۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱:۲۳
کد خبر: 82524987
T T
۰ نفر
عضو هیات علمی دانشگاه مازندران :افزایش یارانه به جای فقرزدایی موجب  فقرزایی می شود

ساری - ایرنا - عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با اشاره به ادعاهای انتخاباتی مبنی بر افزایش یارانه ها تصریح كرد: درصورت چنین اقدامی نه تنها فقر زدایی رخ نمی دهد بلكه شاهد زایش و گسترش فقر خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، زهرا كریمی چهارشنبه شب در گفت و گو با خبرنگاران افزود : وعده دهندگان از آثار تورمی تزریق پول به جامعه بی خبرند ، اگر برای كاهش فقر یارانه افزایش یابد با رشد تورم مواجه خواهیم شد كه در این صورت به جای فقرزدایی ، فقرزایی شكل می گیرد.
وی در پاسخ به پرسشی در باره وعده برخی از نامزدهای ریاست جمهوری برای افزایش یارانه و یا پرداخت كارانه به افراد بیكار گفت : همین الان دولت برای پرداخت یارانه 45 هزار تومانی با كسری جدی بودجه مواجه است.
وی خاطر نشان كرد: اقتصاد در دولت قبل ضربه سختی متحمل شد و در چند سال اخیر از طریق یك تحول جدی كه به سمت كاهش تنش در عرصه بین المللی و داخلی و رفاه و مدیریت بود به وضعیت ثبات نسبی رسیده است.
** ركود وجود ندارد
عضو هیات علمی دانشگاه مازندران در پاسخ به پرسشی در باره وجود ركود اقتصادی در كشور اظهار داشت: ركود در اقتصاد وقتی معنی می یابد كه رشد اقتصادی كشور برای دو فصل پیاپی منفی باشد.
وی افزود: با این تعریف علمی از ركود اقتصادی ، هم اكنون كشور با ركود مواجه نیست ، بلكه با احساس عدم رونق مواجه است .
كریمی گفت : با وجود این كه اقتصاد كشور هم اكنون با رشد اقتصادی بالای 6 درصد به خاطر رشد بسیاری از صنایع بزرگ رو به رو است ، اما همچنان صنایع متوسط ما وضعیت خوبی ندارند و اگر سیاست های دولت یازدهم ادامه یابد می توان به تداوم ثبات نسبی امیدوار بود.
وی افزود : در 40 سال اخیر رشد اقتصادی در ایران به طور متوسط 2 درصد بود و تداوم این وضعیت به معنای گیر كردن در یك بن بست نگران كننده است .
وی ادامه داد : بنابر این همه باید به این نتیجه برسند كه ما نیازمند یك رشد اقتصادی بالا هستیم كه تحقق این امر هم ملزوماتی دارد كه ثبات و امنیت از جمله آنهاست.
** حاكمیت فضای صبر و انتظار در اقتصاد
استاد اقتصاد دانشگاه مازندران گفت: ر هر یك سال های 94 و 95 بیش از 600 هزار شغل در كشور ایجاد شد و در كنار آن تعداد دانشجویان و ورودی ها به بازار كار هم دو برابر افزایش داشته است.
وی افزود: نتیجه اقتصادی تغییر دولت و سیاست های اقتصادی موجود در خوشبینانه ترین حالت این است كه تا چند سال فضای صبر و انتظار در مملكت حاكم خواهد شد كه ضربه سنگینی به اقتصاد وارد و مشكلات تشدید می شود .
استاد اقتصاد دانشگاه مازندران گفت: عقلانیت و آرامش نسبی ایجاد شده در دولت یازدهم باید در چهارسال آینده هم ادامه یابد تا مشكلات كشور ساماندهی شود .
خبرنگار : فاطمه رحمتی ** انتشار دهنده: شهریار حیدری فر
3009/6034
۰ نفر