۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۳۹
کد خبر: 82572809
T T
۰ نفر
نيازمند تغيير الگوي كشت گياهي در كشور هستيم

تهران- ايرنا- دبير ستاد توسعه فناوري گياهان دارويي و طب سنتي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري گفت: گياهاني با مصرف آب بالا و ارزش ‌افزوده پايين در كشور توليد مي‌ شوند از اين رو نيازمند تغيير الگوي كشت هستيم تا گياهان بومي با نياز آبي كمتر و ارزش‌ افزوده بالاتر كشت شوند.

به گزارش گروه علمي ايرنا از معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، محمدحسن عصاره در صدمين جلسه اعضاي شوراي اين ستاد افزود: بيشتر اين گياهان به دليل سازگاري با اقليم خشك و نيمه خشك، توقع آبي پاييني دارند و به دليل اينكه در صنايع مختلف غذايي و دارويي استفاده مي شوند، ارزش افزوده آنها بالا خواهد بود.
وي گفت: اين چرخه بايد تغيير كند؛ ما بايد محصولات با مصرف آب بالا را با قيمت هاي ارزان جهاني از كشورهاي داراي منابع آبي بيشتر خريداري كنيم و تنها گياهاني كه در اكوسيستم ايران و متعلق به سرزمين ما است، توليد و صادر كنيم.
عصاره با بيان اينكه صنعت بذر، صنعتي است كه بايد سرمايه‌گذاري بالايي روي آن صورت گيرد. افزود: توجه ويژه به برخي زمينه ها در حوزه گياهان دارويي بسيار حائز اهميت است؛
از جمله آنها مي ‌توان به صنعت بذر اشاره كرد كه اگر بخواهيم توسعه گياهان دارويي را از مقياس كمتر از چند 10 هزار هكتار به بيش از چند 100 هزار هكتار برسانيم، قدم اول پرداختن به توليد بذر و مواد تكثيري اصلاح شده است.
وي به عنوان نمونه در مورد گياه خاكشير گفت: خاكشير گياهي كم‌توقع نسبت به آب و با عملكرد بالا است اما در بسياري نقاط كشور به عنوان علف هرز شناخته مي شود؛ اگر اصلاح بذرهاي وحشي كه به عنوان علف هرز مطرح هستند به صورت برنامه ريزي شده انجام شود، برخي از اراضي كه با مشكل كم آبي رو به رو هستند به زير كشت ده ها گياه از اين قبيل خواهند رفت.
دبير ستاد توسعه فناوري‌هاي گياهان دارويي معاونت علمي ادامه داد: در آينده كشور كه تصور مي‌شود با كم آبي مواجه باشيم، هيچ راهي به جز تغيير الگو كشت نداريم؛ كشت‌هاي كم آب و باارزش‌ افزوده بالاتر بايد جايگزين كشت‌هاي پر آب شوند.
عصاره سرمايه گذاري روي بذر را گران قيمت و در عين حال پرسود برشمرد و گفت: در صورتي كه كار دانش بنيان صورت گيرد و در اين زمينه از مجموعه علوم ژنتيك، اصلاح نباتات و بيوتكنولوژي در توليد بذر هيبريد استفاده شود، در اين فرآيند مواد ژنتيكي اوليه با تزريق دانش به مواد تكثيري با ارزش افزوده بالا تبديل خواهد شد.
در ادامه جلسه صدم اعضاي شوراي ستاد گياهان دارويي و طب سنتي معاونت علمي، طرح تدوين بانك جامع اطلاعات در حوزه صنعت گياهان دارويي و طب سنتي كه توسط جامعه گياه‌ درماني انجام و به اتمام رسيده است، توسط زهرا حيدري داويجاني از اعضاي اين شورا و رييس جامعه گياه‌ درماني ايران ارائه شد.
علمي (1) ** 1201 ** 1834
دريافت كننده: عبدالكريم جبارپور ** انتشار: ناهيد شفيعي
۰ نفر