۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۴:۳۵
کد خبر: 82509530
T T
۰ نفر
شیوع بیشترعلائم آسم در كودكان / انتخاب سفیران آسم

تهران - ایرنا - رییس انجمن علمی آسم و آلرژی با اشاره به اینكه شیوع آسم در كودكان بیشتر است، گفت: براساس پایشی كه چند سال گذشته انجام شده شیوع علائم آسم در كودكان و نوجوانان 10 درصد و در بزرگسالان 9 درصد است.

به گزارس خبرنگار علمی ایرنا، دكتر مصطفی معین روز شنبه در نشست خبری بیستمین همایش روز جهانی آسم در مركز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی، افزود: علائم این بیماری شامل سرفه، خس خس و تنگی نفس است كه براساس پایش انجام شده از سوی وزارت بهداشت، شیوع علائم این بیماری در كودكان بیشتر است.
وی از خانواده ها تقاضا كرد در صورت مشاهده این علائم به پزشك متخصص مراجعه كنند و از درمان خودسرانه یا مراجعه به افراد غیرمتخصص به طور جدی خودداری كنند.
معین به هزینه های مستقیم بیماران آسم اشاره كرد و گفت: براساس تحقیقاتی كه در حدود 7 سال پیش انجام شده هزینه مستقیم سالانه هر فرد بیمار بین 700 هزار تومان تا یك و نیم میلیون تومان بود كه الان چندین برابر شده است . براساس برآورد چند سال پیش بیماری آسم، سالانه 8 هزار میلیارد تومان صرف این بیماری می شود.
وی اظهار كرد كه بیش از 1.5 میلیارد نفر در دنیا به یكی از آلرژی ها مبتلا هستند كه از این تعداد 334 میلیون نفر به آسم، 210 میلیون نفر به بیماری مزمن تنفسی و 400 میلیون نفر به رینیت آلرژی مبتلا هستند.
معین برلزوم اصلاح رژیم غذایی و افزایش تحرك بدنی تاكید كرد و گفت: چاقی سبب تشدید بیماری مزمن تنفسی و آسم می شود.
بیماری آسم در كشورهای در حال توسعه روبه افزایش بوده و آسم در این كشورها شدیدتر است اما در كشورهای پیشرفته موفق به كنترل آسم شده اند.
وی، بیماری های مزمن تنفسی را سومین علت مرگ و میر در دنیا اعلام كرد و گفت : 7 درصد مرگ و میر دنیا براثر بیماری های مزمن تنفسی است.
معین بیان كرد: بیماری های قلب و عروق و سرطان ها به ترتیب اولین و دومین عامل مرگ و میر در دنیا هستند و بعد از آنها بیماری های مزمن تنفسی قرار دارند.
وی آلودكی هوا و تغییرات آب و هوا را مهمترین علامل افزایش بیماری اعلام كرد و گفت: آلودگی هوا در شهرها، محیط زندگی، مدارس و محیط كار وجود دارد و می تواد سبب افزایش این بیماری شود.
رییس انجمن علمی آسم و آلرژی تاكید كرد كه در كشورهای توسعه یافته اجازه ساخت مدارس و منازل در كنار بزرگراه به دلیل وجود آلودگی داده نمی شود كه این موضوع در كشور ما هم باید رعایت شود.

** انتخاب سفیران آسم
دبیر اجرایی بیستمین همایش روز جهانی آسم به انتخاب سفیران آسم اشاره كرد و گفت: دكتر مصطفی معین به عنوان سفیر علمی آسم و حمید درخشان به عنوان سفیر ورزشی آسم انتخاب شده اند.
مرتضی فلاح پور افزود: این اقدام به منظور توجه بیشتر به بیماری آسم و هشدار در مورد شیوع آن و كمك به آشنایی بیشتر و ارتقا سطح آگاهی مردم به این بیماری انجام شده است.
وی به هزینه های درمانی بیماران آسم اشاره كرد و گفت: حداقل 100 هزار تا 120 هزار تومان هزینه یك قلم داروی این افراد است.
فلاح پور بر لزوم مقابله با خرافات در مورد این بیماری تاكید كرد و گفت: متاسفانه هنوز خرافات در مورد درمان این بیماری وجود دارد كه از مردم خواست در صورت مشاهده علائمی مانند تنگی نفس و خس خس به پزشك متخصص مراجعه كنند تا بتوانند این بیماری را كنترل كنند.
آسم یك بیماری التهابی رایج مزمن مجاری هوایی است كه نشانه ‌های رایج آن خس خس، سرفه و تنگی نفس است كه به نشانه های سه‌گانه آسم معروف است‏.
بیستمین همایش روز جهانی آسم همزمان با این روز ( 13 اردیبهشت ماه) در سالن همایش بیمارستان امام خمینی تهران با حضور جمعی از مسئولان، صاحب نظران و پزشكان برگزار می شود.

** تا یك دهه آینده 100 میلیون نفر به بیماران آسم اضافه می شود
رئیس اداره پیشگیری و كنترل بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، تعداد مبتلایان به آسم در دنیا را 334 میلیون نفر اعلام كرد و گفت: پیش بینی می شود دریك دهه آینده 100 میلیون نفر به این بیماران اضافه شود.
دكتر مهدی نجمی در این نشست افزود: این بیماری در كشورهای در حال توسعه كنترل نشده و بیماری در این كشورها از جمله ایران روبه افزایش است.
وی به تشكیل كمیته كشوری بیماری های مزمن تنفسی و آسم اشاره كرد و گفت: افزایش دانش همگانی در خصوص بیماری آسم، ایجاد نظام مراقبت بیماری آسم، استانداردسازی خدمات تشخیصی ، درمان و مراقبت این بیماری و افزایش همكاری بین بخشس به منظور كنترل عوامل خطرساز بیماری از جمله راهبردهای مهم در این زمینه است.
نجمی گفت: هرچند بیماری آسم قابل درمان و ریشه كنی نیست اما با كنترل عوامل خطرساز از جمله آلودگی هوا، تغذیه ناسالم، مصرف سیگار و ترافیك شهری، می توان آن را كنترل و زندگی مناسبی برای بیماران ایجاد كرد.
وی به اجرای برنامه آزمایشی تشخیص، درمان و مراقبت آسم در 6 دانشگاه علوم پزشكی كشور اشاره كرد و گفت: در یك شهر از مناطق تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشكی قزوین، كاشان، ارومیه، مراغه ، اصفهان و كرمان این برنامه به صورت آزمایش از سال گذشته اجرا شده است.
نجمی ادامه داد كه این برنامه پس از اصلاحات لازم و جمع بندی در این مناطع در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه سراسر كشور اجرا خواهد شد تا شناسایی و خدمات بهتر به بیماران آسم انجام شود.
وی به پوشش بیمه ای داروهای آسم اشاره كرد و گفت: پوشش بیمه ای این بیماری نسبتا مناسب است و خدمات تشخیصی ، درمان و مراقبت و انجام تست های تشخیصی تحت پوشش بیمه قرار دارد.
علمی ** 1201 **1440
** خبرنگار: عبدالكریم جبارپور** انتشار: گلشن
۰ نفر