۲ خرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۱۵
کد خبر: 82542090
T T
۰ نفر

شناسایی 40 ژن جدید مرتبط با هوش

۲ خرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۱۵
کد خبر: 82542090
شناسایی 40 ژن جدید مرتبط با هوش

تهران-ایرنا- محققان 40 ژن جدید كشف كرده اند كه به نظر می رسد با هوش انسان ارتباط دارند؛ این یافته می تواند به متخصصان اعصاب كمك كند كه نحوه تكامل عملكردهای اصلی مغز در ارتباط با فكر كردن را دریابند.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی ساینس الرت، گرچه تاثیر این ژن ها بر هوش احتمالا اندك است -زیرا طیف گسترده ای از عوامل با بهره هوشی انسان و هوش عمومی ارتباط دارند، اما این یافته می تواند روزی به محققان امكان دهد كه ارتباط شبكه پیچیده 'طبیعت و تربیت' را برای كشف علل اساسی دخیل در ضریب های هوشی متفاوت در افراد دریابند.
در این تحقیق كه به ریاست 'دانیل پستوما' از مركز پزشكی آمستردام دانشگاه VU در هلند انجام شد، داده های ژنومی مربوط به حدود 80 هزار بزرگسال و كودك اروپایی تبار كه نسبتی با هم نداشتند، تركیب كردند و محققان موفق به شناسایی جهش هایی در 52 ژن شدند كه با امتیاز بهره های هوشی این افراد در آزمون های مختلف ارتباط داشت.
یكی از قویترین ارتباط های میان ژنتیك و هوش، جهش هایی بودند كه در ژنی به نام FOXO3 كشف شد؛ FOXO3 بخشی از مسیری است كه مرگ سلولی را در نتیجه برخی استرس های شیمیایی موجب می شود.
جالب توجه این كه محققان همچنین موفق به كشف ارتباط های دیگری میان ژن ها و خصیصه هایی شدند كه با توده بدن، شیزوفرنی و بیماری آلزایمر ارتباط داشتند.
این تحقیق در نشریه Nature Genetics منتشر شده است.
علمی**2038**
مترجم: درنا محمدیان* انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
۰ نفر