۱۴ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۴۶
کد خبر: 82587209
T T
۰ نفر

رسانه‌ها دروغ‌ سنج‌‌اند!

۱۴ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۴۶
کد خبر: 82587209
رسانه‌ها دروغ‌ سنج‌‌اند!

كرمانشاه- ايرنا- روزنامه نقد حال چاپ كرمانشاه در شماره 503 سيزدهم تيرماه 96 مطلبي را با عنوان' رسانه دروغ سنج !' به قلم محمدحسين شيريان منتشر كرده است.

در اين يادداشت آمده است: قديما دروغ‌ها به اين زودي‌ها فاش نمي‌شدند! هفته‌ها و گاه سال‌ها طول مي‌كشيد تا دروغ‌هاي يك خبرگزاري، روزنامه‌ و يا مجله‌اي بر روي دايره بيافتد. وقتي هم اين اتفاق بروز مي‌كرد تعداد كمي از مخاطبين كه به اندازه‌ي خوانندگان آن نشريه هم نبود متوجه آن مي‌شدند.
از روزي كه رسانه‌هاي ديجيتال عرصه اطلاع‌رساني را گسترش و نامحدود ساختند روزگار دروغ‌گويان، تباه شد، گويي بلايي آسماني بر سر رسانه‌هاي زرد نازل شده است.
2 اتفاق نادر روز شنبه و يكشنبه گذشته در ايران نشان داد رسانه‌هاي رسمي ضد دولت دكتر حسن روحاني آتش توپخانه خود را به ‌سوي پاستور نشانه گرفته‌اند تا رييس‌ جمهور منتخب را از كوره بدر كنند.
روز شنبه 10 تير ماه در روز روشن، فيلم بدرقه محترمانه وزير خارجه فرانسه از دكتر ظريف را چنان تقطيع كردند تا از آن توهين به وزير خارجه را نتيجه بگيرند و تيرهاي زهر‌آلود بعدي حمله به روابط فرانسه- ايران را بر همان دروغ رسانه‌اي كه فقط كمتر از يك ساعت‌ دوام داشت و با ورود وزير خارجه ايران فاش شد استوار كنند.
روز يكشنبه در بزرگداشت روز قوه قضاييه سخنان رييس‌ جمهوري كه بر روي خروجي تلگرام و اينستا‌گرام به ‌طور زنده پخش مي‌شد در زير‌نويس شبكه خبر به يكباره تحريف شد و عينا ضد سخنان دكتر روحاني منتشر شد.
او كه گفته بود قبل و بعد از انقلاب دو ‌بار به قوه قضاييه دعوت شده است و به‌ دلايل سختي كار و اصول عدالت جرأت نكرده ورود پيدا كند، شبكه خبر نوشت: دكتر روحاني گفته است 2 بار به قوه قضاييه 'احضار' شده است.
سرعت انتشار موجب شد دروغ شبكه خبر در يك هزارم ثانيه در كنار فيلم سخنان دكتر روحاني براي مقايسه قرار گيرد.
كار به ‌جايي رسيد كه معاونت سيما وارد معركه شد و بدون عذر‌خواهي آسمان و ريسمان بافت كه من نبودم دستم بود و تقصير را بر عهده‌ي خبر‌نويس و اتاق خبر نهاد كه چيزي از تحريف صورت گرفته كم نمي‌كند.
اين فاش‌گويي دروغ‌ها با دخالت شهروندان خبرنگار كه آموخته‌اند در شفافيت خبررساني مشاركت كنند صورت گرفت.
اصل صحت، دقت و سرعت انتشار كه از فوري‌ترين موضوع كار رسانه‌هاست دچار تحول ساختاري شد، منابع موثق بيشتر شدند.
مجاري دريافت اطلاعات دقيق‌تر و با احساس مسئوليت والاتري به اطلاع‌رساني پرداختند.
اينها همه بر يك رويه استوار بود، آنها دريافتند تحريف‌ها و دروغ‌هايشان به كسري از ثانيه بر روي خروجي جهان قرار مي‌گيرد پس بايد در صداقت اطلاع‌رساني و تحليل خود دقيق‌تر شوند. رسانه‌هاي ديجيتال موجب شدند تعداد مخاطبين از ميلياردها انسان عبور كند و ‌جهاني خبري شكل گيرد.
اين فقط راديو ايران نبود كه بايد تا ساعت 2 بعداز ظهر منتظرش مي‌مانديد تا با صداي رساي گوينده خبر بگويد: ساعت 2 بعد از ظهر، اينجا تهران است صداي ايران اكنون ديگر مردم خود رسانه‌ها را انتخاب مي‌كنند و منتظر شبكه محترم خبر نمي‌شوند تا اخبار تحريف شده را در روز روشن به سخنان واضح و بدون ابهام شخصيت دوم كشور تحميل كند!
شفافيت رسانه‌ها بيشتر مي‌شود و هنوز صدا و سيما بر طبل قبيله تندخوي خود مي‌كوبد!
اين آخرين تكمله را از كتاب دانستني‌هاي رسانه نوشته مك لوهان به امانت گرفتم كه در فصل راديوآن را طبل بزرگ قبيله نام‌ گذاري كرده بود.
با نشانه‌هايي از صداقت و امانت كه در صدا و سيما كمتر مي‌يابيم! هيچ خبري پنهان نمي‌ماند. رسانه‌ها، رسواگر دروغ شده‌اند.
3209/8066 دريافت كننده: عباداله آذرگون** انتشاردهنده: علي مولوي