۵ مرداد ۱۳۹۶، ۹:۰۵
کد خبر: 82611570
T T
۰ نفر

یك هفته با مطبوعات؛

مرصاد و ویرانی كمین گاه نفاق

۵ مرداد ۱۳۹۶، ۹:۰۵
کد خبر: 82611570
مرصاد و ویرانی كمین گاه نفاق

تهران- ایرنا- رژیم بعث عراق با همراهی منافقان و قدرت های بزرگ جهانی، جنگی تمام عیار را علیه دولت و مردم ایران تدارك دید كه عملیات فروغ جاویدان نمونه آشكاری از این هم پیمانی بود و رزمندگان اسلام در حماسه ای بزرگ به نام مرصاد، آنها را وادار به عقب نشینی كردند.

تجاوز و یورش همه جانبه رژیم بعث عراق به مرزهای مختلف ایران سبب شد تا رزمندگان دلاور با تمام وجود و اراده ای پولادین در برابر متجاوزان و حامیانش صف آرایی و ماشین جنگی صدام را متوقف كنند و درسی فراموش ناشدنی را به دشمنان این مرز و بوم بیاموزند. روزنامه های مختلف در هفته گذشته با انتشار گزارش ها و مطالبی حماسه های این دوران را بررسی كردند.

**مرصاد؛ حماسه ماندگار رزمندگان
صدام و هم پیمانانش در اوایل مرداد 67 با زیر پا گذاشتن قطعنامه 598، هجوم گسترده ای به مرزهای جنوبی ایران انجام داد تا ضمن افزایش منطقه های تحت تصرف خود با تجمیع نیروهای ایرانی در این منطقه فرصتی برای حمله ارتش منافقان به محور سرپل ذهاب فراهم كند، اما پیام تاریخی امام(ره) و مقاومت دلاورانه بسیجیان نه تنها ارتش عراق را بلكه شركت كنندگان در عملیات فروغ جاویدان و منافقان را به غروب ابدی فرستاد.

روزنامه «ایران» در گفت وگویی با مجید مختاری راوی و كارشناس تاریخ دفاع مقدس با درج عنوان «سركوب خیانت در بن بست جاویدان «فروغ»»، نوشت: رجوی و سایر رهبران سازمان، زمان اجرای عملیات خود را 31 شهریور1367 تعیین كردند و این مقطع را مناسب‌ترین موقع تشخیص دادند. وقتی در27 تیرماه سال 1367 ایران قطعنامه 598 را پذیرفت، به یك باره سازمان با شرایطی مواجه شد كه یا باید از اجرای عملیات دست می‌كشید یا قبل از استقرارنیروی‌های ناظرآتش بس از سوی سازمان ملل دست به عملیات می‌زد.

در ادامه این گزارش می خوانیم: بعد از عملیات رجوی برای اعضا جلسه توجیهی گذاشت. به جای اینكه به اشتباهات خود اقرار كند با فرافكنی به طرح تئوری «تنگه وتوحید» پرداخت و علت شكست را افتادن در دام تنگه‌های دنیا خواهی و وابستگی به علایق دنیایی قلمداد كرد.

روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان «3 معجزه الهی را در چهار زبر دیدیم» در گفت وگو با محمد عباسی از نیروهای اطلاعات عملیات تیپ 12 قائم، آورد: تقویم‌ها تاریخ انجام عملیات مرصاد را پنجم مردادماه 1367 ثبت كرده‌اند اما آن چنان كه از واقعیت امر برمی آید، ستون نفاق در بعد از ظهر سوم مردادماه 1367 از مرز خسروی عبور می‌كنند و مسیر شرق را در پیش می‌گیرند. آنها كه نام عملیات‌شان را «فروغ جاویدان» گذاشته بودند، تصمیم داشتند 24 ساعته به تهران برسند و نظام اسلامی را ساقط كنند!

