مديركل ارشاد آذربايجان شرقي: توسعه مبتني بر نگاه فرهنگي پايدار و مستمر است/ رشد شاخص هاي فرهنگي و هنري در دولت يازدهم در استان

تبريز – ايرنا – مديركل فرهنگ و ارشاد آذربايجان شرقي گفت: توسعه مبتني بر نگاه فرهنگي موجب توسعه پايدار، مستمر، تامين كننده منافع ملي و توسعه همه جانبه استان مي شود.

به گزارش ايرنا، محمد محمدپور روز پنجشنبه در نشست مطبوعاتي با اصحاب رسانه و مطبوعات استان افزود: اگر پايه و اساس توسعه جامعه فرهنگ نباشد، جريان توسعه لنگ و همراه با آسيب شده و نمي تواند منافع ملي را تامين كند.
وي با اشاره به سهم رسانه ها در گسترش گفتمان فرهنگي در جامعه اظهار كرد: اگر اين گفتمان بر ساير گفتمان ها غلبه كند در حوزه هاي ديگر نيز موفق خواهيم شد.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي با تاكيد بر تكيه بر مسائل فرهنگي در تمامي عرصه هاي جامعه يادآوري كرد: حركت و سمت و سوي دولت تدبير و اميد تعميق و گسترش ارزش هاي فرهنگي حاكم بر جامعه و حفظ و احياي انجمن ها و موسسه هاي فرهنگي است.
محمدپور با اشاره به برنامه هاي فرهنگي و هنري اين اداره كل در سال 95 ادامه داد: برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب به عنوان بزرگترين رويداد فرهنگي استان با بيش از 800 هزار نفر بازديد در منطقه و نمايشگاه بين المللي قرآن كريم در جوار آن و احياي برخي حوزه هاي مختلف فرهنگي و هنري تعطيل شده از جمله جشنواره هاي خوشنويسي غدير و مطبوعات از برنامه هاي مهم اين اداره كل بود.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي با بيان اينكه برنامه هاي اين اداره كل در سايه اهتمام و همكاري رسانه ها محقق شد، اظهار اميدواري كرد اين همكاري در سال جديد نيز تداوم و استمرار يابد.
محمدپور، با اشاره به هدف هاي كلان و 9 گانه دولت تدبير و اميد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بر اساس منويات رهبر معظم انقلاب افزود: اين اهداف شامل صيانت از فرهنگ و هويت ديني و ملي، تقويت توان و اقتدار فرهنگي، كمك به ارتقاي سطح فرهنگ عمومي، تقويت نهادهاي صنفي و تشكل هاي مدني فرهنگي و هنري، تضمين آزادي هاي قانوني و ارتقاي منزلت اجتماعي اصحاب فرهنگ و هنر، گسترش ارتباطات و مبادلات جهاني فرهنگي و هنر و بهره گيري از ظرفيت هاي فناوري اطلاعاتي و ارتباطي براي تحقق اهداف نظام است.
وي با بيان اينكه اين اداره كل نيز با تبعيت از اين اهداف برنامه هاي سال 96 خود را تهيه كرده و پيگيري مي كند، گفت: در دولت يازدهم در استان سطح تمامي شاخص هاي فرهنگي و هنري رشد يافته و اين امر با همكاري و اهتمام اصحاب فرهنگي و هنري محقق شده است.

** اجراي بيش از يك هزار برنامه فرهنگي و هنري در سطح استان طي سال گذشته
به گزارش ايرنا، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي يادآوري كرد: در سال گذشته بيش از يك هزار برنامه فرهنگي و هنري ريز و درشت در سطح استان اجرا شد.
محمدپور، با بيان اينكه اين برنامه ها امسال هم از لحاظ كمي و هم كيفي گسترش مي يابد، افزود: واگذاري تمامي برنامه هاي طراحي و تدوين شده در اين اداره كل به انجمن ها، موسسه ها، نهادها و تشكل هاي مردمي رويكرد امسال اين اداره كل است.
وي با بيان اينكه در گذشته بخش عمده اي از برگزاري نمايشگاه كتاب و تمامي جشنواره تئاتر استاني و جشنواره نهم غدير را انجمن ها و موسسه هاي مردمي برگزار كردند، يادآوري كرد: برگزاري اين برنامه ها توسط مردم موجب موفقيت، و اثرگذاري و تعميق آن ها در جامعه مي شود.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي از تمامي موسسه ها و سازمان هاي مردم نهاد و مجامع فرهنگي استان خواست در برنامه هاي فرهنگي و هنري اين اداره كل مشاركت كرده يا برنامه هايي را براساس شاخص هاي فرهنگي و هنري اجرا كنند و از حمايت هاي مادي و معنوي اين اداره كل بهره مند شوند.

** رشد شاخص هاي فرهنگي و هنري استان در دولت تدبير و اميد
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي گفت: در دولت تدبير و اميد شاخص هاي فرهنگي و هنري استان از رشد قابل توجهي برخوردار شده و اين روند ادامه دارد.
محمد محمدپور افزود: در عرصه نشريات استان در سال 91 حدود 157 نشريه فعاليت مي كرد كه در سال 95 اين تعداد به 302 نشريه مكتوب، الكترونيك و پايگاه هاي خبري داراي مجوز رسيد و اين آمار نشان از رشد 89 درصدي نشريات استان است.
وي رشد 56 درصدي ناشران فعال استان از 129 به 202 ناشر، رشد 48 درصدي چاپ ورق در چاپخانه ها از 935 ورق به يك هزار و 380 ورق و رشد 19 درصدي تعداد چاپخانه ها از 298 به 352 چاپخانه در استان در سال 95 نسبت به سال 91 را از بركات دولت تدبير و اميد اعلام كرد.
محمدپور ادامه داد: در سال 95 نسبت به سال 91 تعداد كانون هاي آگهي و تبليغاتي با رشد 34 درصدي از 511 به 682 كانون، ظرفيت هاي سالن هاي سينما با رشد 12 درصدي از 4 هزار و 800 به 5 هزار و 359 صندلي و سالن هاي اجراي هنري با رشد 12 درصدي از 26 به 29 سالن رسيده است.
به گزارش ايرنا وي گفت: كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد استان در سال 91 حدود 676 مورد بود كه اين تعداد در سال 95 به يك هزار و 263 مورد رسيد كه نشان از رشد بيش از 86 درصدي دارد.
محمدپور، رشد 32 درصدي موسسه هاي قرآني از 48 به 63 موسسه، افزايش اعضاي كتابخانه هاي مساجد از 64 هزار و 500 به 72 هزار نفر، اجراي برنامه هاي آموزش قرآني از 630 مورد به 732، تعداد هنرجويان هنرستان هاي استان از 243 به 327 نفر و افزايش انتشار كتاب از 830 عنوان در سال 91 به يك هزار و 597 عنوان در سال 95 را از ديگر شاخص هاي فرهنگي و هنري رشد يافته استان در دولت تدبير و اميد اعلام كرد.
خبرنگار: پرويز بابائي** انتشار دهنده: محمد عزيزي راد
8023/518

سرخط اخبار استان‌ها