۲۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۰۰
کد خبر: 82595713
T T
۰ نفر
درمان انواع ترس‌ بافناوری واقعیت مجازی

تهرن- ایرنا- محققان كلینیك مغز و شناخت وابسته به پژوهشكده علوم شناختی و دانشگاه علوم پزشكی ایران، با استفاده از واقعیت مجازی برای درمان اختلالات روانپزشكی و عصبی نظیر انواع ترس‌های مرضی و توانبخشی شناختی و حركتی راهكار جدیدی ارائه كردند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیر گروه توانبخشی شناختی پژوهشكده علوم شناختی، از ورود تكنولوژی واقعیت مجازی در درمان اختلالات روانپزشكی و اختلالات عصبی خبر داد و گفت: این حوزه پیشتر در حد بازی و سرگرمی در شهربازی‎ها مورد استفاده قرار می‌گرفت ولی این فناوری دارای كاربردهای درمانی به ویژه در درمان‌ انواع ترس‌های مرضی است و در توانبخشی شناختی و حركتی نیز از آن استفاده می‌شود.
پیمان حسنی ابهریان با تاكید بر اینكه از یك ماه قبل استفاده از فناوری‌های مربوط به واقعیت مجازی در بخش درمان كلینیك كاربردی شده است، اضافه كرد: این فناوری برای درمان انواع ترس‌های مرضی (فوبیا) مورد استفاده قرار می‌گیرد كه این ترس‌ها می‌توانند ترس از حیوانات، ارتفاع، فضاهای بسته، خون، لباس سفید یا سایر موارد مشابه باشند.
وی افزود: در ایران برای نمونه، ترس از حیوانات بیشتر در زمینه ترس از سوسك، سگ و گربه است در حالی كه در جوامع غربی این فوبیاها بیشتر مربوط به ترس از كنه، عنكبوت و بندپایان می‌شود كه این مساله نیاز به طراحی نرم افزارهای خاص و بومی را در این حوزه مطرح می‌كند كه خود یكی از اولویت‌های پژوهشی و ابزارسازی این مركز است.
ابهریان با بیان اینكه در دنیا نرم افزارهای زیادی برای غلبه بر انواع فوبیا وجود دارد كه نیاز به بومی سازی دارند، ادامه داد: در این راستا همكاری‌هایی را با برخی از شركت‌های فعال در این حوزه در زمینه طراحی ابزارهایی منطبق با فرهنگ ایرانی آغاز كرده‌ایم و با راه اندازی بخش واقعیت مجازی در كلینیك مغز و شناخت، این همكاری‌ها توسعه یافته است.
این محقق یكی از روش‌های درمان ترس‌های مرضی را «حساسیت‌زدایی» نام برد و گفت: به عنوان نمونه برای معالجه فردی كه ترس از ارتفاع دارد، به جای حساسیت زدایی پرهزینه و زمانگیر در دنیای واقعی می‌توان از تكنولوژی موثر و مقرون به صرفه واقعیت مجازی استفاده كرد تا در كنار ارائه مشاوره مناسب، حساسیت وی به سادگی برطرف شود.
ابهریان روش‌های سنتی را در این حوزه پرهزینه و زمان بر توصیف و اضافه كرد: واقعیت مجازی در این زمینه به كمك ما می‌آید و این امكان را فراهم می‌كند كه شرایط شبه طبیعی را در فضای سه بعدی ایجاد كنیم و در این فضا از طریق مواجهه تدریجی فرد با موقعیت ترسناك، وی را مورد حساسیت زدایی قرار دهیم به گونه‌ای كه مثلا اگر ترس از سوسك دارد، در این فضا ابتدا این حشره را در زیر یك لیوان مشاهده می‌كند، مرحله بعد چندین حشره،‌ در مرحله دیگر سوسك را به صورت رها شده می‌بیند و در مرحله آخر این فرد احساس می‌كند كه این حشره از بدن آنها بالا می‌روند.
به گفته وی زمانی كه فرد آمادگی لازم را به دست آورد از مرحله‌ای به مرحله بالاتر می‌رود و زمانی به مرحله آخر می‌رسد كه هیچ ترسی نخواهد داشت.
وی با بیان اینكه همزمان با انجام این مراحل علایم فیزیولوژی فرد مانند میزان تنفس، فشار خون، ضربان قلب و ‌رطوبت یا حرارت سطح بدن اندازه گیری می‌شود، ‌گفت: در حال حاضر این تحقیق در مرحله طراحی ابزار است و به زودی پس از معتبرسازی ابزارها مورد استفاده گسترده در این حوزه قرار می گیرد.
مدیر گروه توانبخشی شناختی پژوهشكده علوم شناختی، افزود: این كلینیك با هدف یادشده، به تازگی توسط پژوهشكده علوم شناختی و دانشگاه علوم پزشكی ایران، برای نخستین بار در ایران و منطقه تاسیس شده و فعالیت خود را آغاز كرده است.
ابهریان اجرای برنامه تحریك مغزی را از دیگر فعالیت‌های این كلینیك نام برد و آن را یكی از روش‌های نوین در حوزه توانبخشی عصبی- شناختی دانست كه اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد، روش مناسبی در درمان بسیاری از اختلالات شناختی و روانشناختی خواهد بود.
وی افزود: رویكرد ما در بخش‎های گوناگون تشخیصی و درمانی این مركز، یك رویكرد معطوف به شناخت و توانبخشی شناختی است و این اقدامات این مركز را از سایر مراكز ارایه خدمات روانشناختی، روانپزشكی و مغز و اعصاب متمایز كرده است.
ابهریان مشاوره و روان درمانی، توانمندسازی و توانبخشی شناختی و تحریك الكتریكی مغز، آزمایشگاه عصب- روانشناختی، آزمایشگاه الكتروفیزیولوژی، كاردرمانی و گفتاردرمانی شناختی را از بخش‌های بالینی فعال این كلینیك نام برد.
وی با تاكید بر اینكه در اغلب بیماری‌های روانپزشكی عامل شناختی دخالت دارد، اضافه كرد: اختلالاتی مانند بیش فعالی، نقص توجه و طیف اتیسم ناشی از مشكلات شناختی هستند كه با استفاده از تكنیك‌ها و تكنولوژی‌های حوزه توانبخشی شناختی قابل درمان یا كنترل هستند.
علمی**9031**1834
تنظیم: عادل پازیار**انتشار: ناهید شفیعی
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
۰ نفر