۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۲۲
کد خبر: 82525507
T T
۰ نفر
بازتاب انتخابات ایران در رسانه های خارجی -14/رهبرعالی ایران به دشمنان درآستانه انتخابات هشدار جدی داد

تهران - ایرنا - هشت روز مانده به انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران، تبلیغات شش نامزد این انتخابات شدت بیشتری یافته و رسانه های خارجی نیز با توجه به اظهارات جدید آنان، تحلیل ها و گزارش های خود را ارائه می كنند.

به گزارش ایرنا، تحلیل ها و گزارش های رسانه های مهم دنیا در كنار حجم انبوه شبكه های اجتماعی همچنان قابل توجه است كه در این گزارش با عنوان چهاردهمین گزارش بازتاب انتخابات ایران در رسانه های خارجی، در ذیل می آید:

**رویترز: رهبر ایران هشدارداد كه با هر تلاشی برای اختلال در انتخابات به سختی برخورد می شود
خبرگزاری رویترز از بیروت گزارش داد: آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران روز چهارشنبه هشدار داد كه به سختی با هر گونه تلاش برای اختلال در انتخابات ریاست جمهوری برخورد می شود.
براساس این گزارش، آیت الله خامنه ای در حضور افرادی از جمله فرماندهان ارشد سپاه گفت: اگر مردم با نظم، اخلاق و رعایت حدود اسلامی و قانونی در انتخابات حضور یابند، قطعاً انتخابات مایه آبرو و عزت جمهوری اسلامی خواهد بود.
رویترز به نقل از رهبر معظم انقلاب افزود: اما اگر در انتخابات، قانون شكنی و بداخلاقی شود و با حرف های خود، دشمن را امیدوار كنیم، انتخابات به ضرر ما تمام خواهد شد.
رویترز ادامه داد: آیت الله خامنه ای همچنین گفت كه امنیت كشور باید در جریان انتخابات به طور كامل حفظ شود، اگر كسی بخواهد در انتخابات برخلاف امنیت كشور اقدامی انجام دهد، قطعاً با واكنش و سیلی سختی مواجه خواهد شد.
این خبرگزاری نوشت: انتخابات ریاست جمهوری ایران در درجه اول، رقابتی میان حسن روحانی رئیس جمهوری عملگرای این كشور و ابراهیم رئیسی رقیب تندروی وی محسوب می شود.

**آسوشیتدپرس: رهبر ارشد ایران گفت كه هر كس در انتخابات ناآرامی ایجاد كند، سیلی خواهد خورد
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: رهبر ارشد ایران روز چهارشنبه گفت: هر كس كه برای برانگیختن ناآرامی در انتخابات ریاست جمهوری آتی كشور مانند پس از رای گیری مورد اعتراض سال 2009 (1388) تلاش كند، سیلی خواهد خورد.
به گزارش اسوشیتدپرس از تهران، تلویزیون دولتی ایران این سخنان رهبر معظم انقلاب را نقل كرد كه در مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان افسری سپاه پاسداران در تهران، بیان شده بود.
این خبرگزاری آمریكایی ادامه داد: آیت الله خامنه ای همچنین در سخنانش به یك بازرگان صهیونیست ثروتمند آمریكایی اشاره كرد كه برای مداخله در انتخابات 2009 (1388) ایران تلاش می كرد .

**رسانه‌های چین: رهبر عالی ایران به دشمنان درآستانه انتخابات هشدار جدی داد
رسانه های چین روز پنجشنبه بیانات حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی درمراسم دانش آموختگی دانشجویان افسری و تربیت پاسداری دانشگاه امام حسین(ع) درباره انتخابات و قدرت موشكی ایران را به طور گسترده بازتاب دادند.
رسانه های چین خاطر نشان كرده اند كه از دیدگاه رهبر عالی ایران نباید اجازه فتنه افروزی و ناامن كردن فضا به دشمنان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری داده شود.
تلویزیون مركزی چین در گزارشی آورده است: آیت الله خامنه ای بخصوص به دشمنان ایران به عنوان نیروهایی كه می كوشند تا مسیر انتخابات ریاست جمهوری را به انحراف بكشند، هشدار جدی داده و از همه خواسته در این شرایط حساس هوشیاری خود را حفظ كنند.
تارنمای انگلیش نیوز نیز در چین نوشت كه از دیدگاه رهبر عالی ایران همه نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باید به اخلاق پایبندی نشان داده و مراقب كلام و شعار خود باشند تا مبادا مشكلی بروز كرده و ضرری متوجه كشور شود.

