۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۷:۰۴
کد خبر: 82538597
T T
۰ نفر
مقامات و رسانه های جهان: پیامهای تبریك به روحانی و ارزیابی تداوم سیاست گشایش ایران با دنیا

تهران - ایرنا - مقامات و شخصیت های جهان و رسانه های خارجی، حماسه حضور پرشكوه ملت بزرگ ایران در انتخابات 29 اردیبهشت ماه و پیروزی دوباره حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری را تمجید و آن را زمینه تداوم سیاست گشایش با جهان می دانند.

دراین گزارش به عنوان سی امین گزارش از سلسله بازتاب های انتخابات ریاست جمهوری ایران، آخرین اظهارنظرهای شخصیت ها و مقامات جهان و نیز رسانه های خارجی در ذیل می آید:

***موگرینی پیروزی روحانی را تبریك گفت/اروپا آماده همكاری با ایران است
فدریكا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی پیروزی حسن روحانی را در انتخابات ریاست جمهوری تبریك گفت و اعلام كرد: اتحادیه اروپا آماده همكاری با ایران است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، موگرینی امروز درصفحه توییتر خود نوشت: ایرانیان در حیات سیاسی كشور خود مشاركت پرشوری داشتند. من به رئیس جمهور حسن روحانی بابت پشتوانه نیرومند مردمی كه به دست آورده، تبریك می گویم.
وی درادامه نوشت: اتحادیه اروپا آماده است برای روابط دوجانبه، اجرای كامل برجام، آرامش در منطقه و برآورده ساختن توقعات تمامی ایرانیان همكاری كند.
به گزارش ایرنا، موگرینی روز پنجشنبه قبل از برگزاری انتخابات روز جمعه در ایران، با تاكید بر اینكه درباره تحولات انتخابات ایران و نتایج احتمالی اظهار نظر نمی كند، گفته بود: انتخابات ایران را با دقت و ملاحظه بسیار دنبال می كنیم.در برخی موارد اشتراك نظر و همكاری خوبی داشتیم كه از جمله آنها می توان به اجرای توافق هسته ای اشاره كرد.
مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا همچنین گفته بود: ما همكاری خیلی خوبی در این زمینه با مقام های ایرانی داشتیم و خرسندم كه آژانس بین المللی انرژی اتمی برای پنجمین بار پایبندی ایران به تعهدات خود را مورد تایید قرار داده و جامعه بین المللی هم با رفع تحریمها به این موضوع واكنش نشان داده است.
موگرینی تصریح كرده بود: طرف اروپایی تعهدی عمیق برای بردن سرمایه ها به سمت ایران و شروع همكاری در زمینه های مختلف نشان داده است.

*** تبریك سولانا به حسن روحانی
خاویر سولانا مسول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در صفحه خود در توییتر انتخاب مجدد حسن روحانی را به سمت ریاست جمهوری ایران تبریك گفت.
سولانا در توییتی امروز (شنبه) نوشت: روحانی برنده انتخابات ایران است. این را تبریك می گویم. فرصت دیگری برای ایران و منطقه.

***پوتین پیروزی را به روحانی شادباش گفت
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در پیامی به حسن روحانی همتای ایرانی خود، پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری را شادباش گفت.
پوتین در پیام خود به رئیس جمهوری ایران كه روز شنبه در پایگاه خبری كاخ كرملین انتشار یافت، ضمن شادباش پیروزی در انتخابات، تاكید كرد: آماده ایم تلاش های گسترده تری برای توسعه همكاری های دو كشور و نیز دستور كار بین المللی انجام دهیم.
رئیس جمهوری روسیه همچنین در پیام خود ابراز امیدواری كرده است، توافق های صورت گرفته به ویژه در سفر اخیر روحانی به روسیه (7 و 8 فروردین) همسو با منافع دو ملت دوست و برای حمایت از ثبات و امنیت خاورمیانه و كل جهان تحقق یابد.

