ساماندهی نظام بانكی درگرو بازنگری قوانین و تصمیمات جسورانه است

اراك - ایرنا - نائب رئیس اول كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ساماندهی نظام پولی و بانكی كشور درگرو بازنگری قوانین و تصمیمات جسورانه دولت و مجلس شورای اسلامی است.

علی اكبر كریمی روز چهارشنبه با حضور در خبرگزاری ایرنا مركز اراك، افزود: هم اینك برخی موسسات بانكی، شرایط خاصی را برای كشور به وجود آورده اند و این موسسات با داشتن صدها هزارسپرده گذار، با چالش هایی روبرو شده اند.
وی ادامه داد: بانك مركزی قانون الزام آور برای نظارت بر موسسات مالی و بانكی ندارد و فقدان این نظارت موجب بروز مشكلاتی شده است.
كریمی افزود: در قانون برنامه ششم پیش بینی شده كه نیروی انتظامی با اعلام بانك مركزی از فعالیت این قبیل موسسات جلوگیری كند و نمونه آن مهر و موم 20 شعبه یكی از موسسات مالی در سطح كشوراست.
نماینده مردم، اراك، كمیجان و خنداب درمجلس شورای اسلامی گفت: در نشست های متعدد با رئیس بانك مركزی در كمیسیون اقتصادی مجلس و نشست های غیرعلنی مجلس شورای اسلامی وضعیت موسسات مالی كشور مورد بررسی قرارگرفته است.
كریمی افزود: بانك مركزی در تلاش است تا با انجام تفاهم نامه با یك بانك معتبر برای سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری اطمینان خاطر فراهم كند.
وی تاكید كرد: در صورتی كه بانكی موافقت خود را با ادغام موسسه مالی بپذیرد، بانك یاد شده براساس نرخ متعارف نظام پولی و بانكی كشور سود پرداخت خواهد بود.
وی گفت: به سپرده گذران این نوید داده می شود با پیگیری های مجلس شورای اسلامی در آینده نزدیك، مشكل سپرده گذاران رفع شود.
نائب رئیس اول كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: حجم سرمایه گذاری موسسه مالی و اعتباری آرمان درسطح كشور 150 میلیارد تومان است.

*** سپرده گذاران ثامن نگران سپرده های خود در این موسسه نباشند
نماینده مردم اراك، كمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: این موسسه مالی در قالب طرح ساماندهی موسسات در سایر بانكها ادغام و تعیین تكلیف می شود.
كریمی افزود: موسسه مالی و اعتباری ثامن یكی از موسسات مالی با سابقه كشور و دارای مجوز فعالیت است.
وی تاكید كرد: این موسسه مالی فعال، از حمایت و پشتیبانی یك نهاد رسمی كشور بهره مند است بنابراین سپرده گذاران نگران مبالغ خود در این موسسه نباشند.
كریمی افزود: با آغاز بحران در برخی موسسات مالی كشور، هجوم شهروندان برای بازپس گرفتن سپرده های خود از موسسه ثامن سبب شد تا تنگناهایی به وجود آید.
وی اظهار كرد: براساس ساز و كار قانونی كه در بانك ها و موسسات مالی وجود دارد، پول سپرده گذاران در سه بخش شامل ذخیره قانونی، منابع نقدی بانكی، دارایی بانك و تسهیلات ذخیره می شود.
نائب رئیس اول كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بانك مركزی معتقد است، موسسه مالی و اعتباری ثامن به عنوان مجموعه مالی وابسته به نیروهای مسلح با یك بانك ادغام شود.
كریمی در ادامه گفت: شایعه سازی و پوشش خبری جهت دار در حوزه مسائل مالی توسط رسانه های بیگانه با هدف بی اعتبار كردن نظام بانكی و سلب اعتماد مردم از سیستم بانكی، انجام گرفته است.
وی اظهار كرد: قوانین و مقررات پولی و بانكی كشور سال 1351 و قوانین عملیات بانكی سال 1362 مصوب شده و باتوجه به اینكه الكترونیكی شدن شبكه بانكی دراین قوانین دیده نشده، در برخی ساختارها بازنگری لازم است و از سال های گذشته تاكنون اصلاح نظام قانون بانكداری مورد بحث مجلس شورای اسلامی بوده است.
كریمی افزود: تاكنون لایحه ای در این زمینه به مجلس ارسال نشده و اخیرا هیات دولت لایحه را تصویب و با طی كردن فرایند اداری در مجلس بررسی می شود.
نائب رئیس اول كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: سال گذشته طرحی در كمیسیون اقتصادی دولت برای اصلاح نظام بانكی تهیه شد كه در آن به شكل مفصل تمام فعالیت های بانكی از ابتدا تا انحلال و ورشكستی را مورد كنكاش قرارداده است.
وی درادامه به پرداخت نرخ سود غیر متعارف در موسسات مالی اشاره كرد و گفت: پرداخت سود غیرمتعارف از جمله تخلفات بانكی است كه برخی موسسات مالی آن را انجام می دهند.
وی اظهار كرد: این وضعیت قابل تداوم نیست و شورای پول و اعتبار و بانك مركزی باید برای كاهش نرخ سود بانكی و نرخ سود تسهیلات تصمیم قاطع اتخاذ كند.
نماینده مردم اراك، كمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: كاهش نرخ تورم در صورتی ممكن است كه؛ نرخ سود بانكی و تسهیلات كاهش پیدا كند.

*** خبرگزاری جمهوری اسلامی رسانه ای فراملی است
نائب رئیس اول كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: خبرگزاری جمهوری اسلامی رسانه ای فرا ملی و به دور از جناح بندی های سیاسی است كه امروز به عنوان رسانه ای معتمد به فعالیت مشغول است.
كریمی افزود: خبرگزاری ایرنا متعلق به ملت ایران است و به عنوان رسانه ملی توانسته اهداف سازمانی خود را اجرایی كند.
وی اظهار كرد: ایرنا استان مركزی با استفاده از نیروهای حرفه ای در رسالت خبری موفق عمل كرده و در انعكاس دیدگاه ها و نقطه نظرات نمایندگان منتخب مردم در خانه ملت پیشگام است.
استان مركزی هفت كرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارد كه سهم كلانشهر اراك دو كرسی است.
6991/3075/خبرنگار : معصومه ابراهیمی*** انتشاردهنده: حسین مهدی زاده

سرخط اخبار استان‌ها