۲۵ تیر ۱۳۹۶، ۱۷:۳۹
کد خبر: 82600414
T T
۰ نفر
معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم درگذشت مريم ميرزاخاني را تسليت گفت

تهران- ايرنا- معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري روز يكشنبه در پيامي، درگذشت پرفسور مريم ميرزاخاني را تسليت گفت.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا از دبيرخانه شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري، در پيام وحيد احمدي آمده است: در اين روزها جامعه علمي دنيا متاثر از درگذشت بانوي ارزشمند و فرهيخته است كه با نبوغ كم نظير و خدمات ارزشمند علمي، هم تاريخ ساز شد و هم نام خود را در تاريخ جاودانه ساخت.
«پرفسور مريم ميرزاخاني دانشمند ايراني برنده مدال فيلد رياضي به عنوان اولين بانوي برنده معتبرترين جايزه رياضيات دنيا در حالي رخت از اين جهان بربست كه حاصل تلاش هاي ارزشمند ايشان گامي به جلو در مرز دانش براي تمامي جهانيان و افتخاري بسي بزرگ و به ياد ماندني براي جامعه ايراني بود.»
«اين فقدان بزرگ را به جامعه علمي دنيا، استادان و همكاران مراكز علمي و پژوهشي كشور و به ويژه خانواده معزز پرفسور ميرزاخاني تسليت عرض مي كنم و از خداوند متعال براي ايشان رحمت و مغفرت الهي مسئلت مي نمايم.»
مريم ميرزاخاني دانشمند سرشناس علم رياضي و استاد دانشگاه پرينستون ، دانش آموخته دانشگاه صنعتي شريف و هاروارد در سال 1999ميلادي موفق شد راه‌حلي براي يك مشكل رياضي پيدا كند. رياضيدانان مدت‌هاي طولاني بود كه به دنبال يافتن راه عملي براي محاسبه حجم رمزهاي جايگزين فرم‌هاي هندسي هذلولي بودند و در اين ميان ميرزاخاني جوان نشان داد كه با استفاده از رياضيات شايد بتوان بهترين راه ‌حل را يافت.
وي در سال 2014 به خاطر كار بر «ديناميك و هندسه سطوح ريماني و فضاهاي پيمانه‌ اي آنها» برنده مدال فيلدز شد كه بالاترين جايزه در رياضيات است. وي نخستين زن و نخستين ايراني برنده اين مدال است.
پرفسور ميرزاخاني روز گذشته(شنبه) پس از تحمل يك دوره بيماري درگذشت.
علمي**9031*
تنظيم: عادل پازيار* انتشار: زهره محتشمي پور
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
irnaelm@
https://telegram.me
۰ نفر