**تارنمای كانتر كارنتس: نتیجه انتخابات ایران برای غرب مهم است
پایگاه اینترنتی 'كانتر كارنتس' در گزارشی درباره بحث ها و مناظره ها میان نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ایران، نتیجه انتخابات را برای غرب مهم عنوان كرد.
در این گزارش به قلم یك استاد اقتصاد دانشگاه دولتی كالیفرنیا آمده است: جمهوری اسلامی ایران تبلیغات برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را آغاز كرده است.
این تارنما با اشاره به روند ثبت نام ها و تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت:نتیجه این انتخابات برای غرب مهم است. از زمان اجرای توافق هسته ای در سال 2016، رهبری ها در آمریكا، انگلیس و فرانسه تغییر كرده اند. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا موضع سختگیرانه تری را در قبال ایران در پیش گرفته است. كنگره آمریكا نیز لایحه ای را برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران آماده كرده است. اما تایید این لایحه به زمان دیگری موكول شد.
این تارنما ادامه داد: رهبر ایران به كشورهای خارجی هشدار داده است در انتخابات ریاست جمهوری ایران دخالت نكنند. در ایران شبكه های اجتماعی بطور گسترده ای برای ارائه اطلاعات مورد استفاده قرار گرفته است

**میدل ایست آنلاین: افزایش نابرابری ها در جهان سبب گسترش سیاست های پوپولیستی شده است
نشریه میدل ایست آنلاین نوشت: در نخستین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران، ابراهیم رئیسی وعده داد كه یارانه پرداختی به قشر فقیر را سه برابر خواهد كرد.
میدل ایست آنلاین افزود: رئیسی، یك روحانی كه مرقد حضرت امام رضا (ع) در مشهد را مدیریت می كند، امیدوار بود كه خود را تكنوكرات وشخصیتی فروتن دربرابر مردم، معرفی كند.
این نشریه خبری افزود: «محمدباقر قالیباف» شهردار تهران نیز وعده داده كه به جمعیت بیكار ایرانی، 77دلار یارانه پرداخت خواهد كرد.
میدل ایست آنلاین ادامه داد: رئیسی و قالیباف - دو رقیب اصلی حسن روحانی از جریان اصولگرا، تلاش می كنند تا از نارضایتی نسبت به تاثیرات محدود اقتصادی ناشی از لغو تحریم های بین المللی علیه ایران كه به دنبال توافق هسته ای سال 2015 حاصل شد، بهره ببرند.
این نشریه خبری عنوان كرد: بی شك ایران تنها كشوری نیست كه میان قشر فقیر و مرفه اش فاصله وجود دارد. اوایل سال جاری، مجمع جهانی اقتصاد گزارشی را منتشر كرد كه در آن اشاره شد كه افزایش نابرابری درآمد و ثروت اصلی ترین شاخص شكل دهنده جهان، طی یك دهه آینده است.
میدل ایست آنلاین نوشت: افزایش نابرابری نه تنها سبب گسترش سیاست های پوپولیستی مانند انگلیس كه به خروج از اتحادیه اروپا رای داد و منجر به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریكا، شده است، بلكه برای اقتصاد جهانی خطر بزرگی محسوب می شود.
این نشریه خبری افزود: رویكرد ایرانی ها به ثروت و نابرابری در وهله اول، ناشی از برخورداری این كشور از یكی از بزرگترین ذخائر هیدروكربن جهان است و این مساله به مردم ایران، این احساس را القا كرده كه در یك كشور سرشار از نعمت زندگی می كنند.
این نشریه افزود: در یك نظرسنجی صورت گرفته از ایرانیان، 42 درصد از شركت كنندگان مشكل بیكاری را اصلی ترین دغدغه شان عنوان كردند. ایران رسما اعلام كرده است كه 11 درصد، جمعیت بیكار دارد.
میدل ایست آنلاین نوشت: در انتخابات سال 2005 رئیس مجلس وقت نیز وعده پرداخت یارانه 77دلاری به تمام ایرانیان بالای 15 سال را داد. طبقه سیاسی او را مسخره كردند اما او در انتخابات، پس از نامزد اصلی جریان اصلاح طلب، كه وعده اصلاحات اجتماعی و سیاسی داده بود، نفر سوم شد.
این نشریه افزود: لذا دولت‌های پس ‌از آن و مجلس ایران به ‌نوعی درآمد ناشی از فروش نفت را صرف مُسكن های زودبازده مانند اختصاص سوبسید به دارو و یا سوخت، كرده اند.
میدل ایست آنلاین نوشت: واقعیت این است كه رئیس جمهوری ایران بایستی گزینه های غیرمعمولی - مانند صرف نظر از اقدامات زودبازده و تمركز بر آبادانی و شكوفایی طولانی مدت كشور - را انتخاب و تلاش كند تا مردم را توجیه كند.ایران نیازمند سرمایه خارجی و ورود فناوری برای توسعه منابع انرژی اش است
این نشریه افزود: روحانی این مسیر را انتخابات كرده و نظرسنجی 'ایران پل' نشان می دهد كه او به رغم سروصدای دولت ترامپ، پیشرفت داشته است.
میدل ایست آنلاین نوشت: 55درصد از شركت كنندگان در این نظر سنجی گفته اند كه روحانی قادر است روابط خارجی را بهبود بخشد. اما برای اینكه او برای بار دوم در انتخابات پیروز شود بایستی به جای جروبحث با سایر نامزدها، این پیام را انتقال دهد كه چه كسی مدیر بهتری است یا اینكه با آنها در دادن وعده به قشر فقیر رقابت كند.

