۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۱۴
کد خبر: 82609821
T T
۰ نفر
رشد نرخ جهاني مس و ساير مواد معدني، شاخص بورس ايران را بالا كشيد

تهران- ايرنا- شاخص بورس در سايه افزايش نرخ مس و ساير مواد معدني و فولادي در بازارهاي جهاني، 247 پله بالا رفت و در جايگاه 81 هزار و 181 واحدي ايستاد.

به گزارش ايرنا، امروز (سه شنبه) نماگر بورس با 247 پله رشد، ضمن شكافتن خط مقاومت كانال81 هزار واحدي در جايگاه 81 هزار و 181 واحدي ايستاد.
معدني ها و فلزي ها، در معاملات امروز نيز همانند روزهاي اخير، نقش اصلي را در رشد شاخص بازي كردند؛ به طوري كه فملي (ملي صنايع مس) به تنها 248 واحد شاخص را بالا برد.
رشد قابل توجه مس و برخي محصولات فلزي در بازارهاي جهاني از جمله دلايل اصلي رشد قيمت سهام شركت هاي معدني و فلزي در بازار سرمايه ايران بوده است.
افزايش قيمت محصولات معدني و فولادي، افزايش سودآوري شركت هاي مرتبط در بورس و احتمال تعديل مثبت آنها را به دنبال خواهد داشت.
نرخ مس اكنون در بازارهاي جهاني حدود 6 هزار و 160 دلار معامله مي شود.
كگل (صنعتي و معدني گل گهر)، فولاد (فولاد مباركه) و كچاد (صنعتي و معدني چادرملو) از ديگر سهم هاي فلزي و فولادي بودند كه شاخص را بالا بردند. در مقابل، شپديس (پتروشيمي پرديس) و آپ (آسان پرداخت پرشين) با بيشترين تاثير منفي مانع رشد بيشتر نماگر بورس شدند.
در معاملات امروز بيش از 602 ميليون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش يك هزار و 899 ميليارد ريال در 58 هزار و 337 نوبت داد و ستد شد.
بررسي شاخص هاي اصلي بازار سرمايه نشان مي دهد شاخص قيمت (وزني- ارزشي) كه در آن ارزش سهام شركت هاي بزرگ اثر بيشتري بر شاخص مي گذارد، 80 واحد بالا رفت.
شاخص كل (هم وزن) كه در آن ارزش و وزن همه شركت هاي بزرگ و كوچك در محاسبه شاخص كل، يكسان در نظر گرفته مي شود، 26 واحد رشد كرد.
شاخص قيمت (هم وزن) كه بيانگر سطح عمومي قيمت سهام شركت هاي پذيرفته شده در بورس است، 20 واحد و شاخص آزاد شناور كه بيانگر آن بخش از سهام شركت هاست كه قابل معامله در بورس باشد، 394 واحد رشد كرد.
شاخص بازار اول كه به شركت هايي اختصاص دارد كه از نظر سرمايه، سودآوري و درصد سهام آزاد شناور، شرايط بهتري دارند، 250 واحد و شاخص بازار دوم بورس 123 واحد افزايش يافت
معدني ها و فولادي ها در معاملات امروز، بيشترين سهم را در رشد شاخص داشتند. قيمت سهام شركت هاي فولادي و معدني در بازار سرمايه ايران در پي رشد قيمت كاموديتي ها (مواد پايه و معدني) در بازارهاي جهاني، افزايش داشته است.
بر اين اساس، نمادهاي كگل (صنعتي و معدني گلگهر) و فولاد (فولاد مباركه) به همراه وصندوق (صندوق سرمايه گذاري بازنشستگي)، پرداخت (به پرداخت) و اخابر (مخابرات) با رشد خود بيشترين تاثير مثبت را بر شاخص داشتند. درمقابل شپديس (پتروشيمي پرديس) و بترانس (ايران ترانسفو) بيشترين تاثير منفي را گذاشتند.
برترين گروه بورسي در معاملات امروز گروه فلزات اساسي بود، بر اين اساس، 119 ميليون سهم اين گروه به ارزش 213 ميليارد ريال معامله شد.
گروه رايانه به ارزش 150 ميليارد ريال و گروه شيميايي به ارزش 121 ميليارد ريال در رده هاي بعدي قرار داشتند.

**ارزش مبادلات فرابورس از سه هزار ميليارد ريال فراتر رفت
ارزش مبادلات فرابورس امروز به بيش از سه هزار ميليارد ريال رسيد؛ به گونه‌اي كه امروز شاهد تغيير مالكيت بيش از 155 ميليون ورقه بهادار به ارزش بيش از سه هزار و 300 ميليارد ريال در بازارهاي فرابورس ايران بوديم.
شاخص فرابورس با وجود حجم معاملات، روندي كاهشي داشت و با 2 واحد افت به رقم 920 واحد رسيد.
در ادامه نتيجه نقل‌وانتقال‌هاي انجام شده در تابلو اوراق با درآمد ثابت، معامله 2 ميليون و 840 سهم به ارزش افزون بر 2 هزار و 834 ميليارد ريال به ثبت رسيد كه بيشترين حجم و ارزش مبادلاتي در اين تابلو به نماد «اخزا8» تعلق گرفت.

براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**2022*1961* گزارش: ميثم طاهري* انتشار: مريم مسعود
۰ نفر