در ادامه این گزارش می خوانیم: تیپ 12 قائم به عنوان یكی از آماده‌ترین یگان‌ها وارد عمل می‌شود و مقابل دشمن را سد می‌كند. به لطف خدا ما توانستیم در چهارزبر سد محكمی مقابل دشمن ایجاد كنیم و آنها را تا چهارم مرداد معطل كنیم. رفته رفته سایر نیروها به منطقه می‌رسند و نهایتاً از صبح پنجم مرداد با شروع مرحله نهایی عملیات مرصاد، از زمین و آسمان بر سر نفاق آتش می‌بارد همگی‌شان تار و مار می‌شوند

این روزنامه در گزارش دیگری با عنوان «فداكاری صیاد شیرازی ما را از كمین دشمن نجات داد» در گفت وگو با سرهنگ هادی عازم نیا از رزمندگان عملیات مرصاد، آورد: شش روز پس از قبول قطعنامه توسط ایران، سازمان منافقین عملیاتی با نام فروغ جاویدان را آغاز كرد. آنها به خیال خام خودشان دنبال سقوط جمهوری اسلامی بودند. این عملیات خیلی سبك و با بی‌فكری انجام گرفت چراكه سران منافقین خلق دنبال منافع خودشان بودند. یعنی می‌خواستند از بدنه سازمان خلاص شوند و این گونه بود كه حدود 5 هزار نفر از نیروهای‌شان در این عملیات به هلاكت رسیدند.

در ادامه گزارش آمده است: در اثنای این عملیات از طریق هوا به منطقه‌ای گندم‌زار منتقل شدیم. نمی‌دانستیم به كدام سمت برویم و جهت‌ها كدام سمت هستند. رها شده بودیم. فقط پخش شدیم. هواپیمای عراقی نیروهای خودی را بمباران كرد. در این حین یك هلی‌كوپتر فرماندهی آمد كنار ما و نشست. شهید امیر صیاد شیرازی بود. ایشان با اینكه فرمانده بود و هواپیمای فرماندهی در تیررس دشمن بود، خطر را پذیرفت و برای ما 60 نفر ارزش قائل شد و ما را از آن مهلكه نجات داد.

این روزنامه همچنین در گزارشی با انتشار عنوان «مرصاد ماهیت شیطان را برملا كرد»، نوشت: پس از شكست منافقین در عملیات مرصاد، بسیاری از اعضای این گروهك چشمانشان نسبت به وقایع و اتفاقات خارج از پادگان اشرف باز شد و متوجه دروغ‌ها و خیالپردازی‌های كودكانه رهبران‌شان شدند. بسیاری فهمیده بودند در باغ سبزی كه رجوی با اتكا به حمایت‌های رژیم بعث نشان‌شان داده، سرابی بیش نیست.

در ادامه این گزارش می خوانیم: فریب‌خوردگان اردوگاه اشرف كه از تمام وسایل ارتباطی به دور بودند، اطلاع دقیقی از وضعیت جبهه‌ها نداشتند. آنها با كسی بیرون از اردوگاه حتی اعضای خانواده‌شان ارتباطی نداشتند و تنها رسانه آنها یك موج رادیویی بود كه توسط رهبران گروهك اداره می‌شد و مسائل را به شكلی وارونه جلوه می‌داد.

**دفاع مقدس؛ تجلی فرهنگ مقاومت و ایثار
دفاع مقدس تجلی فرهنگ مقاومت و ایثار در ایران است. فرهنگی كه باید آن را به عنوان میراثی ارزشمند از برهه ای افتخارآفرین در تاریخ دانست كه در خاطره و ذهن ایرانیان، نماد شجاعت و دلیری فرزندان این مرزوبوم به شمار می رود.

