توليدآزمايشي كارخانه گندله سازي سنگان از توابع خراسان رضوي آغاز شد

اصفهان-ايرنا- توليد آزمايشي كارخانه پنج ميليون تني گندله سازي سنگان از توابع استان خراسان رضوي با سرمايه گذاري فولاد مباركه اصفهان، با حضور رئيس هيات عامل ايميدرو آغاز شد.

سنگان يكي از شهرهاي شرقي و مرزي استان خراسان رضوي با جمعيت حدود 18 هزار نفر است كه بزرگترين معدن سنگ آهن خاورميانه با عيار 63 درصد را دارد.
به گزارش ايرنا، رئيس هيات عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران(ايميدرو)‏، در جريان بازديد از اين پروژه در جمع خبرنگاران گفت: با شروع كار دولت يازدهم كار احداث كارخانه هاي فرآوري سنگ آهن در منطقه سنگان از طريق پيمانكاران داخلي آغاز شد و اكنون به مرحله پاياني رسيده است.
كارخانه پنج ميليون تني گندله سازي و واحد 2.5 ميليون تني كنسانتره سنگ آهن واقع در سنگان ( خراسان رضوي)از جمله طرح هايي است كه توسط ايميدرو با همكاري بخش خصوصي انجام شده است.
مهدي كرباسيان با بيان اينكه 70 درصد ماشين آلات بكار رفته در اين پروژه توليد داخلي است افزود: اين در حالي است كه تا پيش از آن تنها 10 تا 15 درصد ماشين آلات پروژه هاي صنعتي، ايراني بودند.
او افزود: چهار هزار نفر به طور مستقيم و 10 هزار نفر به طور غير مستقيم در اين پروژه ها مشغول كار هستند و با بهره برداري از آنها ، كشور ديگر نياز به واردات گندله از كشورهاي ديگر نخواهد داشت.
وي گفت: فولاد مباركه1.3 ميليارد تومان و شركت اپال پارسيان 900 ميليارد تومان در طرح هاي خود سرمايه گذاري مي كنند.
رئيس هيات عامل ايميدرو خاطرنشان كرد: از سال 92 تا پايان سال گذشته ظرفيت توليد از 22 ميليون به 32 ميليون تن و ظرفيت توليد فولاد خام از 22 ميليوتن به 30 ميليوتن رسيده است.‏
وي با بيان اينكه ظرفيت گندله آماده توليد به 10 ميليون تن رسيده است گفت: با انجام اكتشافات جديد ‏ذخاير سنگ آهن سنگان، از 650 ميليون تن به يك ميليارد و 200 ميليون تن رسيده و پيش بيني مي شود ميزان ذخاير به 1.5 ميليارد تن هم برسد.
خراسان رضوي جزو سه قطب معادن سنگ آهن در ايران محسوب مي شود.
60 معدن سنگ آهن با ذخيره 2 ميليارد تن در خراسان رضوي وجود دارد كه مسئوليت استخراج يك ميليارد تن آن برعهده بخش خصوصي و بقيه برعهده بخش دولتي است.
معادن سنگ آهن سنگان در شمال شرقي ايران و فاصله 300 كيلومتري جنوب شرقي مشهد در 16 كيلومتري شهر سنگان از توابع شهرستان خواف قرار گرفته است.
فولاد مباركه بزرگترين مجتمع صنعتي كشور و بزرگترين توليدكننده فولاد تخت در خاورميانه است.
اين مجتمع فولادي با سهم بيش از 50 درصدي در توليد فولاد كشور داراي ارزش فعلي 200 هزار ميليارد ريال است.
ت 7150 / 6022 خبرنگار: علي نعماني - انتشار دهنده : عمادي

سرخط اخبار استان‌ها