۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۱۹
کد خبر: 82517232
T T
۰ نفر
وزیر راه و شهرسازی: شهردار، تهران را به سوداگران فروخته است/ آقای چمران! خیلی دیر آمدید

تهران- ایرنا- وزیر راه و شهرسازی با تاكید بر اینكه اتوبان صدر و تهاتر آن با اراضی عباس آباد بین شهرداری و بانك انصار، صرفا به دنبال بلندپروازی های شهردار تهران اجرا شده است، گفت: شهردار تهران، این شهر را به سوداگران فروخته است.

به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در دومین جلسه شورای‌ عالی شهرسازی و معماری ایران در سال 96 در دستور جلسه نخست آن كه به پروژه اراضی عباس‌آباد اختصاص داشت، افزود: پروژه اتوبان صدر، بیش از یك میلیارد دلار هزینه برداشت كه هم خود پروژه اتلاف منابع بیت‌المال بود كه برای اجرای آن، زمین با ارزش عباس‌آباد - زمینی كه قلب شهر تهران بود - با بانك انصار تهاتر شد.
وزیر راه و شهرسازی با طرح این پرسش كه چرا، چطور و چگونه پای بانك‌ انصار به پروژه اراضی عباس‌آباد تهران باز شد؟ خطاب به مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، با قرائت این شعر كه «بوی بهبود ز اوضاع جهان می‌شنوم/ شادی آورد گل و باغ صبا شاد آمد» گفت: اینكه آقای چمران علاقه مندند كه پروژه اراضی عباس‌آباد به نفع حقوق عمومی باشد برای ما جالب توجه است. اما فكر می‌كنم آقای چمران خیلی دیر به این فكر افتادند زیرا 12 سال است كه ایشان رئیس شورای اسلامی شهر تهران هستند و این شهر در این 12 سال، بی‌سامان شده ‌است.
آخوندی افزود: تهران را شهردار آن، به هرچه سوداگر است فروخته و تمام این شهر پر از برج شده و علاوه بر آنكه هویت و معماری آن نابود شده، بخش عمده‌ای از شهر نیز از بین رفته و جزو بافت‌های فرسوده و ناكارآمد شده است.
رئیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، گفت: آقای چمران! خیلی دیر آمدید. شورای شهر و شما به عنوان رئیس شورای‌ شهر، می‌توانستید جریان این كار را متوقف كنید اما دست روی دست گذاشتید و امروز شهرهای ما به این وضعیت دچار شده‌اند. هم اكنون ببینید چه بر سر شهر آمده است؛ در شهر نه می‌شود راه رفت، نه می‌شود زندگی كرد و نه می‌شود نفس كشید.
عضو كابینه دولت تدبیر و امید گفت: آقای چمران! آن زمان كه این زمین طلا (اراضی عباس‌آباد) را بابت پروژه‌های بی‌حاصل تهاتر می‌كردند، چرا اقدامی نكردید؟ حداقل جلوی پروژه اتوبان صدر را می‌گرفتید كه به عنوان پروژه خودرومحور، تمامی حقوق شهروندی را از بین برده است.
آخوندی ادامه داد: پروژه اتوبان صدر، بیش از یك میلیارد دلار هزینه برداشت كه هم خود پروژه اتلاف منابع بیت‌المال بود و هم به خاطر تامین‌اش، زمین با ارزش عباس‌آباد؛ زمینی كه قلب شهر تهران بود تهاتر شد.
وی تصریح كرد: پروژه‌های شهری باید فقط و فقط در خدمات منافع عمومی و برای نجات شهر تهران باشد و ما در این 4 ساله دولت یازدهم برای احیای حقوق شهروندی شهروندان جنگیدیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: آقای چمران! برای ورود به این مباحث باید پیش از اینها ورود می‌كردید.

