصویر می بینید در زمان جنگ فرمانده قرارگاه حمزه سید الشهدا بود و نهاد فتح از هبر معظم انقلاب دریافت كردند.
امیری افزود: به عنوان كسی كه در روز تحلیف حضور داشتم می گویم كه در خصوص این موضوع زیاده روی شد و انچه حق این برادران نبود متاسفانه از ناحیه برخی ها درشت نمایی شد و كسانی كه در روز تحلیف حضور داشتند می بینند آنچه در واقع اتفاق افتاد غیر از آن چیزی بود كه در رسانه ها درشت نمایی شد.
وی ادامه داد: همه باید مراقبت كنیم كه عظمت مراسم بسیار باشكوه تحلیف تحت الشعاع این مسایل حاشیه ای قرار نگیرد.
معاون امور مجلس رییس جمهوری همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این كه دو فراكسیون مجلس اعلام كرده اند به عبدالرضا رحمانی فضلی رای اعتماد نمی دهند نظر شما در این زمینه چیست؟ ،گفت: حق نمایندگان مجلس است كه نسبت به وزرای پیشنهادی بررسی های لازم را داشته باشند و اظهارنظر كنند اما ما باید این را در نظر بگیریم رییس جمهوری در مجموع بررسی ها به این نتیجه رسیدند كه این تركیب می تواند برنامه های رییس جمهور را پیش ببرد.
امیری افزود: امیدوارم همه وزرای پیشنهادی با رای بالایی بتوانند اعتماد مجلس شورای اسلامی را كسب كنند.
سیام**9254**9121**1336
خبرنگار: سجاد خسروانیان و سمیه لاری* انتشار:امیركاردان راد
۰ نفر