۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۷:۴۱
کد خبر: 82524599
T T
۰ نفر
آماراشتباهی وزیر دولت دهم درباره هواپیماهای خریداری شده؛ 25فروند آوردید نه 110 فروند

تهران- ایرنا- دولت یازدهم توسعه اقتصادی، بالندگی ایران اسلامی و ایجاد رفاه و آسایش برای مردم را از اولویت های كاری اش در سه سال و نیم گذشته قرارداده و با تمام دشواری ها و مشكلات توانسته است بخشی از این اهداف را عملی كند، اما دلواپسان همچنان از پیشرفت كار این دولت آشفته هستند.

به گزارش ایرنا، عقد قرارداد خرید 200 فروند هواپیمای مدرن و پیشرفته از معتبرترین شركت های هواپیماسازی جهان گام بلند دولت یازدهم در فراهم كردن آرامش و رفاه و امنیت سفر برای مردم ایران است كه در سایه تلاش های شبانه روزی دولتمردان تدبیر و امید برای رفع تحریم های ظالمانه علیه كشورمان و پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترك(برجام) برداشته شده است.
این موفقیت در دوره زمانی بسیار كوتاه پس از برجام و گشایش های برجامی حاصل شد كه شاید بتوان یكی از مهمترین دستاوردهای برجام برای كشور دانست. گرچه مخالفان دولت همواره سعی دارند تلاش های دولت تدبیر وامید را با ارایه آمار نادرست و فرافكنی زیرسوال ببرند و بذر ناامیدی در دل مردم ایران زمین بكارند.
« علی نیكزاد » وزیرسابق راه و شهرسازی برای عقب نماندن از این قافله عقد قرارداد خرید 200 فروند هواپیما در دولت یازدهم را چندان قابل توجه و اهمیت ارزیابی نمی كند و با آماری عجیب از دوره فعالیت خود گفته است: «از زمان آغاز بكار دراین وزارتخانه، ایران 114 فروند هواپیما داشت، اما در زمان تودیع در سال 92 تعداد هواپیماهای ایران به 224 فروند افزایش یافته بود.»
اما نگاهی به آمارهای رسمی در سال های 1384 تا 1392 نشان می دهد تعداد هواپیماهای ایران در سال 1384 فقط 121 فروند، سال 1385 به حدود 124 فروند ، سال 1386 به 129 فروند و تعداد ناوگان هوایی ایران در پایان سال 1387 به 179 فروند رسیده است.
در پایان سال 1388 تعداد ناوگان هوایی ایران به 201 فروند رسید كه بیش از 70 فروند آن زمینگیر بود و در پایان سال 1389 تعداد ناوگان هوایی ایران به 193 فروند رسید كه در این سال نیز به علت نبود قطعه و تحریم ها بیش از 80 فروند پرواز نمی كردند.
نیكزاد در تیرماه سال 1390 كار خود را در وزارت راه وشهرسازی آغاز كرد و در پایان سال 1389 تعداد هواپیماهای ایران 201 فروند بود كه از این تعداد، تعداد زیادی از هواپیماها به دلیل مشكلات فنی و نبود قطعات یدكی زمینگیر بودند.
آمار رسمی نشان می دهد تعداد ناوگان هوایی كشور در سال 1390 به 208 فروند و تعداد صندلی های آن به حدود 34 هزار صندلی رسیده بود، اما در این سال با زمینگیری بیش از 100 فروند هواپیماهای مسافری، به طور عملی بیش از 15 هزار صندلی غیر قابل استفاده بود.
در پایان سال 1391 كه دولت دهم در ماه های پایانی كار خود قرار داشت، تعداد ناوگان هوایی ایران به 223 فروند رسید كه بیش از 110 فروند آن زمینگیر بود. تعداد صندلی هوایی ایران نیز در این سال 40 هزار صندلی بود، اما به طورعملی بیش از 18 هزار صندلی آن به علت زمینگیر بودن 110 فروند هواپیما غیر قابل استفاده بود.
آمار به خوبی نادرستی ادعای وزیر پیشین راه و شهرسازی را نشان می دهد. برخلاف آنكه وی مدعی شده است كشور در زمان آغاز به كار وی (تیرماه 1390) 114 فروند هواپیما داشته، تعداد هوایپماها درآن سال 208 فروند بوده و در پایان سال 1391 به 223 فروند رسیده است. یعنی در خوشبینانه ترین حالت در دوره مسئولیت وی 25 فروند به ناوگان هوایی كشور اضافه شده است نه 110 فروند.
بیشتر هواپیماهایی كه در سال های 1388 تا 1392 وارد ناوگان هوایی كشور شدند بیش از 20 سال عمر داشتند زیرا به علت تحریم های ظالمانه شركت های هوایی نمی توانستند هواپیماهای كمتر از 15 سال سن وارد كنند. این مساله سبب شده بود به طور عمده هواپیماهای قدیمی از رده خارج و هواپیماهایی كه در دنیا خریداری نداشتند وارد ناوگان هوایی كشور شوند كه تامین قطعات آن نیز با هزینه های سه برابری تامین می شد و عملا در این سال ها، تعدادی از شركت های هوایی كشور فعالیت های خود را متوقف كردند.
