شهردار تهران ميگويد شهر تهران بايد هشت خط مترو ميداشت كه درحال حاضر هر هشت خط ساخته شده است اما رئيس شوراي شهر تهران اين حرف را قبول ندارد: «بيخود نام ادامه خط يك را هشت گذاشتهاند، شهر تهران تنها هفت خط دارد.»
محمدباقر قاليباف، شهردار تهران در مناظره انتخاباتي ارديبهشتماه وقتي همراه با كانديداهاي اصلاحطلب رياستجمهوري پشت دوربين رسانه ملي قرار گرفت، گفت كه شهرداري تهران در ١٢سال گذشته هشت خط مترو در تهران ساخته است. بعد از آن، او و بعضي معاونانش به ويژه معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران هم اين موضوع را تكرار كردند و ديروز هم يكبار ديگر درباره آن حرف زده شد. محمدباقر قاليباف كه از چند روز قبل شايعه استعفايش در محافل خبري پيچيده بود، يك برنامه بازديد از خط ٦ مترو تهران برگزار كرد و در همان جا باز هم پاسخ منتقدان خود را داد؛ منتقداني كه ميگويند شهرداري فقط پل و بزرگراه ساخته است. شهردار تهران در پاسخ به اين حرفها گفته است: «شهر تهران بايد هشت خط مترو ميداشت كه درحال حاضر هر هشت خط ساخته شده اما زماني كه ما وارد شهرداري شديم، تهران تنها 70 كيلومتر مترو داشت كه در اين دوره به 300 كيلومتر رسيده است.» او كه در يكي، دو ماه گذشته چندين پروژه شهري را «تمام» يا « ناتمام» به بهرهبرداري رسانده است، حالا هم از افتتاح خطي خبر ميدهد كه ادامه خط يك تهران است اما از سوي مسئولان شهرداري خط هشت نام گرفته است. اين خط ادامه خط يك است كه از ايستگاه شاهد با طول ٢٧ كيلومتر به فرودگاه امام(ره) ميرسد. چند روز پيش محمد احمدي بافنده، مديرعامل شركت بهرهبرداري مترو تهران هم گفت كه در روزهاي آينده چند ايستگاه مترو ازجمله ايستگاه فرودگاه امامخميني(ره) در خط هفت مترو تهران افتتاح ميشود: «كارها در اينباره درحال حاضر آماده است و اندكي نيازمند اقدامات جزيي در خط است و با افتتاح اين ايستگاه، خط هشت كه حدفاصل فرودگاه تا شهرآفتاب است نيز تا حدي تكميل ميشود.»
به گفته احمدي بافنده: «با افتتاح خط هشت، جمعيتي كه در شهركهاي اطراف تهران در مسير جنوب واقع شدهاند و مشغول به كار هستند و همچنين ساكنان شهرستانهاي اسلامشهر، واوان، رباطكريم، نسيمشهر و حتي دانشجويان دانشگاه پرند ميتوانند از اين خط استفاده كنند.»
اواسط تيرماه كه معاون حملونقل و ترافيك شهرداري تهران در صحن شورا گزارش وضعيت خطوط مترو تهران را اعلام كرد، محسن سرخو، رئيس كميته حملونقل شورا برخي از ادعاها را رد كرد و گفت كه نامگذاري خط هشت اشتباه است: «براساس برنامه پنجساله اين خط هشت نيست و توسعه خط يك است كه ادامه آن به شهر پرند ميرود و خط هشت خط ديگري است.»
اما از طرف ديگر مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران در گفتوگو با «شهروند» به حرفهاي شهردار تهران واكنش نشان داد. او در حاشيه نشست خبري خود گفت كه بيخود نام اين خط را خط هشت گذاشتند و البته آن خط اشرفي اصفهاني هم خط هشت مترو تهران نيست: «ما با خط مترو كرج براي تهران تنها هفت خط مترو داشتيم. اصلا اين خط درونشهري نيست كه جزو خطوط تهران باشد. اين خط برونشهري است، از روي زمين ميگذرد و تونل هم ندارد.» چمران ميگويد كه اين خط از تعهدات دولت است و تابهحال هم ٢٠٠ ميليارد تومان براي آن هزينه به شهرداري پرداخت شده است.
ابوالفضل قناعتي، عضو كميسيون حمل و نقل شوراي شهر تهران هم درباره حرفهاي محمدباقر قاليباف به «شهروند» ميگويد كه اگر آقاي قاليباف گفته كه خطي كه به سمت فرودگاه امام(ره) ميرود خط هشت است، اين گفته درست نيست چون خط هشت، خط فرودگاه امام(ره) نيست: «در زمان آقاي احمدينژاد ادامه خط يك كه خطي برونشهري است از سوي دولت به شهرداري سپرده شد كه بايد با تأمين بودجه ٤٠٠ ميليارد توماني تكميل شود.» او ميگويد كه خط هشت مترو تهران در شورايعالي ترافيك تصويب شده كه در طرح جامع هم ديده شده است اما هنوز بررسيهاي آن تمام نشده است.