**امیر كویت پیروزی روحانی را تبریك گفت
شیخ صباح الاحمد امیر كویت امروز شنبه با ارسال پیامی به حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری كشورمان پیروزی وی درانتخابات ریاست جمهوری را تبریك گفت.
شیخ صباح الاحمد در پیام خود به دكتر روحانی با اشاره به سطح خوب و دوستانه روابط دو كشور برای دولت و ملت ایران آرزوی موفقیت و سربلندی كرده است .
امیر كویت در پیام خود آورده است : امیدوارم روابط دو كشور روز به روز روند توسعه و گسترش بیشتری را طی كند .
شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح ولیعهد و شیخ جابر المبارك الصباح نخست وزیر كویت نیز پیام های تبریك جداگانه ای را به حجت الاسلام و المسلمین روحانی ارسال كردند .

*** رئیس جمهوری آذربایجان انتخاب دكتر روحانی را تبریك گفت
الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان روز شنبه طی پیامی به حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران انتخاب مجدد وی به ریاست جمهوری كشورمان را تبریك گفت .
درپیام تبریك رئیس جمهوری آذربایجان آمده است: جناب آقای روحانی، انتخاب مجدد به ریاست جمهوری اسلامی ایران را به شما تبریك می گویم . این پیروزی در انتخابات نشانه اعتماد مردم به شما و تقدیر از فعالیت های جنابعالی در راستای توسعه كشور دوست و برادر ایران و ارتقای رفاه حال مردم كشورتان می باشد .
رئیس جمهوری آذربایجان در این پیام اضافه كرده است: من اهمیت زیادی به روابط جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران قایل هستم. وضعیت فعلی روابط دو كشور كه به سطح همكاری های راهبردی ارتقا یافته، خشنود كننده است. من نسبت به گفت و گوی سیاسی، همكاری های فی مابین در حوزه های مختلف و نیز حمایت ایران از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان ارزش زیادی قایل هستم .
الهام علی اف افزود: روابط دوجانبه ایران و جمهوری آذربایجان در سال های اخیر بیش از پیش توسعه یافته و دیدارها و مذاكراتی كه با شما داشتیم و نیز توافقنامه های همكاری كه امضا و طرح های مشترك كه اجرا كردیم در توسعه روابط دو كشور نقش مهمی داشته است .
علی اف دراین پیام همچنین اضافه كرد: اطمینان دارم تلاش های مشترك در راستای گسترش هر چه بیشتر همكاری های دوجانبه و چند جانبه جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران را مطابق منافع مردم دو كشور كه از ارزش های معنوی مشترك برخوردارهستند،درآینده نیز ادامه خواهیم داد .برای شما تندرستی و شادی و در فعالیت آتی در راستای راتقای هر چه بیشتر رفاه مردم دوست و برادر ایران آرزوی توفیق دارم.

*** رئیس كمیسیون سیاست خارجی مجلس سنای ایتالیا: پیروزی روحانی حاكی از قصد ایران برای گشایش به غرب است
«پیرفردیناندو كازینی» رئیس كمیسیون سیاست خارجی مجلس سنای ایتالیا پیروزی حسن روحانی را در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، حاكی از قصد ایران برای گشایش در روابط با غرب دانست.
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری «نووا»، كازینی امروز (شنبه) گفت: پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری در ایران نشان داد كه این كشور نمی خواهد تغییر مسیر دهد و قصد گشایش به غرب را دارد.

