۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۲۳:۰۷
کد خبر: 82531249
T T
۰ نفر

12 كشور براي ثبت جهاني آيين نوروز مشاركت دارند

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۲۳:۰۷
کد خبر: 82531249
12 كشور براي ثبت جهاني آيين نوروز مشاركت دارند

سنندج- ايرنا- مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كردستان گفت: آيين نوروز يكي از آيين هاي باستاني ايراني بوده و 12 كشور براي ثبت جهاني آن در يونسكو مشاركت دارند.

سيد محسن علوي شامگاه دوشنبه در آيين اختتاميه دومين جشنواره سالانه عكس و فيلم نوروز كردستان در تالار فروردين مجتمع فرهنگي هنري فجر سنندج كه با حضور جمعي از مسئولان اجرايي و هنرمندان استان برگزار شد افزود: اين آيين ريشه در باورها و اعتقادات مردم اين منطقه دارد و آن قدر قديمي است كه سرآغاز آن با افسانه ها و اسطوره ها آميخته شده است.
وي اضافه كرد: در بين كشورهاي منطقه كه در آنها آيين نوروز برگزار مي شود تنها در منطقه هورامان آيين و جشن هاي خاص استقبال از نوروز در اسفند هر سال برگزار مي شود.
وي اظهار كرد: اين رويداد مهم فرهنگي مي تواند به عنوان پتانسيل بسيار خوبي براي جذب گردشگر و گسترش صنعت توريسم تبديل شود.
علوي با اشاره به دومين جشنواره سالانه فيلم و عكس كردستان نيز گفت: با توجه به اينكه هنر عكاسي مي تواند نقش مهمي در به تصوير كشيدن زيبايي هاي نوروز داشته باشد، اين جشنواره از سال گذشته شروع شد و امسال بخش فيلم نيز به آن اضافه شد.
وي ابراز اميدواري كرد اين جشنواره در سالهاي آينده نيز تداوم داشته باشد و به يك جشنواره ملي و بين المللي تبديل شود.
دومين جشنواره فيلم و عكس نوروز توسط سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كردستان با مشاركت انجمن سينماي جوانان استان كردستان با هدف توجه و ترويج به آيين‌ها و سنن، معرفي فرهنگ و هنر منطقه، ايجاد بستر مناسب براي معرفي جاذبه‌هاي گردشگري و كشف استعدادهاي جوان برگزار شد.
بر اساس اعلام دبيرخانه جشنواره سالانه عكس و فيلم نوروز در كردستان؛ در آغاز كار 700 عكس از 92 عكاس و همچنين در بخش فيلم نيز 17 فيلم به دبيرخانه اين جشنواره ارسال شده بود.
دومين جشنواره فيلم و عكس نوروز از 23 ارديبهشت با افتتاح نمايشگاه عكس در نگارخانه ارشاد سنندج آغاز شد و در 25 ارديبهشت در آيين پاياني با معرفي برگزيدگان هر بخش خاتمه يافت.
3020/ 1904
**خبرنگار: عبدالله رحماني/**انتشاردهنده: مسعود احمدي

سرخط اخبار استان‌ها