خط هشت و ٩ تهران، دو خطي است كه به منظور احداث منوريل از سال ٨٧ به بعد از سوي شورايعالي ترافيك متوقف مانده است. جالب اينكه خرداد سال قبل هم جعفر تشكري هاشمي، معاون حملونقل و ترافيك به نياز تهران به دو خط ديگر اشاره كرد: «خطوط مترو فعلي براي تهران كافي نيست و علاوه بر خطوط پيشبيني شده فعلي به دو خط مترو ديگر در شهر تهران نيازمنديم كه در بازنگري طرح جامع ترافيك پيشبيني شده است.» او درباره نياز شهر تهران به خطوط مترو تكميلي توضيح داد: «در اوايل دهه 80 توسط توسط مشاوران خارجي و داخلي هشت خط مترو درونشهري و 4 خط حومهاي براي تهران پيشبيني و طراحي شد كه سند بالادستي طراحي مترو تلقي ميشود. درحال حاضر هفت خط از اين خطوط پيشبيني شده درحال تكميل شدن است و به جز خط هشت بقيه خطوط اجرايي يا در مراحل تكميل شدن قرار دارد.» تشكري هاشمي در حرفهاي خود به تكميل خطوط حومهاي كه حالا از طرف آقاي شهردار با عنوان خط هشت مطرح است هم اشاره كرد: «خط تهران و كرج درحال حاضر تكميل شده و با تكميل ايستگاه فرودگاه امامخميني(ره) خط پرند تكميل ميشود.»
شوراي ناتمام
ديروز اعضاي شوراي شهر تهران با شوك پايان شوراي پنجم مواجه شدند و مهدي چمران كه در اعلام پايان كار شورا عجله داشت گفت كه شوراي شهر جلسه رسمي و مصوبه ديگري نخواهد داشت. حالا البته بعضي از اعضاي شورا مثل حبيب كاشاني يا عليرضا دبير درحال تخليه دفتر كار خود در شورا هستند اما از گوشه وكنار خبر ميرسد تا زماني كه مصوبه شوراي نگهبان از سوي دولت ابلاغ نشود، مصوبه رسميت ندارد و احتمالا شوراي شهر تا ٢٤ مردادماه جلسه خواهد داشت. رئيس شوراي شهر ديروز اما در حاشيه نشست خبري خود در اينباره به «شهروند» توضيح داد كه چون متن مصوبه را نديده است، هنوز هم نميداند كه آيا شورا ميتواند مصوبه داشته باشد يا نه؟ البته طبق متن مصوبه قبلي پس از تصويب قانون توسط شوراي نگهبان جلسات شوراي شهر تمام است و مصوبه هم نميتواند داشته باشد: «با وجود اين، يكشنبه و سهشنبه جلسه داريم و احتمالا طرحهاي عقبمانده را به بررسي ميگذاريم.»
روزنامه شهروند
تهرام/7245//1348
شهردار تهران ميگويد شهرداري در تهران هشت خط مترو ساخته است
٨ خط روي كاغذ، ٧ خط در واقعيت
۱۲ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۵۹
کد خبر:
82619606
تهران-روزنامه شهروند- شماره 1188-چمران، رئيس شوراي شهر تهران در گفتوگو با «شهروند»: بيخود نام ادامه خط يك را خط هشت گذاشتهاند، شهر تهران تنها هفت خط دارد قناعتي در گفتوگو با «شهروند»: اگر آقاي قاليباف گفته خطي كه به سمت فرودگاه امام(ره) ميرود، خط هشت است اين گفته درست نيست
سرخط اخبار فرهنگ
-
رابطه کتاب و بازیگری از زبان کودکان بازیگر
تهران- ایرنا- در سی و پنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، پای صحبت…
-
موسیقی فولکلور آذربایجانی در پایتخت شنیده میشود
تهران- اینرا- کنسرت موسیقی آذربایجانی ارکستر «آلنام» به رهبری وحید…
-
نمایشگاه کتاب نمایش پیوستگی مردم با وجود سلایق مختلف است+ فیلم
تهران- ایرنا- مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: بر عکس القای…
-
رایزن فرهنگی هند: نسل جدید هند نیازمند آموزش مجدد زبان فارسی است
تهران- ایرنا- رایزن فرهنگی هند در ایران گفت: با توجه به سیطره ۷۰۰…