*** كارشناس فرانسوی مسائل ایران در پی پیروزی روحانی: مذاكره نكردن با ایران یك اشتباه است
'تیری كویل' (Thierry Coville) كارشناس مسائل ایران درپی اعلام پیروزی حسن روحانی درانتخابات ایران درمصاحبه با فرانس24 گفت: مذاكره نكردن با ایران یك اشتباه است.
شبكه تلویزیونی فرانس24 با اعلام پیروزی حسن روحانی درانتخابات ریاست جمهوری ایران از این كارشناس مسائل ایران پرسید: درعرصه سیاست خارجی آیا تغییری شاهد خواهیم بود؟
كویل ازمدرسه 'تجارت نوانسیا' (Novancia)پاریس درپاسخ به این پرسش گفت: ایران اهداف و موضوعات منطقه ای خود را رها نخواهد كرد بخصوص در عراق ، سوریه و سودان و قرار نیست دوست غرب شود.
وی افزود: اما آنچه خبر خوبی است، این است كه فردی میانه رو مانند روحانی در ایران است و با ایران می توان مذاكره كرد.
به گزارش ایرنا، كویل به صراحت به فرانس 24 گفت: مذاكره نكردن با ایران یك اشتباه بزرگ است بخصوص آنكه آمریكا می گوید ما نمی توانیم با ایران مذاكره كنیم.
این كارشناس فرانسوی مسائل ایران اضافه كرد: ما با توافق هسته ای چه كردیم؛ ما با ایران مذاكره كردیم و به نظر من تمامی طرف ها برنده بودند. مذاكره با ایران دشوار است اما مذاكره با روحانی بهتر از مذاكره با احمدی نژاد است.

***خبرگزاری فرانسه: پیروزی مجدد روحانی اجازه می دهد كه سیاست گشایش با جهان ادامه یابد
خبرگزاری فرانسه درباره پیروزی حسن روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت: «این پیروزی بزرگ باید به این روحانی میانه رو اجازه دهد كه سیاست گشایش با جهان كه در دولت نخست وی با توافق تاریخی هسته ای با قدرت های بزرگ در جولای 2015 محقق شد، ادامه دهد.»
این خبرگزاری با تیتر«روحانی بار دیگر به عنوان رئیس جمهوری انتخاب شد»، افزود: «تلویزیون دولتی ایران پیش از اعلام نتایج نهایی انتخابات، به حسن روحانی رئیس جمهوری میانه رو وقت برای انتخاب مجدد برای چهار سال آتی، تبریك گفت.»
این گزارش می افزاید:«بر اساس نتایج رسمی جزیی، رئیس جمهوری وقت در دور نخست انتخابات حدود 57 درصد آرای را در برابر ابراهیم رئیسی رقیب محافظه كار (اصولگرا) خود كسب كرد.»
در این گزارش با اعلام اینكه «نرخ مشاركت در این انتخابات حدود 70 درصد است»، آمده است: «پیش از اعلام نتایج اولیه جزیی، برخی رهبران محافظه كار(اصولگرا) پیروزی رقیب خود را به رسمیت شناختند.»
بر اساس این گزارش، «نخستین تبریك ها در مورد پیروزی روحانی در شبكه اجتماعی تلگرام توسط نماینده سابق مجلس كه فعالانه علیه انتخاب مجدد حسن روحانی تلاش می كرد، مطرح شد.»
این گزارش می افزاید: «اسحاق جهانگیری اصلاح طلب و معاون اول رئیس جمهوری وقت كه در حمایت از روحانی از انتخابات كنارگیری كرد نیز در توییتر پیروزی بزرگ ملت ایران را تبریك گفت.»
این گزارش با اشاره به اخبار روز گذشته روزنامه نگاران خبرگزاری فرانسه كه از حضور گسترده رای دهندگان ایرانی در پای صندوق های رای در تهران و استان ها خبر داده بودند، نوشت: «با توجه به جمعیت بالای رای دهندگان، كار رای گیری برای شش ساعت تمدید شد و نیمه شب به پایان رسید.»

*** سی ان ان: حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران پیروز شد
پایگاه اینترنتی شبكه سی ان ان اعلام كرد: حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران پیروز شد.
این تارنما در خبری در این باره افزود: وزارت كشور ایران امروز (شنبه) اعلام كرد كه حسن روحانی بار دیگر رئیس جمهوری ایران شد.
وزیر كشور ایران اعلام كرد كه حسن روحانی 57 درصد آراء (23 میلیون و 549 هزار و 616 رای) را بدست آورده است.

