۹ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۳۴
کد خبر: 82549430
T T
۰ نفر
معاون سازمان فضایی: ماهواره پارس (1) در مرحله‌ طراحی اولیه است

تهران - ایرنا - معاون سازمان فضایی ایران از مرحله‌ رقابت برای طراحی نخستین ماهواره پارس (1) ایران با همكاری پنج دانشگاه و مركز پژوهشی خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «همایون صدر» روز سه شنبه در حاشیه امضای تفاهمنامه همكاری بین سازمان فضایی ایران و شركت ملی پست در جمع خبرنگاران گفت: پس از پشت سر گذاشتن مرحله طراحی ماهواره پارس یك با تشكیل كنسرسیومی از این مركزها و بخش خصوصی ادامه فعالیت ها برای ساخت آن پیگیری خواهد شد.
معاون سازمان فضایی هدف از تشكیل این كنسرسیوم را ایجاد یك بخش خصوصی توانمند در بخش فضایی برای استفاده از آن برای اهداف كلان این بخش عنوان كرد.
به گفته صدر فاز دوم ماهواره پارس (1) شهریور ماه امسال اجرا خواهد شد.
صدر به پروژه های متعدد ماهواره ای كه در گذشته بصورت جزیره ای اجرا شده و به جمع بندی مناسب هم نرسیدند، اشاره كرد و افزود:این پروژه ها كه به دلیل اعمال نشدن مدیریت خوب سرگردان مانده بودند اكنون توسط سازمان فضایی سرسامان یافته و جمع بندی شده اند.
صدر گفت: پس از جمع بندی همه پروژه های قبلی اكنون ماهواره پارس یك را كه براساس اهداف كلان كشور در 1400 تدوین شده است را در دستور كار قرار دادیم تا از طریق همكاری پنج دانشگاه و پژوهشگاه به عنوان نخستین ماهواره عملیاتی وارد مدار شود.
این مقام مسوول در سازمان فضایی ایران به زمان بر بودن كار طراحی و ساخت ماهواره ها اشاره و پیش بینی كرد، شاید تا سال 1400 كار ساخت ماهواره پارس یك به درازا كشد اما این ماهواره مطابق با اهداف برنامه فضایی ده ساله كشور اجرایی خواهد شد.
صدر به تلاش دیگر سازمان ها و موسسه های پژوهشی در زمینه ماهواره اشاره كرد و گفت: ماهواره های اجرایی و یا درحال مطالعه این سازمان ها و مركز ها بیشتر جنبه داخلی داشته و ارتباطی با طرح های كلان ملی كه در شورای عالی فضایی تدوین شده اند ندارد.
معاون سازمان فضایی ایران افزود: مقرراست برای ی دستیابی به اهداف افق 1400 بعد از پروژه ماهواره پارس یك، ماهواره های پارس دو و سه نیز در برنامه ریزی های این سازمان قرار گیرند.
صدرادامه داد: پروژه های این سازمان درحال انجام بوده و امید است تا سال 1400به سرانجام برسند تا بتوانند هم نیازهای كشور دربخش تصاویر را برطرف سازند و هم نیازهای بخش مخابرات را پاسخگو باشند.
*وضعیت ماهواره های سنجشی و مخابراتی ایران
این مقام مسوول سازمان فضایی ایران ماهواره پارس یك راماهواره ای سنجشی دانست ودر باره ماهواره های مخابراتی نیزخاطرنشان ساخت: قرارداد ماهواره مخابراتی «ناهید یك» بسته شده است كه امید است تا 6 ماهه نخست امسال آماده پرتاب ‌شود و علاوه بر آن قرارداد ماهواره ناهید دو پیشتر با پژوهشگاه فضایی ایران منعقد شده است .
صدر از درحال جریان بودن قرارداد ظفر با همكاری دانشگاه علم وصنعت ایران خبرداد و ابراز امید واری كرد: ماهواره های كشورتا سال 1400 بتوانند نیازها را برطرف كنند.
ماهواره سها در ردیف پروژه های سازمان فضایی قرار ندارد
معاون سازمان فضایی ایران در باره مطالبی كه در خصوص ماهواره ای به نام سها عنوان شده است گفت: پروژه هایی كه مجموعه های دیگر طراحی و تدارك می بینند ارتباطی با سازمان فضایی ندارند و هر سازمان یا مركزپژوهشی می تواند در این زمینه اقدام كند اما آنها جزو اهداف سازمان فضایی كشور به عنوان متولی اجرای پروژه های شورای عالی فضایی نیست.
سه ماهواره آماده پرتاب ایران
صدردر باره ماهواره های آماده گفت: اكنون ماهواره دانشگاه شریف به اسم ماهواره دوستی كامل شده و آماده پرتاب است و بایدمراجع متولی پرتاب، این ماهواره را در نوبت پرتاب قرار دهند.
