۵ مرداد ۱۳۹۶، ۲۳:۱۵
کد خبر: 82612395
T T
۰ نفر
دستيابي به آبهاي ژرف تامين منابع آبي پايدار را  به همراه خواهد داشت

كرمان - ايرنا - وزير نيرو گفت: دستيابي به آبهاي ژرف كه در دستور كار دولت تدبير و اميد قرار گرفته موجب تامين منابع آبي پايدار براي كشور خواهد شد.

به گزارش ايرنا حميد چيت چيان شامگاه پنجشنبه در نشست شوراي حفاظت منابع آب استان كرمان افزود: البته بايد آب صرفه جويي شده از آبياري نوين در زمين باقي بماند و صرف توسعه سطح زير كشت نشود چرا كه موجب سرعت بخشي به روند اتمام منابع آبي و فرونشست سريع تر دشت ها را به دنبال خواهد داشت .
وي با بيان اينكه بايد سياست استفاده از آبياري نوين در تمامي كشور اجرايي شود اظهار داشت: در كشت سنتي درصدي از آب غرقابي به منابع زيرزميني اضافه مي شود اما در آبياري تحت فشار به اندازه نياز آب داده مي شود و آبي براي ورود به سفره هاي زيرزميني باقي نمي ماند.
وي با بيان اينكه بستن چاه ضمانت تعادل بخشي منابع زيرزميني و اصلاح مصرف آب است اظهار كرد: اقداماتي براي تعادل بخشي آب در اطراف كشور انجام شده و در برخي نقاط تعادل برقرار شده است لذا بايد در تمامي دشت ها به سطح اوليه ايستابي آب برسيم.
وزير نيرو با بيان اينكه استاندار، فرماندار، قضات و جهاد كشاورزي با اجراي طرح هاي تعادل بخشي به بالا آمدن سطح ايستابي آب كمك مي كنند گفت: وزارت نيرو نيز با عزم جدي و همكاري با نهادهاي مختلف و شركت هاي دانش بنيان طرح هاي خوبي براي غلبه بر بحران آب دارد.
چيت چيان تصريح كرد: مساله آب بسيار حياتي و جدي است و با وجود تمامي مشكلاتي كه در بخش آب داريم اگر مصرف آب را منطقي كرده و به شكل صحيح از منابع آبي استفاده كنيم در هيچ كدام از بخش هاي كشاورزي، صنعت و آب شرب و بهداشت دچار مشكل نمي شويم.
وي گفت: يكي از مهمترين عوامل در بحث آب، چگونگي مصرف آن است البته كاهش منابع را انكار نمي كنيم و اگر به چگونگي مصرف توجه كنيم اين بحران را با موفقيت پشت سر مي گذاريم.
وزير نيرو افزود: اطلاعات در رابطه با اصلاح شيوه هاي آبياري و نوع كشت نويد دهنده اين است كه اگر جديت داشته و از دانش و فناوري استفاده كنيم خواهيم توانست اين بحران را مديريت كنيم.
وي بيان كرد: امروز در آبياري و كشاورزي روش هاي موثري استفاده مي شود و در برخي از نقاط كشور دولت براي سرمايه گذاري و كمك به كشاورزان از شيوه سنتي به شيوه آبياري تحت فشار منابع مالي از صندوق توسعه ملي و بودجه وزارت جهاد كشاورزي پيش بيني كرده است.
چيت چيان با بيان اينكه بايد به نقطه اي اطمينان بخش در مصرف آب برسيم تا كشور را بي نياز كنيم گفت: بايد با دست يابي به آبهاي ژرف كشور را از هزينه هاي سنگين بر دوش ملت بي نياز كرد.
وي افزود: 700 كيلومتر انتقال آب به استان كرمان، طرح صفا رود و حفر تونل ها و انتقال آب از درياي عمان ازجمله طرح هاي سنگين و پر هزينه كشور است اما براي حفظ مراكز جمعيتي و جلوگيري از مهاجرت در استان هاي كويري بايد آب را تامين كرد كه گريز ناپذير است.
وي اضافه كرد: مجموعه عوامل متعددي بر شدت بحران افزوده زيرا با افزايش مصرف آب نيز در كشور مواجه هستيم.
وزير نيرو با اشاره به بحران آب در كشور گفت: متوسط بارش كشور در 10 سال گذشته با شيب ملايمي درحال كاهش است و متوسط بارش 10 سال گذشته 250 ميليمتر است كه به 242 ميليمتر كاهش يافته است.
وي افزود: دماي كشور نيز 1.5 درجه سيليسيوس گرمتر و موجب افزايش تبخير آب هاي سطحي شده است لذا منابع كاهش و تبخير افزايش يافته است.
چيت چيان خاطرنشان كرد: بارش ها از نظر تعداد افزايش داشته زيرا در بارندگي زير 5 ميليمتر افزايش داشتيم پس نفوذ آب به سفره زيرزميني كاهش يافته است.
وي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه از موفقيت هاي استان كرمان خوشحالم گفت:از استاندار كرمان كه از ابتداي دولت يازدهم با همت و عزم قاطع وارد مساله آب شد و عزم جدي براي حل اين مسله داشت تشكر مي كنم.
اين نشست با حضور وزير نيرو، معاون توسعه و مديريت منابع معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، معاون پارلماني وزير نيرو، استاندار كرمان، معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار، معاون امور عمراني استاندار، مجمع نمايندگان استان كرمان، بخش خصوصي و ساير مسئولان اجرايي در سالن پيامبر اعظم استانداري كرمان برپا شد و دستگاه هاي اجرايي به بحث و تبادل نظر پيرامون اقدامات انجام شده در حوزه آب استان كرمان و برنامه ها براي صرفه جويي و استفاده بهينه از آب پرداختند.
در اين آيين همچنين تفاهم نامه اكتشاف آبهاي ژرف نيز بين وزير نيرو و استاندار كرمان به امضا رسيد.
طرح اكتشاف آبهاي ژرف از اعماق زمين قرار است با كمك محققان روس در ايران اجرايي شود.
خبرنگار: حامد سالاري** انتشار : بهنام احمدي *
7420/ 5054

سرخط اخبار استان‌ها