*** بلومبرگ: پیروزی قاطع روحانی در حمایت از اقداماتش برای هدایت ایران
پایگاه اینترنتی شبكه بلومبرگ درگزارشی نوشت:حسن روحانی یك پیروزی قاطع كه به عنوان حمایت از اقدامات وی برای هدایت ایران درخروج ازانزواازطریق توافق هسته ای با قدرتهای جهان دیده می شود، به برتری رسید.
بلومبرگ نوشت: براساس اعلام وزیر كشور ایران حسن روحانی توانست 57 درصد آراء را از آن خود كند و در دور اول پیروز انتخابات شود. ابراهیم رئیسی رقیب اصلی روحانی نیز كه یك روحانی محافظه كار (اصولگرا) بود 38.5 درصد آراء را از آن خود كرد. بیش از 41میلیون نفر از 56 میلیون واجد شرایط رای دادن در این انتخابات شركت كردند.
این پایگاه خبری آمریكایی ادامه داد: پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری هدف وی در الحاق ایران به اقتصاد بین الملل را تقویت خواهد كرد. با این حال موفقیت وی به همكاری تشكیلات محافظه كار (اصولگرا) كه بطور ضمنی در رقابتهای انتخاباتی از ابراهیم رئیسی حمایت كرده بود، بستگی دارد. همچنین موفقیت حسن روحانی به اقدامات و سیاست های دونالد ترامپ كه روز شنبه برای مذاكره با مقامات عربستان در مورد مهار نفوذ منطقه ای ایران وارد ریاض شد، خواهد داشت.
یك عضو شورای روابط خارجه اروپا گفت: روحانی تلاش خواهد كرد تا بر مسیر سیاست داخلی و خارجی ایران به سوی میانه روی و گشایش گسترده با قدرت های بین المللی اثر بگذارد. در دوره جدید حسن روحانی، اصلاحات اقتصادی جدی تر را وعده می دهد تا اعتماد شركت های خارجی برای سرمایه گذاری در ایران افزایش یابد.

*** دیلی تلگراف: حمایت ایرانیان از تلاش های حسن روحانی برای ارتباط با غرب
به گزارش ایرنا، روزنامه دیلی تلگراف امروز شنبه در گزارشی قبل از اعلام رسمی نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری، با عنوان «حسن روحانی در شرف پیروزی تاریخی بر رقیب محافظه كارش» نوشت: درپی مشاركت بالای مردم در انتخابات روز جمعه، زمان رای گیری به مدت چندین ساعت تمدید شد و پیش بینی می شود كه از 56 میلیون نفر واجدین شرایط، 40 میلیون نفر در انتخابات شركت كرده اند.
این روزنامه افزود: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در پیامی در صفحه توییترنوشت:'پیروزی بزرگ ملت ایران درخلق حماسه ای سترگ و بیادماندنی برای تداوم راه تدبیر و امید را به آحاد هموطنان عزیز صمیمانه تبریك می گویم.'
دیلی تلگراف اضافه كرد:حسن روحانی 68 ساله، روحانی نسبتا میانه رویی كه توافق هسته ای سال 2015 را شكل داد، انتخابات سال جاری را انتخاب میان آزادی های مدنی بیشتریاافراطی گری عنوان كرده بود.
این روزنامه نوشت:در همین حال ابراهیم رئیسی 56 ساله، خود را طرفدار قشر فقیر معرفی و روابط سخت تری را با غرب خواستار بود. او قشر كارگر كه از بیكاری رنج برده و همچنین آنهایی را كه نگران زیر سئوال رفتن ارزش های انقلاب هستند، هدف قرا داده بود. اما به نظر می رسد كه رای دهندگان از تلاش های حسن روحانی برای ارتباط با دنیای غرب حمایت كردند.
این روزنامه همچنین به تمدید تعلیق تحریم های هسته ای از سوی واشنگتن درهفته گذشته اشاره وعنوان كرد: دست كم در حال حاضر توافق هسته ای روی ریل خود قرار گرفت. اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا پیشتر تهدید كرده بود كه توافق هسته ای را اجرا نخواهد كرد.
دیلی تلگراف اضافه كرد: البته حسن روحانی قادر نبود تا به وعده انتخاباتی اش در سال 2013 مبنی بر آزادی افراد حصر شده عمل كند اما گفته بود كه با حمایت بیشتر رای دهندگان در این دوره از انتخابات، قادر خواهد بود تا تاثیر بیشتری بگذارد.