**شورای شهر با جدیت و واقعیت مقابل سوداگران بایستد
وی با طرح این پرسش كه اگر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به پروژه عباس‌آباد ورود پیدا نمی‌كرد، این پروژه در قلب شهر تهران چه وضعیتی می‌یافت، با تاكید بر آنكه شخصا نظری درباره این پروژه ندارد، گفت: وزارت راه و شهرسازی از اینكه شورای شهر تهران روزی رو به‌روی سوداگری بایستد استقبال و حمایت می‌كند. اما تاكید می‌كنم كه بسیار مهم است این موضوعات از جنبه جدیت و واقعیت دنبال شود.
سیاستگذار ارشد حوزه شهرسازی كشور، ادامه داد: از اینكه اینقدر دیر از رئیس شورای شهر تهران می‌شنوم كه اجرای پروژه‌های شهری باید با هدف انتفاع منافع عمومی باشد بسیار متاسفم. اینكه شهرداری بیاید برای یكسری از طرح‌های بی‌حاصل كه نه در طرح جامع و نه در طرح تفصیلی جایگاهی دارد بلكه فقط بلندپروازی‌های شخص شهردار تهران است، تمامی ثروت كشور و شهر را بفروشد بی‌اندازه متاسفم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: متاسفانه باید بگویم كه این قبیل اقدامات نه فقط در پروژه عباس‌آباد كه در شهر آفتاب هم در حال انجام است.
مصوبه پیشین شورای عالی مبنی بر توقف طرح احداث برج در پروژه عباس‌آباد به قوت خود باقی است.
آخوندی ادامه داد: بخشی از شهر آفتاب به بانك‌شهر فروخته شده است و پروژه شهر آفتاب نیز پروژه‌ای شبیه پروژه اراضی عباس آباد است. متاسفانه من هیچگاه ندیدم كه شورای شهر در این زمینه ها اقدامی كند و بودجه شهرداری را رد كند.
عضو كابینه دولت یازدهم با تاكید بر آنكه در ارتباط با پروژه اراضی عباس‌آباد، فعلا شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مصوبه‌ای نخواهد داشت بر ادامه مصوبه قبلی شورا در رابطه با مصوبه فوق تاكید كرد و گفت: ما در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، هیچ سطح و سطوحی را تصویب نمی‌كنیم و با توجه به آنكه مبنای فعالیت ما حمل و نقل عمومی است، به هیچ عنوان، حمل و نقل خودرو محور را به تصویب نخواهیم رساند.
آخوندی ادامه داد: به دنبال آن نیستیم كه در اجرای پروژه عباس‌آباد، جذب خودروی جدید داشته باشیم. بلكه تاكید ما بر حمل و نقل عمومی است و محور ما مترو و بحث ریل خواهد بود. حتی گرایش كمینه‌ای به سمت اتوبوس خواهیم داشت و تلاش می كنیم تا خودروی شخصی را تا جایی كه امكان دارد كمتر كنیم و بیشینه در اجرای این طرح، مترو و حمل و نقل عمومی است.

**ضرورت كنترل طرح اراضی عباس‌آباد در كمیته فنی 3 شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران
وزیر راه و شهرسازی گفت: مشاور طرح اراضی عباس‌آباد، اقدامات لازم را انجام دهد و طرح را پیش ببرد اما تمامی اقدامات باید در كمیته فنی شماره 3 شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف كنترل شود و همچنان كمیته فنی 3 هدایت موضوع را برعهده بگیرد.
آخوندی با تاكید بر آنكه مصوبه پیشین اراضی عباس آباد همچنان به قوت خود باقی است، افزود: اهداف ما در اجرای پروژه اراضی عباس آباد ایجاد یك فضای عمومی شهری برای رفع كمبودهای شهر تهران است كه برای دسترسی به آن نیازمند حمل و نقل عمومی هستیم.
وی تصریح كرد: در پروژه اراضی‌عباس‌آباد نباید اهداف سوداگرانه و تجاری دنبال شود.
این گزارش می افزاید: در این نشست مهدی چمران رئیس شورای‌اسلامی شهر تهران در دومین نشست شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال 96 در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی حضور یافت و به رغم جلسات پیشین شورا، خواستار توجه به انتفاع عمومی شهروندان از پروژه‌های شهری و به ویژه پروژه اراضی عباس‌آباد شد. این در حالی است كه اراضی عباس‌آباد در زمان تصدی وی توسط شهرداری تهران برای اتمام پروژه پل صدر تهاتر شد.
همچنین در این جلسه، نماینده بانك انصار در پاسخ به این پرسش وزیر راه و شهرسازی كه دلایل حضور بانك انصار در پروژه اراضی عباس‌آباد به چه دلیل است؟ گفت كه این پروژه یكی از پروژه‌های تحمیلی است و بانك انصار تمایلی به حضور در آن نداشته است.
محمد اسلامی نماینده وزیر دفاع نیز در دومین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران اعلام كرد: قرار شد شهرداری تهران ما به ازای 25 هزار میلیارد ریال، مجوز یكسری اراضی را صادر كند و قرارگاه خاتم الانبیاء نیز برود از بانك ها تامین اعتبار كند و برخی از پروژه هایی كه مجوز آن را شهرداری صادر كرده بود را اجرا كند.
اسلامی تصریح كرد: هم اكنون مشكل این است كه بانك بخشی از منابعش از بین رفته و به اصطلاح به تله افتاده است و با شرایطی كه دارد پیش می آید بازیابی آنها شفاف نیست.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**9189** خبرنگار: اسماعیل داودی*انتشار: امیركاردان راد
۰ نفر