۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۴۹
کد خبر: 82513555
T T
۰ نفر

پتروپارس دورخيز براي فتح قله ها درپسابرجام - علي مروي*

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۴۹
کد خبر: 82513555
پتروپارس دورخيز براي فتح قله ها درپسابرجام - علي مروي*

تهران- ايرنا- شركت پتروپارس، عمري معادل عمر توسعۀ ميدان گازي پارس جنوبي دارد. يعني در زماني كه تصميم بر توسعۀ اين ميدان گرفته شد و فاز نخست آن در دستور كار قرار گرفت، شركت پتروپارس براي انجام اين كار در سال 76 تأسيس شد.

در طول اين 20 سال كه از شروع فعاليت اين شركت مي گذرد، با استفاده از فرصت همكاري با شركت هاي بين المللي و با داشتن نيروهاي جوان، متخصص و با انگيزه، توانسته بار سنگيني از توسعه صنعت نفت را بردارد و به شركت هاي داخلي اين خودباوري را بدهد تا از ورود به اين حوزه نگراني نداشته باشند، زيرا بسياري از خطوط توسط پتروپارس شكسته شده است.
توسعۀ 8 فاز ميدان عظيم گازي پارس جنوبي در اين مدت، گوياي ظرفيت بالاي مديريتي و مهندسي اين شركت است.
پتروپارس اين پروژه ها را به پشتيباني مالي شركت نيكو (زيرمجموعه شركت ملي نفت) كه سهامدار اصلي پتروپارس است به پيش برده و از جنبه هاي مختلف فني نيز گروهي از شركت هاي متخصص در حوزه هاي گوناگون صنعت نفت را تشكيل داده كه به عنوان بازوي اجرايي و مهندسي پتروپارس در پروژه ها هستند.
اين گروه متخصص و توانمند، امروز پتروپارس را به يك قدرت بلامنازع در صنعت پيمانكاري و مهندسي نفت و گاز خاورميانه تبديل كرده است.
با اتمام پروژه هاي فاز 12 و افتتاح فاز 19پارس جنوبي، به ظاهر پروژه هاي شركت به اتمام رسيده اند. اما در واقع، پس از تحويل پروژه هاي عظيمي نظير فازهاي پارس جنوبي، تا مدتي بايد پرونده اين پروژه ها در شركت باز باشد تا جزئيات آن به طور كامل تحويل كارفرما شود.
علاوه بر اين، قرارداد طرح توسعۀ فاز11 پارس جنوبي با مشاركت پتروپارس، توتال و شركت ملي نفت چين (CNPC) مراحل پاياني را طي مي كند و در صورت امضاي نهايي اين قرارداد، كار با مشاركت طرف هاي خارجي آغاز خواهد شد. البته ميدان گازي فرزاد و نيز طرح هاي ديگري مطرح و در حال واگذاري است.
يك بار در سال88 و در جريان خصوصي سازي مجموعه هاي صنعت نفت، تصميم بر خصوصي سازي پتروپارس گرفته شد و بعد از انجام مقدمات لازم و قيمت گذاري، بخشي از سهام آن به يك كنسرسيوم از چند شركت و مجموعه داخلي واگذار شد. اما بعد از مدت كوتاهي به دليل عدم انجام تعهدات از جانب خريداران اين واگذاري لغو شد.
اما پتروپارس در سال هاي اخير در ليست واگذاري هاي سازمان خصوصي سازي قرارداشت و در سال 96 نيز در اين ليست قرار گرفته كه اولين جلسه مجمع جديد توسط نمايندگان وزارتخانه هاي اقتصاد و دارايي، دادگستري و نفت برگزار شد.
آنچه كه امروز با نام پتروپارس در صنعت نفت و گاز ايران و جهان شناخته شده و براي بسياري از شركت هاي داخلي به يك الگو تبديل شده است، دارائي هاي فيزيكي اين شركت نيست، بلكه توان مديريتي، تخصص و دانش مهندسان و پرسنل پرتلاش اين شركت است. دارايي ارزشمندي كه با هيچ معياري نمي توان آن را قيمت گذاري كرد.
البته در دوره هايي به دليل مسائل و مشكلاتي كه در شركت پتروپارس به تبع كل صنعت واقتصاد كشور بوجود آمده بود، بخشي از اين سرمايه از دست رفت. اما تمام تلاش ما اين است كه با جذب پروژه هاي جديد، ضمن حفظ اين ظرفيت، بر كيفيت و كارايي آن نيز بيفزائيم. زيرا پتروپارس، شركتي پروژه محور است و اگر بخواهد به حركت و حيات خود ادامه دهد لازم است كه پروژه هاي جديد وارد شركت شود.
كشور ما با ذخاير عظيم نفت و گاز و جايگاه اولين دارنده ذخاير هيدروكربوري دنيا، ظرفيت بي نظيري براي كار در اين حوزه دارد. و پتروپارس نيز به عنوان جزئي از اين صنعت به طور قطع آينده روشني خواهد داشت و اين زمينه در اين شركت وجود دارد كه با بالابردن توان مهندسي، خريد، ساخت و مديريت، پتروپارس به يك شركت بين المللي نفتي تبديل شود.
...........................
*ريئس هيات مديره شركت پتروپارس (زيرمجموعه وزارت نفت)
براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**2022*1561**خبرنگار:ميثم طاهري**انتشار:مژگان توانا

سرخط اخبار اقتصاد