**گزارش شرق الاوسط از زوایا و افق های انتخابات ایران
تارنمای روزنامه سعودی الشرق الاوسط درمقاله ای انتخابات ریاست جمهوری ایران را به طور مشروح از دیدگاه خاص خود مورد بررسی قرار داد.
دراین مقاله آمده است: 'ماراتن انتخابات ریاست جمهوری در ایران چند ماه قبل از آغاز نام نویسی نامزدها، تحت تاثیر شكاف های سیاسی موجود در این كشور درمیان كشمكش دو قطب حاكم بر آن شروع شد. دو قطبی كه در هنگام رقابت بر سر اختیارات و نهادها و منافع حاضر نیستند به سود رقیب از موضع خود عقب نشینی كنند.
این تارنما افزود: انتخابات ریاست جمهوری در ایران در سال جاری همزمان با انتخابات شوراهای شهر برگزار می شود. هدف از انجام این كار افزایش درصد مشاركت در انتخابات ریاست جمهوری است. مجمع تشخیص مصلحت نظام از سال 2002 پس از كاهش میانگین شركت كنندگان در انتخابات بررسی طرح 'برگزاری چند انتخابات به طور همزمان' را آغاز كرد.

**رند:رقابت های شدید سیاسی در ایران برجام را در معرض خطر قرار داده است
بنگاه خبری منطقه خاورمیانه (RAND) در نوشتاری تحلیلی در مورد انتخابات ریاست جمهوری نوشت: توافق هسته ای و موافقتنامه برجام تاكنون موفق بوده اما با توجه به شدت رقابت های سیاسی در ایران آینده مخاطره آمیزی خواهد داشت.
نویسندگان این تحلیل افزودند: دولت های طرف قرارداد برجام در انجام تعهدات خود تعلل كردند و رییس جمهور میانه رو را در ایران كه این موافقتنامه را امضا كرده بود در معرض انتقادها قرار دادند.
این مقاله افزود:روحانی در سال 1392 به رای دهندگان قول داده بود در صورت امضای برجام، شرایط اقتصادی در مقایسه با دوران تحریم بهتر خواهد شد. اما تعلل دولت های غربی به باز كردن روابط بانكی و اعطای اعتبار به شركت های غربی كه موافقت های اصولی با ایران امضا كرده بودند، جلوی تحول اقتصادی را آنگونه كه روحانی وعده داده بود، بست.
این بنگاه خبری افزود: با توجه به عدم دست یابی ایران به منافع اقتصادی كه قرار بود از محل توافق هسته ای عاید ایران شود و احتمال بروز تنش بین ایران و آمریكا سرنوشت برجام در معرض خطر قرار خواهد گرفت. از طرف دیگر، در كوتاه مدت، در صورتیكه روحانی از رقبای محافظه كار و اصول گرای خود در انتخابات ریاست جمهوری شكست بخورد، گروه سیاسی رقیب كه مخالف پیوستن ایران به اقتصاد جهان خارج است شاید بخواهد برجام را كان لم یكن كند.
این بنگاه خبری خاورمیانه می افزاید: در صورتیكه ادامه توافقنامه برجام برای آمریكا دارای اهمیت بلند مدت است، رییس جمهور آمریكا باید قدم هایی را بردارد كه ممكن است در كوتاه مدت از نظر سیاسی برای آمریكا مفید نباشد، اما در برابر شرایط متعدد دیگر پیش رو ممكن است بسیار پسندیده باشد.

