۳ مرداد ۱۳۹۶، ۷:۳۵
کد خبر: 82608950
T T
۰ نفر
رویترز: نارضایتی و اختلاف داخلی در دولت آمریكا روبه افزایش است

تهران -ایرنا -خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات آمریكایی نوشت كه ناخرسندی مسئولان سیاست خارجی دولت دونالد ترامپ رو به افزایش است و آنها از ناكامی برخی سیاست ها و نداشتن استقلال در كارشان ناراضی هستند.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، مقامات آمریكایی می گویند كه اختلاف میان بین الملل گرایانی كه خواهان ادامه رهبری سنتی آمریكا در دنیا هستند با حامیان رویكرد «آمریكا اول» باعث شده است تا كاركشته های سیاست خارجی و اطلاعاتی را بیزار كند.
ركس تیلرسون وزیر خارجه آمریكا به دوستانش گفته كه اگر تا آخر سال در سمتش بماند، شانس آورده است. دو مقام هم گفته اند كه اچ.آر.مك مستر مشاور امنیت ملی آمریكا هم از بی نظمی و بی سازمانی در مسائل مهم در كاخ سفید خسته شده است.
مقامات ارشد امنیت ملی آمریكا می گویند: مك مستر از این بابت ناراحت است كه پیشنهادهای وی برای اتخاذ موضعی محكم در برابر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نادیده گرفته شده است.
ترامپ نتیجه گیری جامعه اطلاعاتی آمریكا را درباره اینكه روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 دخالت كرده است تا در شكست دادن رقیبش هیلاری كلینتون به وی كمك كند، زیر سووال برده است.
علاوه بر این، بحث های دامنه دار درباره اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان نیز دردسرهایی برای مك مستر ایجاد كرده است.
مك مستر یك ژنرال سه ستاره است كه زمانی ترامپ را ستوده بود.
ازسوی دیگر، یك منبع آگاه به رویترز گفت كه تیلرسون هم «از اینكه خودمختاری، استقلال و كنترلی بر وزارتخانه اش ندارد، بسیار ناراحت است».
این منبع اعلام كرد كه وی چیزی درباره رفتن تیلرسون از وزارت خارجه نشنیده است. وی افزود: اما به نظر نمی رسد كه وضع بهتر شود و حتی در بعضی موارد اوضاع بدتر هم می شود.
آر. سی.هموند سخنگوی تیلرسون رفتن وزیر از وزارت خارجه یا ناراحتی وی از اوضاع را تكذیب كرد و گفت: وی دلایل زیادی برای ماندن در پستش دارد كه همه آنها برای آمریكا مهم است.
به نوشته رویترز، تیلرسون هفته گذشته به یك پیروزی در عرصه سیاست گذاری دست یافت، زمانی كه دولت آمریكا تایید كرد ایران به توافق هسته ای پایبند بوده است.
یك مقام آمریكایی گفت كه به دنبال این مساله، استیو بنون استراتژیست ارشد و سباستین گوركا مشاور كاخ سفید به شدت از تیلرسون انتقاد كرده اند.
اما هموند اختلاف میان تیلرسون و ترامپ بر سر تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای را رد كرد.
ماه گذشته میلادی پس از آنكه عربستان، امارات، بحرین و مصر روابط با قطر را به بهانه حمایت دوحه از تروریسم قطع كردند، تیلرسون از این كشورها خواست حصر قطر را كاهش داده و از دو طرف خواست به بحران پایان دهند.
اما 90 دقیقه بعد ترامپ ، قطر را به حمایت مالی از تروریسم متهم كرد.
از سوی دیگر، تارنمای پولیتیكو ماه گذشته گزارش داد كه تیلرسون از «جانی د استفانو» عصبانی است زیرا وی با افراد پیشنهادی وی برای سمت های كلیدی در وزارت خارجه مخالفت می كند.
تیلرسون اخیرا به خبرنگاران درباره تفاوت حضور در وزارت خارجه با كار قبلی اش به عنوان مدیرعامل شركت نفتی اكسون موبیل گفته بود: (در اكسون موبیل) تصمیم گیرنده نهایی بودم.
وی افزود: می دانستم كه انتظار چه چیزی را داشته باشم. فرایندهای بسیار منظمی داشتیم. اما این ویژگی ها در دولت آمریكا وجود ندارد.
شبك**9423**1392**انتشار: ابوالفضل بابایی

سرخط اخبار جهان