روزنامه جوان در یادداشتی به قلم علیرضا محمدی با عنوان «مرداد فراموش ناشدنی» نوشت: صدام بعد از پذیرش قطعنامه دوباره به كشورمان حمله كرد تا خرمشهر یا آبادان را به تصرف درآورد. در پی هجوم دشمن بود كه پیام تاریخی منحصر به فرد حضرت امام به رزمندگان سپاهی صادر شد و از آنها خواستند متر به متر بجنگند تا «سپاه دوباره در كشور حیات پیدا كند یا برای همیشه یك سپاه ذلیل و مرده‌ای بشود.» بعد از این پیام بود كه عملیات غدیر یا عملیات سرنوشت در روزهای اول مرداد ماه آغاز شد و به سرعت واحدهای زرهی دشمن را درهم كوبید.

در ادامه این یادداشت آمده است: نتیجه این عملیات بیرون راندن دشمن از مرزهای جنوبی چون شلمچه و انهدام بسیاری از تانك‌ها و ادوات زرهی‌اش بود. ضرب شستی كه دشمن را شیرفهم كرد اگر نتوانسته طی هشت سال ایران را به زانو درآورد، در این روزهای باقی مانده نیز نخواهد توانست حركتی انجام دهد و طرفی ببندد.

این روزنامه در یادداشتی به قلم علی وثوقی با عنوان «حضور مدافعان حرم در سوریه از چند منظر» نوشت: حضور رزمندگان مدافع حرم در خاك یك كشور خارجی همواره با تردیدها و سؤالاتی همراه بوده كه گاه ارزش‌های این حضور را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

در گزیده ای از این یادداشت آمده است: عقل سلیم هیچ انسانی این را نمی‌پذیرد كه دشمن تا حد امكان نزدیك شود و بعد به مبارزه بپردازد، بلكه باید در دورترین مكان از مرزهای كشور خود كه مقدور است به دفاع و مبارزه دست بزنند. در بعد مسائل استراتژیك هم این بحث مورد قبول می‌باشد. در جریان سوریه و اینكه اشخاصی از ایران برای جنگ با افراد تكفیری به آنجا رفته‌اند، این موضوع مطرح است كه جلوی آنها را باید آنجا گرفت تا به مرزهای سرزمینی ما نرسند. كلام رهبری انقلاب كه فرمودند اگر مدافعان حرم در سوریه نبودند ما باید در كرمانشاه و همدان با آنها می‌جنگیدیم ناظر به همین موضوع می‌باشد.

روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «هنرنمایی عقابان ارتش در آسمان دفاع مقدس» به نقل از امیر سرتیپ دوم اسماعیل موسوی از نیروی هوایی، آورد: یكی از نقش‌هایی كه نیروی هوایی در روزهای اول جنگ ایفا كرد، حمله «اف 4» های ما به ستون‌های زرهی دشمن بود. ارتش در سال اول جنگ نقش تعیین‌كننده‌ای در متوقف كردن عراق ایفا كرده است؛ با‌وجود تمام شرایطی كه در آن اوضاع متشنج و بحرانی وجود داشت. هر سه نیروی ارتش در كنار هوانیروز با حمله به ستون‌های زرهی دشمن، در توقف این ستون‌ها نقش داشته‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است: نیروی هوایی حركاتی ارزشمند انجام داد كه براساس آن عراق به یك فلج راهبردی دچار شد. توجه شما را به این نكته معطوف می‌كنم كه زمانی عراق قادر بود 3.5 میلیون بشكه نفت صادر كند، ولی نیروی هوایی شرایطی به وجود آورد كه عراق نتواند روزانه بیش از 25 هزار بشكه نفت صادر كند.

روزنامه «اطلاعات» در گزارشی با عنوان «این «دوران» به سر نمی رسد»، نوشت: شهید عباس دوران در سحرگاه 30 تیر 1361 بر فراز حریم هوایی بغداد به پرواز درآمد و پالایشگاه الدوره در ضلع جنوبی بغداد را نشانه گرفت. وی، همه بمب‌های خود را بر روی پالایشگاه فرو ریخت، اما هواپیمایش در آسمان بغداد مورد اصابت موشك‌های ضد هوایی ارتش عراق قرار گرفت. وی هواپیمای فانتوم (اف4) صدمه‌دیده خود را كه در آتش می‌سوخت، با هدف ناامن جلوه دادن شهر بغداد، به هتل محل برگزاری هفتمین دوره اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها كوبید و مانع برگزاری این اجلاس در كشور عراق شد.

