۷ خرداد ۱۳۹۶، ۹:۴۴
کد خبر: 82546779
T T
۰ نفر

آنچه بیماران مبتلا به التهاب روده باید بدانند

۷ خرداد ۱۳۹۶، ۹:۴۴
کد خبر: 82546779
آنچه بیماران مبتلا به التهاب روده باید بدانند

تهران- ایرنا- رییس مركز تحقیقات گوارش و كبد شیراز و دبیر هفته سلامت گوارش در شیراز با اشاره به علائم ابتلا به التهاب روده گفت: بیماران باید دقت لازم در مصرف داروها را داشته باشد و از خوددرمانی پرهیز كنند.

هر ساله 8 خرداد مصادف با 29 ماه می به عنوان روز جهانی سلامت گوارش نامگذاری شده كه در ایران از اول خرداد ماه به مدت یك هفته، هفته گوارش نامیده می‌شود.
شعار هفته سلامت امسال مربوط به بیماری‌ های التهابی روده یا IBD است، بیماری هایی كه به طور كلی این بیماری به دو دسته كرون و كولیت اولسروز تقسیم‌بندی می ‌شوند.
به گزارش ایرنا از ستاد خبری هفته سلامت گوارش، دكترمحمدرضا فتاحی با بیان اینكه شاید بتوان یكی از بیماری ‌هایی را كه در دهه ‌های اخیر در كشور افزایش یافته است، بیماری التهاب روده برشمرد بطوری كه از هر صد هزار نفر حدود 10 تا 15 نفر معمولاً دچار این بیماری مزمن می‌ شوند و اگر بیماران درمان و مراقبت نشوند مشكلات زیاد برای آنان ایجاد خواهد شد.
فتاحی با بیان این كه علت قطعی این بیماری مشخص نشده است، افزود: عوامل محیطی، تغذیه ‌ای، روحی و روانی همچنین ژنتیك می ‌تواند در بروز این بیماری نقش داشته باشد؛ همچنین این بیماری بیشتر در سنین 15 تا 40 سال از زندگی افراد رخ می‌دهد و شاید در هر دو جنس زنان و مردان یكسان باشد.
این فوق تخصص بیماری‌ های گوارش اضافه كرد: خوشبختانه امروزه داروهای خوبی در بازار جهت این بیماری وجود دارد كه نسبت به داروهای قبلی بسیار موثر است؛ البته به شرط اینكه بیمار دقت لازم را در توصیه ‌های پزشك و مصرف داروها داشته باشد و از خوددرمانی پرهیز كند.
استاد دانشگاه علوم پزشكی شیراز عنوان كرد: از علامت ‌های اصلی این بیماری اسهال بخصوص اسهال مزمن همراه با درد شكمی است كه بیمار حتما باید جهت درمان به پزشك مراجعه كند.
متخصص داخلی و فوق تخصص گوارش و كبد گفت: این بیماری با كلونوسكوپی و نمونه‌ برداری باید تشخیص داده شود و نه با حدس و گمان؛ لذا لازم است كه حتما بیماران تحت درمان قرار گیرند و به دقت داروهای خود را مصرف كنند؛ همچنین از تغییر خودسرانه دارو اجتناب كنند.
وی گفت: ممكن است افرادی كه دچار این بیماری بوده دچار ناراحتی‌ های كبدی، مفصلی، چشمی و پوست نیز شوند كه این مساله نیاز به بررسی دارد و درمان خاص خود را می‌ طلبد؛ همچنین باید توجه داشت كه این بیماری به طور كلی رژیم غذایی خاصی ندارد.
استاد دانشگاه علوم پزشكی شیراز اضافه كرد: زنانی كه در سنین بارداری بوده و به این بیماری دچار هستند، منعی بابت بارداری ندارند به شرط این كه قبلا بیماری خود را كنترل كرده و تحت درمان باشند؛ همچنین با مشورت پزشك مصرف دارو در این دوران اشكالی به همراه ندارد.
رییس مركز تحقیقات گوارش و كبد شیراز تصریح كرد: براساس برخی از تحقیقات حساسیت به شیر گاو در دوران كودكی، مصرف مواد قندی و برخی از چربی‌ها می‌ تواند زمینه ‌ساز این بیماری باشد ولی مصرف غذاهای فیبردار و ورزش در كنترل این بیماری و شدید نشدن آن حائز اهمیت است؛ همچنین تحقیقات نشان داده است كه افرادی كه در كودكی شیر مادر مصرف كرده‌‌اند بدنشان در برابر این بیماری مقاوم ‌تر است.
علمی (1) ** 1201 **
دریافت كننده: عبدالكریم جبارپور* انتشار: زهره محتشمی پور
۰ نفر