۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱:۰۴
کد خبر: 82524978
T T
۰ نفر
دسترسی آسان مردم به اطلاعات گمركی دستاورد بزرگ دولت یازدهم است

مشهد - ایرنا - معاون فنی و امور گمركی گمرك جمهوری اسلامی ایران گفت: شفاف سازی اطلاعات و دسترسی آسان مردم به اطلاعات گمركی مربوط به ترخیص كالاهای وارداتی، صادراتی و ترانزیتی بزرگترین دستاورد دولت یازدهم در بخش تجارت خارجی است.

فرود عسگری چهارشنبه شب در حاشیه مراسم معارفه ناظر جدید گمركات خراسان رضوی در جمع خبرنگاران افزود: هر زمان كه به سایت گمرك ایران مراجعه كنید امكان رصد اطلاعات مربوط به 20 قلم كالای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی كاملا مهیاست.
وی بیان كرد: استقرار سامانه جامع امور گمركی، گمرك الكترونیك، حضور سازمان های مختلف در پنجره واحد تجارت فرامررزی در راستای عمل به قانون رفع موانع تولید و قانون بهبود فضای كسب و كار از دیگر دستاوردهای مهم دولت یازدهم در بخش گمرك می باشد.
وی با اشاره به كاهش قاچاق كالا در نتیجه اجرای سامانه جامع امور گمركی در كشور اظهار كرد: با استقرار این سامانه در كشور حدود 300 تن موارد پیش ساز مواد مخدر كشف شد كه در تاریخ گمرك ایران بی سابقه بود.
معاون گمرك ایران در پاسخ به سئوالی مبنی بر افزایش واردات به كشور در دولت یازدهم گفت: میزان واردات كالا به كشور قبل از دولت یازدهم به مراتب بیشتر از اكنون بود به طوری كه قبل از سال 91 در مقطعی 80 میلیارد دلار كالا وارد كشور شد.
عسگری اظهار كرد: در سال گذشته كل واردات كالا به كشور 43 میلیارد و 600 میلیون دلار بود كه در مقایسه با سال 94 از رشد 6 درصدی در ارزش مواجه شد كه 60 درصد از این میزان واردات كالاهای واسطه ای، 20 درصد كالاهای سرمایه ای و باقی كالای مصرفی است.
وی همچنین میزان درآمد گمركی ایران در سال 95 را حدود 34 هزار میلیارد تومان ذكر و بیان كرد: این میزان درآمد شامل 18 هزار و 100 میلیارد تومان حقوق ورودی كالا بوده كه در مقایسه با سال قبل از آن 61 درصد داشته است.
وی اضافه كرد: 10 هزار و 100 میلیارد تومان از درآمد گمرك مربوط به وصول مالیات با رشد 31 درصدی در مقایسه با سال 94، سه هزار و 300 میلیارد تومان مربوط به معافیت های مالیاتی اعطا شده و باقی آن نیز مربوط به وصول عوارض از دستگاه های مختلف بوده است.

** وجود 45 قانونی مرتبط با امور گمركی
معاون فنی و امور گمركی گمرك ایران در مراسم معارفه نیزگفت: در كشور 45 قانون مرتبط با امر تجارت وجود دارد و همكاران گمركی برای ترخیص یك كالا باید از همه این قوانین مطلع باشند و این موضوع سختی كار كارمندان گمرك را نشان می دهد.
وی بیان كرد: در سال 1389 قانون ارتقای كیفی خودرو و سایر محصولات صنعتی اجرا و 10 هزار و 23 قلم كالا مشمول استاندارد اجباری شد كه مشكلات زیادی برای فعالان گمركی به وجود آورد زیرا زیرساخت لازم شامل تجهیزات آزمایشگاهی و توان اجرایی برای ترخیص این تعداد كالای مشمول استاندارد اجباری از گمرك وجود نداشت.
وی اظهار كرد: با همت همكاران در گمرك و فعالان بخش خصوصی این میزان كالای مشمول استاندارد اجباری به كمتر از 700 كالا كاهش یافت.
معاون امور گمركی گمرك ایران گفت: 22 سازمان در حوزه تجارت خارجی دخیل هستند كه با هدف تسهیل امور گمركی همه این دستگاه ها در راستای اجرای سامانه جامع امور گمركی در قالب پنجره تجارت فرامرزی قرار گرفتند و از طریق این پنجره برای ترخیص كالا از گمرك تبادلات از طریق دیتای الكترونیك انجام می گیرد.
عسگری اظهار كرد: 15 رویه گمركی وجود دارد كه از این تعداد 12 رویه گمركی در خراسان رضوی می باشد و همه همكاران باید از این رویه ها اطلاع كامل داشته باشند.
وی داشتن مرز مشترك با 15 كشور و سرو كار داشتن همكاران گمركی با قوانین و عوارض این كشورها كه بعضا روزانه تغییر می كند، را از دشواری های كار فعالان در حوزه گمرك برشمرد و گفت: ایران در 15 كنوانسیون عضویت دارد كه مهمترین آنها كنوانسیون تجدیدنظر شده كیوتو می باشد لذا ایران براساس مصوبات كنوانسیون ها، باید رویه های گمركی را تسهیل كند.
غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و كشاورزی ایران نیز در این نشست گفت: گمرك ایران با تلاش هایی كه طی چند سال اخیر انجام گرفت اكنون در شاخص بهبود فضای كسب و كار در استان سرآمد است.
در این مراسم از خدمات مسعود عاطفی قدردانی و امید جهانخواه به عنوان ناظر جدید گمركات خراسان رضوی و مدیر كل گمرك مشهد معرفی شد.
عاطفی به عنوان نخستین نماینده ایران در سازمان جهانی گمرك واقع در بروكسل تعیین شده است.
168 گمرك در كشور فعال است كه پنج گمرك آن در خراسان رضوی قرار دارد.
7489/6012 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
۰ نفر