غروب همان روز خبرنگار رادیوبی بی سی اعلام كرد: من امروز با آقای صدام حسین رئیس جمهور عراق، مصاحبه داشتم و ایشان با اطمینان خاطر از دفاع قدرتمند هوایی خود در راه محافظت از نیروگاه ها، تاسیسات و دیگر منابع اقتصادی عراق در برابر حملات و تهاجم خلبانان ایرانی سخن می گفت. ولی من هنوز مصاحبه او را تنظیم نكرده بودم كه نیروی هوایی ایران نیروگاه بصره را منهدم كرد. اینك جنوب عراق در خاموشی فرو رفته و چراغ قوه در بازارهای عراق بسیار نایاب و گران شده است چون با توجه به خسارات وارد به نیروگاه، تا چند روز آینده برق وصل نخواهد شد. سپس این خبرنگار با لبخندی تمسخر آمیز گفت: البته هنوز فرصتی پیش نیامده كه من از صدام حسین سئوال كنم چگونه جایزه خلبانان ایرانی را تحویل خواهند داد.

**آثار هنری و فرهنگی حافظ ارزش های دفاع مقدس
عزت و امنیت امروز ایران مرهون فداكاری و از خود گذشتگی شهدا، جانبازان و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس است و بنابر این سخن مقام معظم رهبری مبنی بر این كه «اگر بخواهیم انقلاب و كشور بیمه باشد، باید این شور و شوق، این حركت عمومی و بسیج ملت را روز به روز تقویت كنیم» لازم است برای حفظ و انتقال فرهنگ جنگ و جبهه به نسل های آینده آثار ارزشمندی در حوزه های مختلفی چون نگارش و تدوین، فیلم و نمایشنامه، شعر و دلنوشته و دیگر آثار خلق و به رشته تحریر درآید.

روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «روزهای داغ و پر رونق كارگاه‌های عبدالجبار كاكایی»، نوشت: عبدالجبار كاكایی متولد پانزدهم شهریور سال ۱۳۴۲ در ایلام است. خانواده‌اش بعد از تولد او در عراق سكونت گزیدند و هنگامی كه یك سال و نیم داشت دوباره به ایران بازگشتند. نخستین اثر منتشرشده او چهارپاره‌ای با موضوع جنگ و نخستین اثر او كه به‌طور مستقل چاپ شده «آرزوهای واپسین» (سال 69، انتشارات همراه) است.

در ادامه گزارش می خوانیم: از میان آثار كاكایی كتاب‌های «سال‌های تاكنون» و «بررسی شعر پایداری ایران و جهان» تاكنون دو دوره برگزیده كتاب سال دفاع مقدس شده است.

روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان ««ضد گلوله» از رشادت‌های دفاع مقدس مستندنمایی می‌كند»، آورد: مستند مسابقه ضد گلوله برنامه ای تلویزیونی است كه كار ساخت آن را سازمان رسانه ای اوج بر عهده گرفته است؛ برنامه ای كه قرار است تداعی كننده مسابقه فرمانده باشد كه مخاطبانش آن را با چهره سردار شهید حاج محمد ناظري فرمانده نیروهاي ویژه دریایي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي می شناسند.

در ادامه این گزارش آمده است: ضدگلوله قرار است به گونه ای برگزار شود كه در سیزده فصل شركت كنندگان به شكل لیگی در آن شركت كنند و از مراحل مقدماتی، نیمه نهایی و نهایی تشكیل می شود.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: كامبیز رضایی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**1699**2059**9131
ایرنا پژوهش، كانالی برای انعكاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.
۰ نفر