۱۴ تیر ۱۳۹۶، ۲۰:۰۲
کد خبر: 82588134
T T
۰ نفر
شكری: پاسخ قطر منفی و بی معنا بود /الجبیر: تحریم ها ادامه می یابد

تهران-ایرنا- ' سامح شكری' وزیر خارجه مصر با بیان اینكه نشست بعدی كشورهای تحریم كننده قطر در منامه برگزار خواهد شد، گفت كه پاسخ قطر به مطالبات 13 گانه سعودی ، مصر، بحرین و امارات منفی و بی معنا بود.

' عادل الجبیر' وزیر امور خارجه عربستان هم گفت: اقداماتی را كه علیه قطر اتخاذ كردیم برای ما دردناك بوده است اما این اقدامات تا زمانی كه قطر سیاست‌های خود را تعدیل نكند، ادامه خواهد یافت و درباره اقدامات بعدی در آینده مشورت می كنیم.
نشست وزرای خارجه مصر، عربستان، امارات وبحرین به عنوان كشورهای محاصره كننده قطر، عصر امروز چهارشنبه با هدف بررسی پاسخ دوحه به شروط این كشورها در كاخ «التحریر» قاهره آغاز شد.
' سامح شكری' وزیر خارجه مصر در پایان این نشست و در چارچوب مصاحبه مطبوعاتی مشترك، بیانیه 4 كشور تحریم كننده قطر را قرائت كرد.
در این بیانیه با اعلام اینكه ' نمی توان نقش مخرب قطر در منطقه را نادیده گرفت'، آمده است: خواسته ما تضمین امنیت ملی كشورهای عربی و حفظ صلح و امنیت بین المللی است.
امضا كنندگان این بیانیه بر' مقابله با اشكال مختلف افراط گرایی و تروریسم كه صلح بین المللی را تهدید می كند و پرهیز از مداخله در امور داخلی كشورها و توقف سخنان تحریك آمیز' تاكید كرده اند'.
در این بیانیه ' بر توقف حمایت از گروه های غیرقانونی تاكید شده و آمده است: پاسخ قطر نشان می دهد این كشور اهمیت موضع خود و خطرناك بودن آن را درك نكرده است.
كشورهای تحریم كننده قطر با قدرانی از تلاش های كویت برای حل بحران با قطر، درخصوص پاسخ منفی دوحه نسبت به خواسته های 13 گانه ابراز تاسف كرده اند.
این كشورها همچنین بر پیگیری موضوع قطر و برگزاری نشست آتی در منامه پایتخت بحران در این خصوص به توافق رسیدند.
وزیر خارجه مصر گفت: قاهره هرگز در مقابله با گروه های تروریستی و حامیان آنها كوتاهی نمی كند.
عربستان و امارات و بحرین و مصر از15 خرداد روابط خود را با قطر قطع كردند و با نسبت دادن اتهام 'حمایت از تروریسم' به دوحه، قطر را به محاصره زمینی و هوایی خود در آوردند.
قطر اتهام حمایت از تروریسم را نادرست دانست و تاكید كرد با موج دروغ ها و افتراهای به راه افتاده كه هدف از آن اعمال قیمومیت بر مراكز تصمیم گیری در قطر است، مقابله خواهد كرد.
چهار كشور تحریم كننده قطر پنجشنبه اول تیرماه فهرست شروط سیزده گانه خود جهت ازسرگیری روابط با دوحه را توسط كویت به قطر اعلام كردند و به دوحه برای اجرای این شروط ده روز ضرب الاجل تعیین كردند كه یكشنبه شب هفته جاری این مهلت به پایان رسید و با میانجیگری كویت به مدت 48 ساعت دیگر (تا چهارشنبه) تمدید شد.
وزیر خارجه قطر دوشنبه گذشته پاسخ مكتوب شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیرقطر را در كویت تحویل شیخ صباح الصباح امیر كشور قرار داد تا از این طریق در اختیار 4 كشور قرار گیرد.
خاورم**9329** 1324
مترجم: ندا بهبودی// انتشار دهنده: فردین پازوكی
۰ نفر