۱۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۴:۱۶
کد خبر: 82583477
T T
۰ نفر
پرویز پرستویی: همدرد خانواده های شهدای ایرباس باشیم

تهران - ایرنا - بازیگر فیلم سینمایی «بادیگارد» در صفحه اینستاگرام خود، نسبت به واقعه تروریستی 12 تیر ماه 1367 و مورد هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری ایران توسط ناو امریكایی در خلیج فارس واكنش نشان داد.

به گزارش ایرنا، پرویز پرستویی روز یكشنبه در صفحه اینستاگرام خود نوشت:
«هموطنان عزیزم
اكنون در آستانه سالگرد شهادت بیش از 290 مسافر بیگناه هواپیمای ایرباس كشورمان برفراز خلیج فارس هستیم
در سال 1367 با دستور كاپیتان ویل راجرز ماشه ای بر روی صفحه شلیك موشكهای ناو فوق پیشرفته وینسنس فشار داده شد تا تمامی این هموطنان عزیزمان به ناگاه از صفحه رادار زندگیمان محو شوند.
در حال حاضر و پس از 29 سال همچنان خانواده های شهدای این واقعه عزادارند و برای این جنایت محرز هرگز كسی در آمریكا و جهان از آنان عذرخواهی نكرد و در عوض و در این سالها، كاپیتان ویل راجرز و هفت تن از دست اندركاران این واقعه شوم، دلخوش به مدالهای(ابراز شجاعت در عملیات رزمی) گرفته شده از ژنرال سالاران ارتش و دولتشان هستند.
پس بیاییم و در حركتی مردمی خود همدرد این خانواده ها باشیم. قبلا پیشنهاد كردم كه فرودگاه بندرعباس بیاد این شهدا نامگذاری شود تا بصورت رسمی علامت سوالی باشد این نامگذاری برای تمامی مسافران پروازهای جهانی بدین فرودگاه كه متاسفانه پاسخی از سوی مراجع ذیربط دریافت نشد.
به هرحال امسال پیشنهاد می كنم كه در سالروز 12 تیر ماه و در تمامی پروازهای داخلی و خارجی خلبانان كشورمان در پیام هایی خودجوش برای مسافرانشان نامی از شهدای همكارشان در آن پرواز برده و یادشان را گرامی بدارند.
و باز پیشنهاد می كنم هركس كه به ایران و مردمش عشق می ورزد عكس و متنی از این واقعه در صفحه خود قرار داده و دیگران را نیز بدین كار تشویق كند.
دوست من، خود ما باید به جهان ثابت كنیم كه همچون سالگرد بمباران اتمی هیروشیما و..... خون هموطنانمان ما نیز قابل معامله با هیچ توجیهی نیست، چه برسد كه بدان خاطر مدالها داده شود.
پس همگی در 12 تیر كاری كنیم كه این مدالها در تاریخ جهان، به لكه ننگ تبدیل شوند.»

پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ شركت هواپیمایی ایران‌ایر با شناسه «IR655» در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۶۷ (۳ ژوئیه ۱۹۸۸ میلادی) پس از توقف بین راهی در بندرعباس به سمت دوبی در حركت بود كه با شلیك موشك هدایت شونده از ناو یواس‌اس وینسنس متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریكا بر فراز خلیج فارس سرنگون شد و تمامی ۲۹۰ سرنشین آن كه شامل ۴۶ مسافر غیر ایرانی و ۶۶ كودك بودند، جان باختند.
این اتفاق از نظر میزان تلفات انسانی، هشتمین حادثه مرگبار هوایی تاریخ است.
هیچ‌كدام از خدمه ناو وینسنس تحت پیگرد قرار نگرفتند، حتی ویلیام راجرز فرمانده ناو جنگی آمریكا در پایان خدمت خود مدال شجاعت گرفت.
فراهنگ ** خبرنگار: علی اسدی * انتشار: امید غیاثوند
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