۱۶ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۰۱
کد خبر: 82623478
T T
۰ نفر

صادرات 412 میلیون دلاری آبزیان

۱۶ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۰۱
کد خبر: 82623478
صادرات 412 میلیون دلاری آبزیان

كرج- ایرنا- معاون وزیر جهاد كشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران گفت: صادرات آبزیان از 260 میلیون دلار در سال 91 به 412 میلیون دلار در پایان سال 95 رسید.

به گزارش ایرنا، حسن صالحی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در محل ماهی سرای كرج، با تبریك روز خبرنگار، افزود: صید ماهی از 500 هزار تن در سال 91 به 610 هزار تن در سال 95 افزایش یافت.
وی اظهار داشت: همچنین آبزی پروری از 238 هزار تن به 470 هزار تن افزایش یافت كه در مجموع از 830 هزار تن به یك میلیون و 70 هزار تن افزایش تولید آبزیان در كشور رسیدیم.
صالحی اضافه كرد: همچنین تعداد شاغلین از حدود 200 هزار نفر به 220 هزار نفر افزایش یافت و در مصرف سرانه مصرف آبزیان از 7و نیم كیلو گرم به 10.6 كیلوگرم رسیدیم، این در حالی است كه این عدد در دنیا 20 كیلوگرم است كه باید اقدامات لازم برای افزایش این سرانه را در خانواده ها داشته باشیم.
وی گفت: براساس برنامه سال 96 میزان تولید شیلات باید به یك میلیون و 100 هزار تن برسد كه بیش از 54 درصد آن متعلق به صید و نزدیك به 46 درصد به آبزی پروری تعلق دارد.
صالحی ادامه داد: در بخش ماهیان گرمابی و میگو نگرانی از لحاظ تولید وجود ندارد و در بخش آبزی پروری نیز زیرساخت ها تامین شده است.
معاون وزیر جهاد كشاورزی افزود: روند افزایشی صادرات به روسیه را طی می كنیم و در سال گذشته صادرات قزل آلا را با بیش از 300 درصد رشد روبرو شدیم كه بیشتر به روسیه فدرال صادر شد.
وی بیان كرد: صادرات ماهی تازه و ماهی قزل آلای زنده و همچنین میگو و كنسرو ماهی نرا یز در برنامه داریم.
صالحی اظهار داشت: در آینده در منطقه ویژه اقتصادی پیام در البرز در پی مذاكرات با مدیرعامل این منطقه با حمایت استاندار البرز پایانه صادراتی ماهیان را خواهیم داشت تا از این ظرفیت برای صادرات محصولات آبزیان و دیگر محصولات كشاورزی استفاده كنیم.
وی گفت: هدف 480 میلیون دلاری را برای صادرات آبزیان به كل دنیا هدف گذاری كرده ایم.
رئیس شیلات كشور یادآور شد: 2 نمایشگاه در روسیه را داریم كه تجار ما شركت می كنند و همچنین دومین نمایشگاه بین المللی شیلات و آبزیان در آبان ماه در تهران كه با حضور شركت های روسی برگزار می شود.
صالحی بیان داشت: برای اولین بار یكی از برنامه های توسعه شیلات در سند برنامه ششم توسعه كه در مجلس شورای اسلامی مصوب شده ، موضوع پرورش ماهی در قفس مطرح شده كه در این سال ها زیرساخت های لازم در كشور فراهم شده است و از دو سال پیش تا كنون همه ی تجهیزات مورد نیاز از خارج از كشور وارد شده است.
وی گفت: سال گذشته تولید لوله كه 85 درصد استقرار قفس را دارد در استان البرز تولید می شود و تولید تور آن را نیز جهاد دانشگاهی امیركبیر انجام می دهد و به زودی تولید آغاز می شود و تولید قایق های آن نیز در حال انجام است.
معاون وزیر جهاد كشاورزی تصریح كرد: برای سال پایانی برنامه ششم 200 هزار تن تولید ماهی در قفس را هدف گذاری كرده ایم و مطالعات جامعی در این خصوص انجام شده و مطالعات نروژی ها در این خصوص نیز به پایان رسیده و مطالعات برای استقرار این قفس ها نیز رو به پایان است.
وی افزود: بیش از 30 تا 35 هزار تن ظرفیت تولید در كشور یا در دریا استقرار یافته و یا در ساحل در حال جمع بندی برای استقرار در دریا است.
معاون وزیر جهاد كشاورزی اظهار داشت: در خصوص تولید ماهی تیلاپیا در شهرستان بافق استان یزد اقدامات اولیه انجام شده و تولیدات اولیه در حال ورود به بازار است و امیدواریم نتایج این پایلوت كه زیر نظر محیط زیست و شیلات است خوب باشد.
وی ادامه داد: اكنون 140 كشور دنیا اقدام به تولید این ماهی می كنند و تست ماهی تیلاپیا و كیفیت این ماهی در یزد هزاران بار بهتر از ماهی تیلاپیای وارداتی است و از سال گذشته دستور كاهش ورود واردات این ماهی را داشته ایم و امسال ممنوعیت واردات را نیز آغاز كرده ایم تا تولیدات داخلی آن جای خود را در بازار پیدا كند.

**صادرات 2.5 میلیون دلاری ماهیان زینتی
معاون وزیر جهاد كشاورزی ادامه داد: در بخش ماهیان زینتی یك بستر خوبی در كشور دارد كه صادرات خوبی نیز دارد به طوری كه در سال گذشته 2.5 میلیون د لار صادرات این ماهیان را داشتیم كه سال به سال در حال افزایش است.
وی گفت: سال گذشته 2 شهرك ماهیان زینتی در كشور ایجاد شد كه هم تكثیر، تولید و امكانات بازدید برای مردم دارد و هم جایی برای فعالیت فارغ التحصیلان شیلاتی است بویژه برای بانوان كه در راوند كاشان از سال گذشته آغاز شد.
صالحی ادامه داد: در پرورش زالو كه در طب سنتی كشور و هم شركت های داروسازی خارجی متقاضی آن هستند اكنون در ابتدای كار هستیم و باید دقت لازم را داشته باشیم.
وی گفت: یكی از گونه های مهم آبزیان ماهیان خاویاری است كه در حال توسعه آن هستیم و اكنون بیش از 80 مزرعه پرورش این ماهیان در كشور وجود دارد.
رئیس سازمان شیلات افزود: همچنین هفته گذشته فاز اول مزرعه 150 هكتاری پرورش ماهیان خاویاری در دزفول افتتاح شد و در استان های دیگر نیز در حال توسعه است كه در استان های شمالی هدف اول، توسعه پرورش این ماهیان است تا وارد سفره مردم ایران شود.
6156/1535خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده:داریوش غفاری
۰ نفر