۳ خرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۳۳
کد خبر: 82543240
T T
۰ نفر
اختلاف عربستان، امارات و قطر بار دیگر بر سر یك خبر نمایان شد

تهران - ایرنا - كشورهای عربستان ، امارات و قطر كه برغم ائتلاف های صوری ، اختلاف های بنیادین با هم دارند، بار دیگر به بهانه انتشار یك خبر درخصوص اظهارات منتسب به شیخ «تمیم بن حمد» امیر قطر، عمق اختلافات خود را نشان دادند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، درپی انتشار اظهارات منتسب به امیر قطر در خصوص تحولات جاری منطقه از جمله ایران، حماس و آمریكا، مقامات قطری انتساب این اظهارات به امیر قطر را تكذیب كردند و مدعی هك شدن تارنمای خبرگزاری قطر شدند، اما این امر سبب توقف حمله محافل و رسانه های عربستانی و اماراتی به دولت قطر نشد.
انتشار این خبر كه با واكنش فوری شماری از مطبوعات سعودی همراه بود، بازتاب گسترده ای در رسانه های منطقه و جهان داشته است بطوریكه در افكار عمومی منطقه این پرسش مطرح شده است كه آیا این موضوع واقعا از سوی شماری از هكرهای ناشناس صورت گرفته است و یا صرفا یك تسویه حساب سیاسی میان قطر و عربستان بوده است.
بر اساس این گزارش، گستردگی سطح این حملات از سوی رسانه های سعودی، نشانگر وسعت عمق و دامنه اختلافات میان كشورهای حاشیه خلیج فارس است كه اكنون بار دیگر و به بهانه یك خبر و اظهاراتی منتسب به امیر قطر بروز یافته است.
دراین میان، این رسانه ها بدون توجه به ادعای مكرر خبرگزاری و مقامات قطر مبنی بر هك شدن تارنمای خبرگزاری این كشور، همچنان با استناد به اخبار یادشده، به حملات خود ادامه می دهند؛ بگونه ای كه برخی منابع خبری از حمله از پیش طراحی شده علیه قطر به بهانه اظهارات منتسب به امیر قطر سخن می گویند.
اگرچه« شیخ سیف بن احمد آل ثانی» مدیر دفتر ارتباطات دولتی قطر نیز مدعی هك شدن تارنمای خبرگزاری رسمی این كشور شد و هر گونه انتساب اظهارات منتشره شده در آن، به امیر قطر را بی اساس خواند و اعلام كرده است كه مقامات قطری ضمن تحقیق در خصوص این حمله سایبری، عوامل این اقدام شنیع را تحت پیگرد قرار خواهند داد، اما گمانه زنی ها در خصوص اختلافات عمیق میان عربستان و قطر و امارات، در خصوص این اظهارات همچنان ادامه دارد.
از سوی دیگر، حملات رسانه های خبری وابسته یا نزدیك به عربستان و امارات در منطقه، بدون توجه به این تكذیبیه ها، همچنان به حملات خود علیه قطر ادامه می دهند و در این میان، نكته قابل توجه این است برخی رسانه ها موضوع هك شدن خبرگزاری قطر را رد كرده كه این موضع خشم مقامات قطری را به دنبال داشته است.
دراین میان، شبكه خبری العربیه وتارنماهای اماراتی وعربستانی خبر فراخواندن سفرای قطر از عربستان، كویت امارات، بحرین و مصر را به تفصیل پوشش خبری دادند، حال آنكه وزیر خارجه قطر اعلام كرده است كه هیچ اظهاراتی در مورد فراخواندن سفرای این كشور از پنج كشور مزبور نداشته است.
این در حالی است كه عبدالرحمن بن حمد مدیر اجرایی موسسه رسانه ای قطر نیز هك شدن خبرگزاری قطر را مورد تایید قرار داده است اما تا لحظه انتشار این خبر، ورود به تارنمای اصلی خبرگزاری قطر امكان پذیر نیست.
افزون بر آن، خبرگزاری قطر در یوتیوب ( بزرگترین شاخه تارنمای گوگل) خود یك فیلم طولانی از بازدید امیر قطر در مراسم پایان خدمت سربازان منتشر كرده كه در این فیلم هیچ عبارات و یا اظهاراتی از امیر قطر دیده نمی شود و تمامی رسانه های داخلی با پوشش دادن این مراسم به هیچ یك از اظهارات منتسب به امیر قطر نپرداختند.
در این میان، امارات سه شنبه شب در واكنش به این خبر امكان ورود به تارنمای خبری الجزیره را سلب كرد و بعضی مقامات اماراتی نیز حمله همه جانبه علیه الجزیره را كلید زدند و خبرگزاری قطر در واكنش به این حملات بار دیگر از رسانه ها خواسته است مطالب منتسب به امیر قطر را نادیده بگیرند.
طرح اظهارات امیر قطر در فضای رسانه ای منطقه در حالی است كه تارنمای روزنامه السبق عربستان اعلام كرد، مقامات مسوول این كشور بزودی و طی چند ساعت آینده دسترسی به كلیه روزنامه های قطر و سایت الجزیره را مسدود خواهند كرد و این ممنوعیت شامل الجزیره، الجزیره نت، الجزیره مستند و الجزیره انگلیسی و نیز خبرگزاری و روزنامه های الرایه الوطن و الشرق خواهد شد.
به هر روی، به نظر می رسد كشورهای عربستان ، امارات و قطر كه دارای اختلاف های بنیادین در عرصه های گوناگون روابط خود هستند، پس از طرح اظهارات منتسب به شیخ «تمیم بن حمد» امیر قطر و حمله رسانه های سعودی به مقامات قطر، عمق اختلافات اساسی خود را نزد افكار عمومی منطقه نشان دادند.
خاورم**9377** گزارش و تنظیم: حمید اوضح**انتشاردهنده: عزیز موسوی
۰ نفر