۱۰ مرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۳۵
کد خبر: 82617392
T T
۰ نفر
ظریف: بدعهدی آمریكا نسبت به برجام را با اقدامات حقوقی و عملی پاسخ می دهیم

استانبول- ایرنا- محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه كشورمان اعلام كرد كه ایران بدعهدی و رفتار خصمانه آمریكا نسبت به برجام را با اقدامات حقوقی و عملی متناسب پاسخ می دهد.

به گزارش ایرنا، ظریف امروز سه شنبه كه برای شركت در نشست فوق العاده وزرای امور خارجه كشورهای همكاری اسلامی در خصوص فلسطین به استانبول سفر كرده است در مصاحبه با خبرنگاران افزود: سیاست های دولت آمریكا در كمیسیون نظارت بر برجام پپگیری و بررسی و مقرر شد كه اقدامات حقوقی و عملی در برابر تصمیمات آمریكا بررسی و اجرا شود.
وی سیاست های خصمانه آمریكا علیه برجام را نشان دهنده تشدید بدعهدی و خصومت این كشور علیه ایران دانست و گفت: آنها نگرانی شدید دارند كه برجام جمهوری اسلامی ایران را قدرتمندتر كرده و امكان مانور آنها را كم كرده است.
وی بیان كرد: در اولین گام تصمیم گیری شد كه در زمینه اقدامات آمریكا اقدامات حقوقی انجام شود و این اقدامات در مجامع بین المللی و كمیسیون مشترك برجام ثبت شود.
وی اظهار كرد: مقرر شد كه وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی در برابر اقدامات آمریكا اقدامی متقابل انجام دهند و هفته های گذشته موضوع این اقدام در مجلس و وزارت امور خارجه شروع شده است و اقدامات مشابهی هم در سازمان انرژی اتمی انجام می شود.
وی اضافه كرد: همچنین اقداماتی آغاز شده تا جلوی سیاست هایی كه تلاش ایران را در بهره مندی ایران از نتایج برجام ناكام می گذارد، گرفته شود.
ظریف با اشاره به تدوین 16 بند اجرایی در كمیسیون نظارت بر برجام گفت: از طرف رئیس جمهوری این اقدامات ابلاغ شده و گزارش دستگاه های متولی به هیات نظارت اعلام خواهد شد.
وی اضافه كرد: برجام بر اساس بی اعتمادی مذاكره شده و هیچ جایی از برجام نمی توانید پیدا كنید كه در آن نشانه ای از اعتماد متقابل باشد و تمام برجام نشان دهنده این است كه طرف های مذاكره كننده و مخصوصا ایران نسبت به سیاست های آمریكا بی اعتماد بوده است.
وی بیان كرد: در این توافق امكان اقداماتی كه می تواند به خروج از برجام منجر شود، به صورت صریح پیش بینی شده است.
وی اظهار كرد: اما این كه چه زمانی وقت این باشد كه ما به این اقدامات دست بزنیم، تصمیمی است كه هیات نظارت بر برجام می گیرد حتما باید نقضی صورت گرفته باشد كه این نقض جمهوری اسلامی ایران را از بهره برداری اصلی از برجام محروم می كند كه در آن صورت ایران تصمیم مقتضی را خواهد گرفت.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری

سرخط اخبار جهان