دولت یازدهم در شهریور ماه 1392 روی كار آمد و تعداد هواپیماهای كشور در پایان این سال و در مدت شش ماه به 254 فروند رسید گرچه 100 تا 110فروند آن پرواز نمی كردند ، اما تعداد هواپیماهای فعال از 113 فروند به 144 فروند افزایش یافته بود.
در سال 1393 تعداد هواپیماهای ایران 248 فروند بود. در اردیبشهت ماه سال 1394 با توجه به فضای مثبتی كه رویكرد تعاملی دولت تدبیر و امید با دنیا فراهم كرده بود تعداد 9 فروند هواپیمای ایرباس وارد كشور شد كه در میان آنها 7 فروند هواپیمای مدرن 340 سری 600 بودند كه هم اكنون در ناوگان هوایی فعال هستند و بیشتر در مسیرهای بین المللی پرواز می كنند.
در ادامه این روند در پایان سال 1394 تعداد ناوگان هوایی ایران به 268 فروند با بیش از 45 هزار صندلی و در پایان سال 95 به حدود 280 فروند افزایش یافت كه هم اكنون نیز حدود 90 فروند آن زمینگیر هستند كه از دولت های قبل به دولت یازدهم به ارث رسیده است.
ایران برای تامین نیازهای هوایی خود هم اكنون به 400 تا 500 فروند هواپیما نیاز دارد و در این راستا شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) موفق شده است قرارداد خرید 100 فروند هواپیما را با شركت ایرباس ، 80 فروند با شركت بوئینگ و 20 فروند را با شركت ای تی آر منعقد كند.
از این هواپیماها تاكنون 3 فروند ایرباس وارد ناوگان هوایی ایران شده و تا چند روز آینده 4 فروند دیگر وارد كشورمی شود و به تدریج در سال 2017 حدود 9 فروند ای تی آر و 3 فروند ایرباس به جمع ناوگان هوایی ایران می پیوندند. بوئنیگ نیز تحویل هواپیماهای خود را به هما از سال 2018 آغاز می كند.
«عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی درباره صنعت هوانوردی كشور می گوید: صنعت هوانوردی ایران 245 فروند هواپیما دارد كه 100 فروند آن اكنون زمین گیر است؛ فرودگاه های كشور به بزرگترین گورستان هواپیما تبدیل شده و 145 هواپیمای موجود نیز عمر بیش از 24 سال دارند و برای نوسازی ناوگان هوایی نیازمند 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری هستیم در حالی كه خزانه و بودجه عمومی حتی یك درصد این میزان سرمایه گذاری را ندارد.
«با برنامه ریزی مناسب و ارائه مدل «اجاره به شرط تملیك» با منابع صد درصد خارجی موفق شدیم بدون اتكا به منابع بودجه عمومی و دولت، خرید 200 فروند هواپیما را در دستور كار قرار داده و آن را نهایی كنیم.»
«امروز با افتخار می گوییم همه واسطه های خود را برای تامین ناوگان هوایی حذف كردیم و حتی من به رئیسان هیات مدیره شركت های بوئینگ و ایرباس و ای.تی.آر اعلام كرده ام كه ما به صورت مستقیم با شما مذاكره می كنیم و هیچ واسطه ای حق ندارد در بخش خرید هواپیما بین شركت ایرانی و این شركت ها وارد شود.»
وی خرید هواپیما و ورود تدریجی هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی كشور را اقدام های بزرگ مجموعه وزارت راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید عنوان می كند.
آخوندی امضای قراردادهای خرید هواپیما را بزرگترین دستاورد برجام می داند و می افزاید: «همه پرداختی های خرید هواپیما به صورت رسمی گشایش اعتبارات می شود و این شكست رژیم صهیونیستی و تحریم ها را نشان داد؛ از كم لطفی های برخی از دوستان در این زمینه متاسفم.»
به گزارش ایرنا، دردوره ای در دولت های نهم و دهم حتی تصمیم بر این شد كه به علت كمبود هواپیماهای مناسب پروازهای داخلی نیز به یكی از شركت های همسایه واگذار شود كه با مخالفت شدید برخی از مسئولان نظام ابن طرح كنار گذاشته شد.
با رفع تحریم ها و عقد قرارداد با شركت های بزرگ هواپیماسازی جهان هم اكنون میانگین عمر ناوگان هوایی ایران به حدود 23 سال رسیده و با ورود هر هواپیمای نو به ناوگان هوایی ایران این ناوگان جوانتر می شود.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**1108**1561**
۰ نفر