۸ مرداد ۱۳۹۶، ۱۷:۰۰
کد خبر: 82615185
T T
۰ نفر
آيت الله مشگيني شخصيت شخيص اخلاقي و تربيتي بود

اردبيل- ايرنا - رئيس شوراي سياست گذاري ائمه جمعه كشور گفت: مرحوم آيت الله مشگيني رئيس فقيد خبرگان رهبري از اركان نظام و شخصيت شخيص اخلاقي و تربيتي بود و شاگردان بسياري را تربيت و تحويل جامعه داد.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، حجت الاسلام والمسلمين سيدرضا تقوي روز يكشنبه در گراميداشت دهمين سالگرد ارتحال آيت الله مشگيني در اردبيل افزود: ما كمتر كسي از بزرگان حوزه داريم كه حاضر شود درس اخلاق بدهد چرا كه بسيار سخت است ولي آيت الله مشگيني چند دهه از عمر با بركت و نوراني خود را صرف تدريس درس اخلاق اسلامي كرد.
وي با اشاره به اينكه اين فقيه وارسته مدت مديدي نيز رياست مجلس خبرگان رهبري را برعهده داشت، گفت: اين عناوين و پست ها به آيت الله مشگيني ابهت و شخصيت نمي داد بلكه ايشان بودند كه به عناوين و پست ها ابهت و وزن مي دانند و اين نشانه شخصيت بارز و ممتاز آيت الله مشگيني بود.
او عامل بودن به گفتار و سخنان و قبولي و اعتماد مخاطب را 2 ويژگي بسيار مهم اساتيد اخلاق بر شمرد و بيان كرد: اين 2 ويژگي در آيت الله مشگيني برجسته بود.
حجت الاسلام تقوي اضافه كرد: آيت الله مشگيني حق بزرگي بر گردن جامعه روحانيت دارد به طوري كه اكثر مراجع و نمايندگان مجلس خبرگان رهبري فعلي شاگرد آيت الله مشگيني بودند و در برابر آن بزرگوار زانوي شاگردي زده اند.
وي از برگزاري جشنواره ملي اخلاق عملي با محوريت آيت الله مشگيني خبر داد و گفت: اين جشنواره ملي از استان اردبيل زادگاه آيت الله مشگيني آغاز خواهد شد و در آن از سراسر كشور مقالاتي ارائه خواهد شد تا با بازنگري در شخصيت اخلاقي و انديشه آيت الله مشگيني بتوان درس اخلاق و تربيتي ايشان را در بين جوانان و نسل امروز ترويج و توسعه داد.
حجت الاسلام تقوي گفت: آيت الله مشگيني شخصيتي والا ، عالمي عالم، مجتهدي مجاهد و استادي فرزانه بود كه 20 سال امام جمعه شهر مقدس قم بود و در اين مدت 360 خطبه نماز جمعه براي مردم خواند.
وي ادامه داد: امروز در 900 شهر كشور نماز عبادي ، سياسي جمعه اقامه مي شود و در نماز جمعه ائمه جمعه به روشنگري و بصيرت افزايي مي پردازند و مردم را با توصيه به تقواي الهي هدايت مي كنند.
آئين بزرگداشت دهمين سالگرد درگذشت آيت الله مشگيني امروز در سالن ولايت اردبيل برگزار شد. آئين مشابهي شامگاه يكشنبه در روستاي آلني زادگاه اين عالم رباني برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ايرنا، آيت الله سيد حسن عاملي نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه اردبيل نيز در اين آيين گفت: آيت الله مشگيني شخصيت برجسته و جز اولين افرادي بود كه با بصيرت و بينش عميق به حضرت امام خميني (ره) لبيك گفت و از پيشگامان انقلاب اسلامي ايران بود.
وي با اشاره به نقش روحانيت در استقلال و عزت كشور اظهار كرد: شخصيت آيت‌الله مشگيني بايد واكاوي شود و به جوانان و نسل امروزي انتقال يابد.
وي بيان كرد: زندگي و انديشه و اخلاق شخصيت هايي مثل آيت الله مشگيني بايد در جامعه الگو قرار گيرد چرا كه سعادت جامعه و افراد در اين دنيا و آخرت الگو قرار دادن راه و روش انسانهاي بزرگ است.
نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه اردبيل گفت: آيت الله مشگيني نياز به معرفي ندارد و تجليل از چنين شخصيت علمي و معنوي و علما به منزله تجليل ازهمه نيكي‌ها است كه اين سنت نيك بايد ادامه داشته باشد.
نماينده ولي فقيه در جمهوري آذربايجان نيز در اين آيين گفت: آيت الله مشگيني يكي از شخصيت هاي بي نظير بود كه ظاهر و باطنش يكي بود و با تمام وجود معتقد به ولايت فقيه بود و اردات خاصي به حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبري داشت.
علي اكبر اجاق نژاد افزود: گفتار و رفتار اين مرد بزرگ به حدي حساب شده و خدايي بود كه دوست و دشمن را مبهوت كرده و جذب اين عالم عامل مي شدند.
وي با بيان اينكه نقد و انتقاد پذيري امروز نياز جامعه است، اظهار كرد: مرحوم آيت الله مشگيني به نقد كردن و انتقاد اهميت زيادي مي داد و از نقد و انتقاد و نظر مخالف ناراحت نمي شد.
دهمين سالگرد درگذشت آيت الله مشگيني شامگاه يكشنبه در روستاي آلني زادگاه اين عالم رباني برگزار مي شود.
خبرنگار: نعمت محسن زاده** انتشار دهنده : سيفعلي موسي زاده
6130/6016
۰ نفر