۱۴ مرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۴۴
کد خبر: 82621640
T T
۰ نفر
توافقنامه1.6میلیارد یورویی بهینه سازی پالایشگاه تبریز با كره جنوبی امضا شد

تهران- ایرنا- شركت‌هایی از جمهوری اسلامی ایران و كره جنوبی توافقنامه بهینه سازی پالایشگاه نفت تبریز را به ارزش یك میلیارد و 600 میلیون یورو امضا كردند.

به گزارش ایرنا از وزارت نفت، امروز (شنبه) توافقنامه تامین فاینانس و اجرای طرح ارتقای فناوری و كیفیت فرآورده‌های پالایشگاه تبریز بین كنسرسیوم شركت طراحی و ساختمان نفت (اُ.دی.سی.سی- ODCC) از ایران و شركت مهندسی و ساختمان «اس.كا» (SKEC) از كره جنوبی به عنوان مجری و همچنین شركت پالایش نفت تبریز به عنوان كارفرما در تهران امضا شد.
مقام‌های بلندپایه دولتی و پارلمانی ایران و كره جنوبی در این مراسم حضور داشتند.
این توافقنامه با هدف تبدیل نفت كوره به فرآورده‌های دارای ارزش بالاتر مطابق استاندارد یورو5 امضا شد.
این طرح كه یك میلیارد و 600 میلیون یورو ارزش دارد، از طریق طراحی و مهندسی، خرید، تامین كالا و تجهیزات، ساختمان و نصب به دست كنسرسیوم ایرانی- كره ای و تامین فاینانس از منابع مالی بانك‌های كره جنوبی اجرا می شود.
با امضای این قرارداد 48 ماهه، نفت كوره از 20 درصد ظرفیت كنونی پالایشگاه به كمتر از 2 درصد كاهش می یابد و ارتقای كیفی فرآورده های پالایشگاه نفت تبریز از جمله بنزین و گازوییل و همچنین بهینه سازی تاسیسات گوگردزدایی و دیگر تاسیسات این پالایشگاه وارد مرحله اجرایی و عملیاتی می‌شود.
پیش از این با توافق میان كارفرما و پیمانكار، قراردادی برای عملیات امكانسنجی فنی-اقتصادی با هدف كاهش تولید نفت كوره و ارتقای كیفی فرآورده ها با شركت كره ای امضا شده بود.
پس از گذشت یك سال با تكمیل مطالعات امكانسنجی فنی-اقتصادی طرح، توافقنامه این همكاری با اعلام آمادگی بانك اگزیم كره جنوبی* در حمایت از این طرح به صورت توافقنامه اصول قراردادی همكاری (اچ.اُ.آ- HOA)، نهایی شد و امروز به امضای 2طرف رسید.
به گزارش ایرنا، یازدهم مردادماه بخش خصوصی ایران و كره جنوبی تفاهمنامه همكاری برای اجرای پروژه هادر حوزه انرژی (نفت، گاز و پتروشیمی و ساخت پالایشگاه ) به روش مهندسی، تامین كالا، تامین منابع و ساخت (یی.پی.سی.اف) را امضا كردند.
در نخستین روز از مردادماه نیز 10 تفاهمنامه همكاری مشترك انتقال فناوری بین شركت های بخش خصوصی ایران و كره جنوبی در تهران امضا شد.
مبادلات مالی و تجاری ایران و كره جنوبی از شهریورماه پارسال و با سفر رییس جمهوری پیشین این كشور به تهران وارد مرحله تازه ای شد و 2كشور توافق كردند مبادلات تجاری خود را با ارز یورو تسویه كنند.
همزمان با رایزنی های هیات كره ای در تهران كه پس از برجام بود، سئول از آمادگی بانك های این كشور برای اختصاص خطوط اعتباری و فاینانس برای طرح های ایرانی خبر داد.
كره جنوبی در زمینه صادرات و واردات در بین پنج شریك تجاری ایران جای دارد.
طبق آمار گمرك جمهوری اسلامی ایران در سال 1395 كره جنوبی با 2 میلیارد و 876 میلیون دلار، پس از كشورهای چین، امارات، عراق و تركیه، پنجمین مقصد صادراتی ایران بود.
پارسال، جمهورری اسلامی سه میلیارد و 460 میلیون دلار از كره واردات داشت تا بین كشورهای صادركننده به ایران در جایگاه سوم قرار گیرد.
حدود 6.5 درصد از كل صادرات غیرنفتی ایران به مقصد كره جنوبی بارگیری می شود و این كشور پس از چین، امارات، عراق و تركیه در فهرست شركای ایران قرار می‌گیرد.
كره جنوبی در دوره تحریم علیه ایران نیز همواره یكی از طرف‌های اصلی مبادلات تجاری با كشورمان بود.
...............
*KOREA EXIM BANK

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام*9132*1961* تنظیم: فرزانه سلامت بخش*انتشار: مریم مسعود

سرخط اخبار اقتصاد