***فایننشال تایمز: انتخابات ایران همه پرسی بود
روزنامه فایننشال تایمز نیز در گزارشی پیش از اعلام نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت: این انتخابات یك همه پرسی برای اصلاحات بود.
این روزنامه افزود: كارشناسان نگران هستند كه به رغم پیروزی قاطع حسن روحانی او قادر به انجام اصلاحات بیشتری نخواهد بود.
فایننشال تایمز اضافه كرد: ابراهیم رئیسی، حسن روحانی را به سوء مدیریت در بخش اقتصاد متهم كرد و در پی سفر به مناطق محروم وعده افزایش هزینه های رفاهی و شغل زایی داده بود.
این روزنامه افزود: هر چند رئیسی پس از انداختن رای خود در صندوق گفته بود كه به نتیجه انتخابات احترام خواهد گذاشت اما یك خبرگزاری نزدیك به وی گزارش داد كه او بعدا نسبت به كمبود تعرفه ها در حوزه های رای گیری به وزارت كشور شكایت كرده بود.
فایننشال تایمزنوشت: تندروها و محافظه كاران (اصولگرایان) معتقد بودند كه پیروزی رئیسی در انتخابات سبب ضمانت قدرت اقتصادی و سیاسی آنها خواهد شد كه در پی برداشته شدن تحریم ها و گشایش درهای كشور به روی سرمایه گذاران خارجی در معرض خطر افتاد است.

*** تایمز: مشاركت بالای مردم ایران به معنای انتظار از روحانی برای عمل به وعده هایش است
روزنامه تایمز نیز در گزارشی نوشت: هرچند پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، رئیس‌جمهوری همواره در دور دوم پیروز انتخابات بوده است؛ اما این بار تلفیقی از نارضایتی نسبت به وضعیت اقتصاد و طرفداری تندروها و محافظه كاران (اصولگرایان) از رئیسی، نتیجه انتخابات را در هاله‌ای از تردید قرار داده بود.
این روزنامه افزود: این انتخابات، انتخاب میان ادامه روند آهسته تعامل با غرب كه از سوی حسن روحانی وعده داده شده یا عقب نشینی ایران به وضعیت سنتی اش بود. هرچند ناظران بر این باور بودند كه حسن روحانی دوباره در انتخابات پیروز خواهد شد اما سایر نامزدهای محافظه كار (اصولگرا) به نفع ابراهیم رئیسی كنار كشیده و كار او در انتخابات سخت شده بود.
تایمز افزود: مشاركت بالای مردم در انتخابات بدین معناست كه آنها انتظار دارند كه حسن روحانی به وعده های انتخاباتی اش عمل كند. این مشاركت همچنین سندی بر محبوبیت حكومت ایران از سوی افكار عمومی است.

***اسكای نیوز: رئیس جمهوری میانه رو ایران بار دیگر پیروز شد
شبكه اسكای نیوز نیز در گزارشی عنوان كرد: حسن روحانی رییس جمهوری میانه رو ایران بار دیگر در انتخابات به پیروزی رسید.
این شبكه خبری بیان داشت: حسن روحانی براساس آخرین اعلام نتایج موفق شده كه 22.8 میلیون آرا بدست آورد و این در حالی است كه ابراهیم رئیسی رقیب اصلی اش تنها 15.5 میلیون بدست آورده است . براساس اعلام وزارت كشور تاكنون 38.9 میلیون رای شمارش شده است.