*فایننشنال تایمز: ایرانیانی كه به كشورشان بازگشته اند نگران نتیجه انتخابات هستند
روزنامه فایننشنال تایمز روز چهارشنبه در گزارشی نوشت: ایرانیان تحصیل كرده در خارج و دارای تابعیت دوگانه كه با روی كار آمدن دولت حسن روحانی به كشورشان بازگشته اند، نگران معكوس شدن روند اصلاحات در ایران هستند.
فایننشنال تایمز نوشت: زمانی كه علیرضا برای بازدید از خانواده اش به ایران بازگشته بود، وسوسه شد تا از انگلیس دل بكند و با حمایت دولت ایران، یك كار تجاری راه انداخته و به توسعه اقتصاد كشورش كمك كند.
فایننشنال تایمز نوشت: وی گفت: از اینكه تكنوكرات ها، دولت را تشكیل داده بودند دلگرم شدم. آنها به من كمك مالی كرده و یك دفتر در اختیارم قرار دادند تا یك كار تجاری جدیدی را آغاز كنم.
این روزنامه انگلیسی افزود: علیرضا پس از اتمام تحصیلاتش در مقطع دكترا و 11 سال زندگی در انگلیسٍ، دسامبر گذشته برای آغاز یك فعالیت تجاری به تهران سفر كرد. او یكی از صدها تبعه دو ملیتی پروژه دولت میانه روی حسن روحانی به شمار می رود كه به ایران بازگشته اند تا فرایند فرار مغزها را معكوس كند.
این روزنامه به نقل از وی افزود: ترجیح می دهم كه همینجا بمانم و به پیشرفت كشورم كمك كنم. اما اگر ایران به دوران احمدی نژاد برگردد ... برای من و خانواده ام منطقی نیست كه اینجا بمانیم و پسرفت كنیم.

**رویترز: شهردار كاریزماتیك تهران در رقابت انتخابات ریاست جمهوری باقی می ماند
خبرگزاری رویترز نوشت: شهردار كاریزماتیك و 55 ساله تهران هر چند به نظر می رسد مبارزه ای طولانی مدتی برای انتخابات ریاست جمهوری در ایران داشته است، اما با این حال می تواند به عنوان تهدید اصلی حسن روحانی نیز به حساب آید. این اتفاق زمانی ممكن است به وقوع بپیوندد كه وی بتواند تندروهای دیگر را شكست داده و به دور دوم این رقابت راه یابد.
به گزارش رویترز، محمدباقرقالیباف، شخصیت عملگرایی كه دارای مدرك لیسانس خلبانی بوده وكسی كه شعار اقتصادی پوپولیستی می دهد تاكنون توانسته با عدم پذیرش انصراف از نامزدی انتخابات، در رقابت های بماند.وی با وجود اینكه در انتخابات 92با كسب 16.2 از كل آراء، فاصله زیادی با روحانی داشت اما می توانست به دور دوم انتخابات راه یابد. روحانی كه متعهد به كاهش انزوای بین المللی ایران شده بود و آزادی بیشتری را تضمین كرده بود فقط با 50 درصد از كل آراء، توانست جلوی كشیده شدن انتخابات به دور دوم انتخابات را بگیرد.
رویترز مدعی شد كه یك مقام رسمی در تهران كه نخواست نامش فاش شود در این خصوص گفته است: تصمیم قالیباف برای ماندن در انتخابات ریسكی برای وی است. تصمیم وی باعث می شود تا رای اصولگراها تقسیم شود اما وضعیت و مسئولیت آینده وی را نیز به خطر می اندازد چراكه او اخطارهای افراد با نفوذ را در نظر نگرفته است.

**رسانه های كویت: شور و حال گسترده ای دربین مردم ایران ایجاد شده است
رسانه های كویت با انتشار گزارش هایی درباره دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران نوشتند: در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران شور و حال گسترده مردم در فضای انتخاباتی حاكم شده است.

**بیشتر ایرانی های مقیم آمریكا خواستار استمرار ‏دیپلماسی روحانی هستند
رضا مرعشی مدیر تحقیقات شورای ملی ‏ایرانیان آمریكا 'نایاك' با اشاره به پیگیری جدی اخبار انتخابات ریاست ‏جمهوری توسط ایرانی های مقیم ایالات متحده گفت: بیشتر ایرانی های ‏مقیم آمریكا تاكید رئیس جمهوری روحانی را بر دیپلماسی و حل مسالمت آمیز ‏بحران ها ستوده و خواستار استمرار این رویكرد هستند.‏
وی تصریح كرد كه بیشتر ایرانی های مقیم آمریكا با ‏حساسیت اخبار انتخابات و مناظره های تلویزیونی را پیگیری كرده و ‏خواهان سیاستی هستند كه گفت و گو و دیپلماسی را ترویج می كند.‏
اروپام**1590 ** شبس 1574 ** انتشار دهنده: محسن تهوری
۰ نفر