۶ مرداد ۱۳۹۶، ۷:۱۹
کد خبر: 82612503
T T
۰ نفر

تولید داروی ضد زیكا در چین

۶ مرداد ۱۳۹۶، ۷:۱۹
کد خبر: 82612503
تولید داروی ضد زیكا در چین

پكن - ایرنا - دانشمندان و پزشكان چینی می گویند موفق به ساخت دارویی شده اند كه به اعتقاد آنها می تواند ویروس زیكا را از بین ببرد.

به گزارش ایرنا، زیكا یك بیماری بسیار خطرناك است كه از نیش پشه منتقل می شود و می تواند برای كودكان عوارض بسیار خطرناكی داشته باشد و روی جنین زنان باردار بسیار تاثیرات مخرب دارد.
دانشمندان و تیم پزشكی چین اعلام كردند كه موفق به ساخت دارویی به نام «زد ۲» شده اند كه به گفته آنها ضد ویروس زیكا است و آن را از بین می برد.
تارنمای نیوز چاینا روز جمعه با اعلام این خبر نوشت: آنها این دارو را در مجامع بین المللی و از طریق نشریات علمی و پزشكی در ماه جاری میلادی معرفی كرده اند و بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.
سازمان بهداشت جهانی اعلام كرده كه ویروس زیكا از سال ۲۰۰۷ میلادی به این طرف شیوع پیدا كرده است و تاكنون ۸۰ كشور دنیا ابتلای اتباع خود به آن را گزارش كرده اند.
ظاهرا دانشمندان چینی این دارو را روی موش ها آزمایش كرده اند و نتایج مثبتی از جمله عدم انتقال ویروس به جنین به دست آمده است.
تیمی از آكادمی علوم پزشكی ارتش، مركز كلینیك شانگهای و دانشگاه فودان در شرق چین این دارو را مشتركا تولید كرده اند.
تیم چینی تصریح كرده است كه واكسنی برای جلوگیری از ابتلای فرد به زیكا وجود ندارد اما این دارو می تواند ویروس را غیرفعال كند.
زیكا بخصوص در كره جنوبی شیوع نسبتا گسترده ای داشته است و به همین دلیل پزشكان چینی تلاش كرده اند تا آنها را مهار كنند.
بتازگی كره جنوبی اعلام كرد كه با ابتلای یك زن دیگر در این كشور به بیماری خطرناك زیكا، شمار كسانی كه به این بیماری در كشور مبتلا شده اند به ۲۱ نفر رسیده است.
این زن ظاهرا به تایلند سفر كرده بود و پس از بازگشت به كشور ماموران قرنطینه كره جنوبی بیماری وی را شناسایی كرده اند.
این بیماری برای اولین بار در آفریقا شناسایی شد و عفونت ناشی از زیكا باعث نارسایی مغزی موسوم به میكروسفالی در نوزادان می شود. این نقص باعث می شود نوزادان با سر كوچك متولد شوند و رشد مغزی آنها محدود شود.
این ویروس از طریق یك پشه به نام Aedes كه عامل انتقال تب دانگ و تب زرد نیز به شمار می آید، منتقل می شود.
تب خفیف، خارش پوست و ورم ملتحمه، اولین علایم بیماری هستند كه معمولا 2 تا 7 روز طول می كشند.
عدم توسعه مغز جنین در مادران بارداری كه در معرض ویروس قرار دارند، از مهمترین عوارض این بیماریست.
آساق**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی

سرخط اخبار جهان