۱۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۴۵
کد خبر: 82557051
T T
۰ نفر
ضرورت حضور ايران در تشكل هاي بين المللي/ دوري از بازارهاي غرب به نفع اقتصاد نيست

تهران- ايرنا- عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني، صنايع، معدن و كشاورزي تهران گفت: امروز حضور ايران در تشكلهاي بين المللي اهميت بسزايي دارد و در عين حال بازارهاي غربي قابليت نفوذ دارند و دوري از آنها به نفع اقتصاد كشور نيست .

«فرهاد فزوني» امروز (چهارشنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي ايرنا افزود : اجلاس سران سازمان شانگهاي فردا (پنجشنبه) در آستانه پايتخت قزاقستان، برپا مي شود كه عضويت ايران در هر سازمان و تشكيلات در سطح جهان مي تواند مفيد باشد.
به گفته وي، جمهوري اسلامي ايران سالهاست در سازمان همكاري هاي اقتصادي (اكو) عضويت دارد و دستاورد چنداني براي اقتصاد كشور نداشته، اما عضويت در سازمان هاي منطقه اي را نبايد از نظر دور داشت، درعين حال الحاق به پيمانهاي مربوط به شرق و غرب مي تواند براي كشور منشا اثر باشد.
عضو هيات نمايندگان اتاق تهران اضافه كرد: جمهوري اسلامي ايران كه قصد عضويت در سازمان شانگهاي را دارد، همزمان توسعه روابط با تشكل ها و سازمان هاي غربي را مي تواند در دستور كار قرار دهد.
فزوني، موضوع پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني (WTO) را يادآور شد و گفت : ايران براي الحاق به اين سازمان بايد با جديت بيشتري موضوع را دنبال كند و امروز اين سازمان نقش مهمي در مبادلات تجاري ميان كشورها دارد.
به اعتقاد وي عضويت در سازمان تجارت جهاني به منزله يك جراحي براي اقتصاد كشور است كه باوجود دشواريهاي خود لازم است و با تلاش بيشتري بايد دنبال شود.
به گزارش ايرنا، پيش از اين محمد رضا نعمت زاده وزير صنعت، معدن و تجارت گفته بود، دليل اصلي ملحق نشدن ايران به سازمان تجارت جهاني، فني نيست، بلكه عمده دلايل آن سياسي است و هر زمان اين موضوع مطرح شده آمريكايي ها به مخالفت با آن پرداخته اند.
وي خاطرنشان ساخته بود، موضوع مزبور با اجرايي شدن برجام با جديت بيشتري آغاز شده و با دبيركل سازمان تجارت جهاني، اتحاديه اروپا و بسياري ديگر از كشورها صحبت هاي مفصل انجام شده است.
به گفته نعمت زاده، بسياري از كشورها در اين زمينه با آمريكايي ها تماس گرفتند تا مخالفتي با الحاق ايران به سازمان تجارت جهاني نداشته باشد.
سازمان همكاري شانگهاي كه يك سازمان بين دولتي منطقه اي براي همكاري هاي چند جانبه امنيتي و اقتصادي است، سال 1385 تاسيس شد كه اعضاي آن شامل چين، روسيه، قزاقستان، قرقيزستان، تاجيكستان و ازبكستان مي شود و در برگيرنده وسعتي به مساحت 30 ميليون و 189 هزار كيلومتر مربع است و سه پنجم گستره آسيا و نزديك به يك ميليارد و 500 ميليون نفر جمعيت (نزديك 25 درصد جمعيت كره زمين) است.
پيش بيني مي شود با توجه به عضويت هند و پاكستان و سپس در آينده اي نزديك پيوستن ايران، اين سازمان با افزايش جمعيت به سه ميليارد نفر و پهنه سرزميني به 35 ميليون و 972 هزار كيلومتر مربع به يكي از بزرگ ترين قدرت هاي منطقه اي در جهان تبديل شود كه منافع دو جانبه و چند جانبه اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي براي اعضا و شركاي اقتصادي غير عضو دارد.
براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام** 3065 ** 1559** خبرنگار: محمد ملك دار ** انتشار: حسين عضدي فسا

سرخط اخبار اقتصاد