۲۷ تیر ۱۳۹۶، ۹:۵۳
کد خبر: 82602006
T T
۰ نفر
اذعان جنبش جوانان مالزی به ارتباط با یك گروه عربستان سعودی

كوالالامپور - ایرنا - یك جنبش جوانان مسلمان مالزی به روابط گذشته اش با یك مركز عربستان سعودی كه اقدام به گسترش افراط گرایی در كشورهای جهان می كرده است، اذعان كرد.

به گزارش ایرنا، تارنمای 'فری مالزی تودی' روز سه شنبه اعلام كرد این جنبش جوانان مالزی به همكاری در گذشته با مجمع جهانی جوانان مسلمان (WAMY) و اتحادیه جهانی مسلمانان (MWL) وابسته به عربستان در حالی اذعان كرد كه نام این مركز سعودی بار دیگر برای راه اندازی مركز صلح بین المللی ملك سلمان و مقابله با تروریسم در 'پوتراجایا' پایتخت ستادی مالزی مطرح شد.
'محمد نور مانوتی' رئیس سابق جنبش جوانان مسلمانان مالزی (آبیم) كه توسط 'انور ابراهیم' رهبر مخالفان دولت مالزی بنیانگذاری شده بود، اذعان كرد این گروه كه زمانی تاثیرگذار بوده است ارتباطات نزدیكی با مجمع جهانی جوانان مسلمان (WAMY) و اتحادیه جهانی مسلمانان (MWL) داشته است.
این دو سازمان عربستانی نیز ارتباطاتی با ایدئولوژی های افراطی گروه های القاعده، طالبان و داعش داشته اند.
به نوشته 'فری مالزی تودی'، رئیس سابق 'آبیم'، گفت كه حملات تروریستی یازدهم سپتامبر در آمریكا باعث شد 'آبیم' به ارتباطات خود با مجمع جهانی جوانان مسلمان پایان دهد.
وی كه تا سال 1997 ریاست این جنبش مالزیایی را بر عهده داشت، گفت: ما روابط خود را با آنها پس از تضعیف شدن بعد از عملیات یازدهم سپتامبر كاهش دادیم.
'انور ابراهیم' كه در دهه 1970 از دانشجویان مخالف دولت بود و با رهبری 'آبیم' حركت های ضد اعتراضی علیه دولت به راه انداخته بود، پس از روی كار آمدن 'ماهاتیر محمد' در سال 1981 به حزب مالایی تباران متحد پیوست و تا سال 1998 كه از حلقه قدرت بیرون رانده شد، توانست با سرعت زیاد تا پست معاونت نخست وزیری این كشور پیش برود.
اكنون با مشخص شدن نقش سازمان های عربستانی در تاسیس مركز صلح 'ملك سلمان' كه قرار است در زمینی به مساحت 16 هكتار در 'پوترا جایا' پایتخت ستادی مالزی احداث شود، 'محمد نور مانوتی' رئیس سابق 'جنبش جوانان مسلمان مالزی' گفت: حدود دو دهه پیش ما تصمیم گرفتیم در چشم انداز سیاسی خاورمیانه و سعودی گیر نكنیم.
وی افزود: ما قصد داشتیم ارتباطات خود را با كسانی حفظ كنیم كه به ما منفعت می رساندند.
'محمد نور مانوتی' كه تا پست سناتوری در مالزی نیز پیش رفته است، در سخنان خود به این موضوع كه آیا از سازمان های عربستان منابع مالی هم دریافت كرده اند یا خیر، اشاره ای نكرد.
رئیس سابق جنبش جوانان مسلمان مالزی گفت: ما قبلا در حوزه تحقیقات اسلامی منتفع شده بودیم.
آساق**241**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی

سرخط اخبار جهان