۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۴:۵۸
کد خبر: 82516488
T T
۰ نفر
اقتصاد ایران پس از انقلاب بیشتر به ‌سوی توسعه بنگاه‌ های دولتی پیش رفت

خرم آباد - ایرنا - رئیس كمیسیون صنایع اتاق ایران گفت: اقتصاد ایران پس از انقلاب بیشتر به ‌سوی توسعه بنگاه‌ های دولتی پیش رفته و لازم است به بنگاه های متوسط و كوچك توجه بیشتری شود.

به گزارش ایرنا ابوالفضل روغنی گلپایگانی روز پنجشنبه در اختتامیه پنجمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه با رویكرد ارتقا و بهره وری در اتاق بازرگانی لرستان افزود: مشكل كشور در بخش صنعت قیمت تمام‌ شده تولیدات است و نمی ‌توان نقش بهره ‌های بانكی و مالی را در كاهش بهره ‌وری نادیده گرفت چراكه ایران از جهت بهره ‌های بانكی در جایگاه نخست دنیا قرار دارد.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم صنعت ما توانایی رقابت داشته باشد و در دنیای امروز با تعاملات بازار گسترش یابد باید روی قیمت تمام ‌شده محصولات توجه كنیم.
وی محدودیت منابع اقتصادی در كشور و گستره نیازمندی ‌ها را راهكار تأمین این نیازها در توسعه نظام بهره‌ وری دانست و گفت: پس از انقلاب به ‌جای اینكه به بنگاه ‌های كوچك و متوسط پرداخته شود كه بتوانند هدفمند و هوشمند بخش‌ های عظیمی از اقتصاد را تحت تأثیر خود قرار دهند به توسعه بنگاه ‌های دولتی پرداخته شد.
وی عنوان كرد: رشد توسعه اقتصادی كشور در برنامه ششم حدود هشت درصد پیش‌بینی‌ شد و قرار بود 2.6 درصد از این میزان از محل رشد بهره‌ وری به وجود آید اما این اتفاق نیفتاد.
رئیس كمیسیون صنایع اتاق ایران افزود: دلیل بهره ‌وری امروز در كشور بازده فروش نفتی است كه وارد اقتصاد كشور شده است.
وی گفت: در بیشتر كشورهای پیشرفته سهم بهره ‌وری بالای 50 درصد اما در كشور ما زیر 25 درصد است و نشان می‌ دهد صنعت كشور ما صنعتی فعال و رقابت ‌پذیر نیست و اگر بخواهیم صنعتی بهره ‌ور داشته باشیم و به رشد هشت درصدی برسیم باید به بنگاه ‌های كوچك و متوسط توجه بیشتری كنیم.
وی در خصوص ارتباط صنعت و دانشگاه در كشور اظهار كرد: در كشور ما متأسفانه قبل از اینكه كاری انجام شود شعار آن داده می‌ شود اما اگر بخواهیم رشد بهره ‌وری به وجود آوریم باید نظام پایه آموزش از مدارس ابتدایی اصلاح شود.
روغنی گلپایگانی افزود: قانون كار ما نه تنها قانونی بهره ‌ور و در خدمت صنعت ارزش ‌آفرین كشور نیست بلكه پر از مشكل است و از سویی تأمین اجتماعی ضمن اینكه خدمات خوبی ارائه می‌ دهد اما یكی از معضلات و عوامل قیمت تمام ‌شده نامناسب برای صنعت كشور است.
وی گفت: باید سهم آن‌ ها را در اشتغال گسترش دهیم و امروز سهم این بنگاه ‌ها در اشتغال زیر 50 درصد است.
وی با اشاره به شعار امسال مبنی بر اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال بیان كرد: تولید و اشتغال با اصلاح زیرساخت‌ ها و قوانین و حذف قوانین زائد محقق می ‌شود به این معنی كه نظامی بهره ‌ور به وجود آید.
رئیس كمیسیون صنایع اتاق ایران با انتقاد از در دسترس نبودن آماری دقیق در حوزه‌ های مختلف گفت: دستگاه‌ های دولتی وظایف ذاتی خود را نمی‌ توانند به‌ خوبی انجام دهند و هیچ آمار مشخص و واحدی در كشور ما وجود ندارد حال ‌آنكه اصلاح زیرساخت‌ ها با داشتن آمار دقیق و درست امكان ‌پذیر است.
تفاهم ‌نامه همكاری بین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی خرم‌ آباد و گروه پارسیان هوشمند درزمینه طراحی، راه‌ اندازی و راهبری مركز توسعه رقابت ‌پذیری كسب‌ وكار استان لرستان نیز در پایان این همایش به امضا رسید.
همچنین در این همایش سه مقاله برگزیده معرفی و از كریم كیا و مهرداد مدهوشی به دلیل كسب رتبه نخست، سید محمد حسینی كسب رتبه دوم و از فرهاد امیری و غلام علی حاجی به دلیل كسب مقام سوم تجلیل شد.
مقالات تحقیقاتی مسعود عبدالملكی، سمانه درخشیده، لادن بازگیر و الهام كشور نیز برگزیده اعلام و مورد تجلیل قرار گرفتند.
پنجمین همایش علمی تعامل صنعت و دانشگاه با رویكرد بهره وری روز چهارشنبه با حضور مسئولان ملی و استانی و پژوهشگران در سالن همایش های اتاق بازرگانی استان لرستان آغاز شد.
چهار همایش ملی قبل در اتاق ‌های بازرگانی یزد، كرمان، البرز و خراسان رضوی برگزار شده اند.
تعامل صنعت و دانشگاه، لازمه اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌ بنیان و بیان تجربیات صاحبان صنایع و دانشگاهیان از تعاملات مؤثر منجر به افزایش بهره‌وری از جمله محورهای پنجمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه می باشند.
تبیین مدل تعامل صنعت و دانشگاه با توجه به صنایع بومی و دانشگاه‌ های لرستان، تجربیات كشورهای موفق، دانشگاه‌ های نسل سوم و چهارم در زمینه‌ ارتقای بهره ‌وری، شیوه ‌های ارتقای فرهنگ تعامل بین صنعت و دانشگاه با توجه به ویژگی ‌های استان با هدف افزایش بهره‌ وری از دیگر محورهای این همایش است.
3210/3022
خبرنگار: محمد یاراحمدی ** انتشاردهنده: احسان كردی
۰ نفر