*** البناء: ایران با این مردم و این رئیس جمهوری شایسته دستیابی به اهداف بزرگ است
روزنامه «البناء» امروز شنبه در تحلیلی به قلم «روزانا نقال» «به دستاورد بزرگ دیپلماتیك» ایران اشاره كرد و نوشت: سخن گفتن درباره جمهوری اسلامی ایران در محافل غربی برای كسانی كه تجربه حضور در عرصه های دیپلماتیك و مذاكرات را داشتند قدری نامانوس بود. خیلی ها ایران را به عنوان یك كشور خارج از قانون و دور از دموكراسی به حساب می آوردند و هیچ نشانی از یك كشور امروزی در عصر جهانی شدن در آن سراغ نداشتند.
انقلاب اسلامی در ایران مرحله مهمی بود تا سپیده دم جدیدی را در این كشور رقم زده و سرآغاز تغییرات نوینی باشد؛ تغییراتی كه برخی آن را «انزوا» به شمارآورده وبرخی نیزاز آن به «تولد جدید» و «رهایی ایران» از بندهای آمریكایی و غربی تعبیر می كنند.
درست است كه قانون اساسی ایران، نظام اسلامی را برای كشور تعریف كرده اما اصل عدالت باعث می شود حقوق قومیت ها و ادیان دیگر نه تنها هدر نرود بلكه به موجب قانون حفظ شده و از تعرض مصون بماند. ایران برای خیلی ها تجسم روح شهروندی و منادی همزیستی بین همه طوائف و مذاهب است و حقوق زنان را در داشتن فعالیت های آزاد سیاسی و عضویت در احزاب به رسمیت می شناسد، بر خلاف عربستان و دیگر كشورهای عربی و اسلامی كه نتوانستند مانند ایران الگوی متمدنانه ای از اسلام در منطقه و جهان به نمایش بگذارند.
تیم روحانی شایسته تبریك گویی از سوی مردم است و ایران با این مردم و این رئیس جمهور سزاوار دستیابی به همه آن اهدافی است كه توافق های صورت گرفته برای ایران توسعه یافته در بعد اقتصادی آن را دنبال كرده اند. این دستاورد بزرگ دیپلماتیك سزاوار توجه و اهتمام و ادامه مسیر با روحیه فردی همچون ظریف است و با مقبولیتی كه وی در عرصه بین المللی دارد. ظریف دوست همه است، فردی با فرهنگ و پایبند به اصول كه توجه ویژه ای به كشورش دارد. لبخند ظریف و دستی كه به نشان پیروزی بر روی بالكن هتل مذاكرات در سویس بالا برد هنوز در ذهن ایرانی ها و جهانیان نقش بسته است. فرصت چهار ساله دوباره به مثابه هدیه ای است تا از این پیروزی بزرگ حمایت به عمل آید، به ویژه اینكه واشنگتن در آستانه انتخابات با تمدید تعلیق تحریم ها به ایران این پیام را فرستاد كه نمی خواهد با تهران درگیر شود. اما آیا ایرانی ها این پیام را خواهند گرفت؟ سپاس و قدردانی از روحانی و تیم او، چه در منصب ریاست جمهوری باقی بماند و یا آن را ترك كند!