این مقام مسوول ماهواره دیگر را پیام اعلام كرد و ادامه داد: ماهواره پیام در سه ماهه نخست امسال كه دو ماه آن گذشته آماده خواهد شد و در نوبت پرتاب بر اساس سیاست‌گذاری‌های كشور قرار خواهد گرفت.
معاون توسعه كاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی ایران ماهواره «ناهید یك» را از دیگر پروژه‌های در دستور كار این سازمان دانست و اضافه كرد: قرارداد اجرایی این پروژه با پژوهشگاه فضایی منعقد شده است و در 6 ماه نخست امسال آماده پرتاب می‌شود.
صدرهدف ازطراحی، ساخت و از پرتاب ماهواره‌ها راآزمایش فناوری‌های به دست آمده عنوان كرد و گفت: هدف تنها پرتاب ماهواره‌ها از سوی ایران علی‌رغم عكس‌العمل‌هایی كه در جوامع بین‌المللی خواهد داشت، نیست بلكه برای ما كسب قابلیت اطمینان از فناوری‌های به دست آمده است.
معاون سازمان فضایی ایران به نمونه‌هایی در این زمینه اشاره كرد و افزود: تلاش می شود در پروژه ماهواره‌های مخابراتی دقت تنظیم دوربین‌ها را جهت عكسبرداری و پایداری در هر مرحله مورد ارزیابی قرار داده شود.
*سرنوشت پروژه اعزام انسان به فضا
صدر در باره سرنوشت پروژه اعزام انسان به فضا كه پیشتردر جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده بود گفت:
جلسه مذكور چند هدف كمی را در بخش های مختلف برای كشور مد نظر گرفته شده بود كه یكی از آنها ساخت داخل یك هوپیمای بالای یكصد نفر بود.
به گفته وی، جلسه مذكور برای بخش فضایی چند هدف تعریف كرد كه یكی داشتن ماهواره ودیگری قرار دادن انسان درمدار بود
معاون سازمان فضایی كشور با بیان این كه هدف نخستی كه این اهداف كمی را طراحی كرده بود آن بود كه تا سال 1400سازمان ها پاسخگو باشند كه چه كرده اند اما نكته ای در این بین مغفول ماند.
صدر نكته مغفول مانده را اینگونه توضیح داد كه قراردادن انسان در فضا با برآورد هایی كه آن زمان انجام شد پروژه ای بود درحد 15 تا 20 میلیارد دلار و زمان لازم برای آن نیز 15 سال می بایست تعیین می شد.
این مقام سازمان فضایی با بیان این كه همه دست اندركاران می دانند كه هیچ زمانی نمی توان در كشور چنین بودجه ای برای چنین پروژه ای اختصاص داده شود گفت: بنابراین پروژه مذكور به دون تغییر در اهداف دچار تغییر در شكل و شمایل شد.
صدر تاكید كرد:اهداف تبدیل شد به دستاورد های تكنولوژیكی آن و به جای آنكه انسان در مدارقرار گیرد ممكن خواهد بود یك محموله سالم در مدارقرارگرفته و مجدد به زمین باز گردانده شود.
این مقام ادامه داد: چنین كاری از نظر سطح تكنولوژی و سطح قابلیت اطمینان خواهد توانست بسیاری از مسایل این بخش را برطرف سازد و پروژه تبدیل به این شد كه انسان درپرتاب زیرمداری قرار داده شود.
صدر اذعان كرد: پروژه قراردادن انسان در فضا گرچه از پروژه های مصوب شورای عالی انقلاب فراهنگی است اما به دلیل آنكه توانمندی مالی كشور این اجازه را نمی دهد تا پروژه در آن حد فعال باشد در مرحله های مختلف در جریان است.
معاون سازمان فضایی افزود:پزوهشگاه هوا فضای كشور دنبال این پروژه است و اگر بتواند منابع مالی از طریق مجلس یا از طریق جاهای دیگر بگیرد با سرعت معمولی و متناسب با امكانات كشور پیشرفت خواهد كرد اما نباید انتظار داشت قول داده شود تاپنج سال آینده انسان در مدار قرار گیرد.
وی خاطرنشان ساخت: پروژه مذكور علاوه بر زیرساخت های مورد نیاز بین 15 تا 20 میلیارد دلار هزینه دارد .
صدر گفت: پروژه ساخت داخل سه هواپیما مسافری 150 نفری هم تبدیل شدبه تكنولوژی و فناوری های آن كه باید به این هدف رسید.
این مقام مسوول با بیان این كه پروژه های كلان در شورای عالی عطف مصوب شد و شورای عالی فضایی نیز پروژه های فضایی را مصوب می كند گفت: شورای عالی عطف در چهارسال پیش از دولت یازدهم 800میلیارد تومان پروژه مصوب كرده بود اما در همان دوره تنها بودجه ای كه اختصاص یافت 80 میلیارد تومان بود كه نشان می دهد كار علمی نبود.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**2078**9132**1561**خبرنگار: محمدمهدی بهرامی**انتشار:مژگان توانا

سرخط اخبار اقتصاد