۳۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۲:۱۴
کد خبر: 82605847
T T
۰ نفر
نماینده مجلس: قرارداد توتال در چارچوب منافع ملی است

شیراز- ایرنا- عضو كمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: قرارداد شركت ملی نفت ایران و شركت توتال یك قرارداد كاملا مطالعه شده و در چارچوب منافع ملی است.

كوروش كرم پورحقیقی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: وزیر نفت قبل از حضور در صحن مجلس شورای اسلامی و توضیح درخصوص این قرارداد، در كمیسیون انرژی حضور یافت و توضیحات فنی را ارائه كرد كه اعضای كمیسیون قانع شدند.
وی ادامه داد: از آنجا كه ما به مسئولان نظام اعتماد و اطمینان داریم آنها قبل ازهرچیز منافع ملی را مد نظر دارند، به همین دلیل این قرارداد را یك قرارداد مثبت و در چارچوب منافع ملی، كشور و نظام می دانیم.
كرم پور، با اشاره به تلاش های آمریكا برای وارد آوردن فشارهای بیشتر به كشور از طریق وضع تحریم ها جدید وهمچنین بدعهدی آنها در مساله توافق برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) گفت:در چنین شرایطی باید از قراردادهایی كه می تواند به بی اثر كردن تحریم ها كمك كند استقبال كنیم.
نماینده مردم فیروزآباد، فراشبند و قیر و كارزین در مجلس گفت: اعتقاد داریم كه حضور شركت تونال در ایران فتح بابی برای حضور دیگر شركت ها خواهد بود و سایر شركت های بین المللی نیز جرات حضور در ایران و سرمایه گذاری در بخش های مختلف را پیدا خواهند كرد.
به گزارش ایرنا، نخستین قرارداد جدید نفتی در دولت یازدهم بین شركت ملی نفت ایران و كنسرسیوم بین المللی به رهبری شركت نفتی توتال فرانسه با هدف توسعه فاز 11 پارس جنوبی 12 تیرماه 96 امضا شد.
فاز 11 پارس جنوبی به عنوان نامزد اجرای نخستین مدل جدید قراردادهای نفتی كشورمان انتخاب شده است. براساس برخی ارزیابی ها امضای این قرارداد، سرآغازی برای عقد سایر قراردادهای جدید نفتی كشورمان است كه انجام سرمایه گذاری های جدید و به ویژه انتقال فناوری را به دنبال دارد.
ارزش قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی چهار میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار است كه با به ثمر رسیدن آن، روزانه 56 میلیون مترمكعب (معادل 2 میلیارد فوت مكعب) به ظرفیت برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی مشترك با قطر افزوده می‌شود.
ویژگی مهم این قرارداد، برنامه ریزی برای ساخت سكوهای تقویت فشار در پارس جنوبی برای نخستین بار در كشور است.
با توجه به افت فشار میدان گازی پارس جنوبی و كاهش تولید، قرار است در توسعه فاز 11 از طریق همكاری با شركت های بین المللی، برای نخستین بار از فناوری های جدید برای افزایش فشار و جلوگیری از افت تولید این میدان استفاده شود.
به گفته مدیران صنعت نفت، قرار است كارشناسان ایرانی پس از بومی شدن دانش ساخت سكوهای تقویت فشار، از این تجربه در سایر فازهای پارس جنوبی استفاده كنند.
خبرنگار:‌سارنگ عبداللهی ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالك زاده
6122 / 1876
۰ نفر