***پیروزی روحانی و مشاركت مردمی در انتخابات ایران عنوان اول رسانه های عراق
پیروزی حسن روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران و مشاركت بالای مردمی در دوره از انتخابات ایران از بامداد امروز شنبه عنوان اول رسانه های عراق بوده است و تلویزیون دولتی این كشور لحظه به لحظه روند شمارش آراء را دنبال می كند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، تلویزیون دولتی عراق و دیگر شبكه های خبری این كشور لحظاتی قبل در خبری فوری اعلام كردند كه حسن روحانی 58 درصد آراء را به دست آورد و برای یك دوره دوم چهارساله رییس جمهور ایران باقی ماند.
همزمان برخی خبرگزاری ها و سایت های خبری عراق نیز از ساعات اولیه بامداد امروز شنبه خبر پیروزی روحانی را در شمارش اولیه آراء بازتاب دادند.
'الفرات نیوز' ارگان خبری مجلس اعلای اسلامی عراق نوشته است كه روحانی در شمارش های اولیه آراء، همچنان پیشتاز انتخابات ایران است.
سایت خبری 'المسله' كه از آن به عنوان سایت نزدیك به دولت عراق یاد می شود، نوشته است كه در شمارش های اولیه آراء، حسن روحانی پیروز انتخابات ریاست جمهوری شده است.
اما سایت خبری 'اسكای پرس' نوشته است كه حسن روحانی در مسیر پیروزی برای دومین دوره ریاست جمهوری ایران است.
خبرگزاری عراقی 'نینا' نیز نوشته است كه شمارش اولیه آراء نشان می دهد كه حسن روحانی پیروز انتخابات است اما رقیب او ، ابراهیم رئیسی نسبت به وجود برخی تخلفات اعتراض كرده است.
این خبرگزاری در ادامه افزوده است كه میزان مشاركت در انتخابات فراتر از 70 درصد بوده است و بالغ بر 40 میلیون نفر واجد شرایط رای در انتخابات ایران شركت كردند.
در همین راستا خبرگزاری 'نون' نزدیك به عتبه حسینی به مشاركت بالای مردم ایران در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اهتمام داده و نوشته است كه 40 میلیون نفر واجد شرایط رای در انتخابات ایران شركت كردند.
برخی رسانه های عراق نیز گزارش كردند كه تلویزیون دولتی ایران بطور رسمی پیروزی حسن روحانی را در انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام كرده است.
در طول روزهای اخیر رسانه ها در عراق بطور گسترده ای به انتخابات ایران و این كه كدامیك از نامزدها شانس بیشتری برای پیروزی دارند، اهتمام ویژه داده بودند.
رسانه های عراق با توجه به نگرش های سیاسی مختلف اعم از اسلام گرا گرفته تا لیبرال و قومیت گرا تنها به انعكاس اخبار انتخابات ایران محدود نشدند، بلكه میزگردهای مختلفی در این باره برگزار كرده و انتخابات ایران را از جنبه های مختلف بحث و بررسی كردند.
به گزارش ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر كشور امروز شنبه با اعلام نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری اعلام كرد: حسن روحانی با كسب با 23 میلیون و 549 هزار و 616 رای (57 درصد آرا) به عنوان دوازدهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد.
وزیر كشور در جمع خبرنگاران افزود: تا كنون نتایج 99.7 درصد شعبات اخذ شده و تقریبا نتیجه نهایی است كه تعداد آرای ماخوذه 41 میلیون و 220 هزار 131 رای است.
وزیر كشور یادآور شد: ابراهیم رئیسی نیز 15 میلیون و 786 هزار و 449 رای - (38.5 درصد آرا ) را كسب كرد. سید مصطفی میرسلیم 478 هزار و 215 رای و سید مصطفی هاشمی طبا 215 هزار و 450 رای را كسب كردند.
وی همچنین گفت: به خاطر داشتن نعمت جمهوی اسلامی ایران و مردم سالاری حاكم بر آن خدا را شاكر هستیم كه مردم عزیز در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران توفیق مشاركت در تعیین سرنوشت خودشان را پیدا كردند و در انتخاب های انجام شده تا كنون همواره با خلق حماسه ها و حضور پرشكوهشان صفحات زرینی را در تاریخ انقلاب اسلامی به یادگار گذاشتند.
بخش 30
اروپام**1572**1590
گزارش از: زهرا هژبری ** انتشار: محمد حسن دوستارگان

سرخط اخبار جهان