۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۵:۲۵
کد خبر: 82506620
T T
۰ نفر

هشتمین كنگره سراسری شعر كویر درابركوه برگزارشد

۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۵:۲۵
کد خبر: 82506620
هشتمین كنگره سراسری شعر كویر درابركوه برگزارشد

ایرنا- یزد- هشتمین كنگره سراسری شعر كویر روز چهارشنبه با حضورمدیركل فرهنگ وارشاداسلامی، امامان جمعه ابركوه و بخش بهمن، فرماندار ابركوه، جمعی ازمسئولان استان و شهرستان ابركوه و جمعی ازشاعران استان های مختلف كشور درسالن ارشاد اسلامی ابركوه برگزارشد .

به گزارش ایرنا، دراین آئین مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: این كنگره ملی باهدف ترویج فرهنگ بومی، محلی ومنطقه ای و احیاء ارزش های مردمان كویر مانند دیانت، قناعت، محبت، گذشت، صبوری، سخت كوشی و مهمان نوازی برگزار شده است.
علی غیاثی ندوشن بابیان این كنگره از رویدادهای مهم شعر در كشور است، افزود: ابركوه از كانون های مهم فرهنگی به خصوص شعر در استان یزد می باشد و اهتمام مسوولان این شهرستان به رخدادهای فرهنگی باعث استمرار كنگره شعر كویر به میزبانی ابركوه شده است.
غیاثی ندوشن ادامه داد: ابركوه محل تلاقی استان های یزد، فارس و اصفهان است و این شهرستان از ویژگی های برحشته ای در حوزه فرهنگی برخوردار است.
وی در خصوص آثار رسیده به كنگره شعر كویر در ابركوه یادآور شد: از 28 استان كشور 500 اثر شعر به دبیرخانه این كنگره واصل شده كه 20 اثر آن دراین كنگره برگزیده شده است.
دراین كنگره كتاب شعر كویر كه اشعار برگزیده هفت دوره قبلی این كنگره كه از سال 1384 تا 1394 را شامل می شود، رونمایی شد.
امام جمعه ابركوه نیز با قدردانی از برگزاركنندگان این كنگره گفت: خطه كویری یزد و ابركوه خاستگاه ادیبان و شاعران نام آوری مانند فرخی، ریاحی، وحشی بافقی و دیگر شاعران خوش آوازه است.
حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی اظهاركرد: بخش قابل توجهی از دلایل ماندگاری و احیاء قیام كربلا و واقعه عاشورا و حوادثی كه در تاریخ بشر ماندگار شده، رهین تلاش شاعرانی است كه در قالب شعر رخدادهای مختلف را حفظ كرده اند.
در این مراسم همچنین غلامرضا محمدی كویر از شاعران استان یزد و چند تن از شاعران استان های مختلف كشور اشعار و سرودهای خود قرائت كردند كه مورد استقبال حاضران قرار گرفت.
هیات داوران این كنگره 20 اثر از شاعران كشوری شامل مجید عزیزی از خرم آباد، سارا السادات باخترازكاشان، حسین بخشی از زنجان، علیرضا لبش از تهران، پروین برهان شهرضایی از شهرضا، صفورا ابراهیمی خبیراز تهران، فاطمه احمدزاده از ابركوه، شكیبا غفاریان از شاهرود، فریبا قیومی زاده از ابركوه، شهرام پارسا مطلق ازكرمان، الهام ریزوندی از اصفهان، خدابخش صفادل از نیشابور، سید علی اكبر سلیمانی از لنده، مریم عابدین پور از ابركوه، امید خسروی از خمین، اعظم جلال زاده ازمیبد، امیر بختیاری از تهران، احسان رئیسی از ابركوه، محمد جواد حیدری از اردكان و صابر سعدی پور از تهران را به عنوان برگزیدگان معرفی و با لوح تقدیر وهدایائی از آنها تقدیر كردند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ابركوه گفت: كنگره سراسری شعر كویر ابركوه بزرگترین رویداد فرهنگی در شهرستان ابركوه است .
حمیدرضابصیری در گفت وگو باخبرنگار ایرنا بابیان اینكه آوازه این كنگره به سراسر ایران رسیده، اظهاركرد: كنگره سراسری شعر كویر با موضوع شب های پرستاره كویر، سرو 4500 ساله ابركوه نماد ایستادگی، خصلت مردمان كویر از جمله دیانت، قناعت، محبت، گذشت، صبوری، سخت كوشی، كار و تلاش، كارآفرینی، مهمان نوازی و ترویج فرهنگ خیریه و سایر ویژگی های مرتبط با فرهنگ مردمان كویر با حضور شاعران كشوری برگزار شد.
برپایی نمایشگاه طراحی و نقاشی و اجرای موسیقی سنتی و نواحی از برنامه های جنبی هشتمین كنگره سراسری شعر كویر درابركوه بود.
به گزارش ایرنا ، نمایشگاه نقاشی خانم زرنگار با 20 اثراز این هنرمند با حضور امام جمعه ابركوه ، مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد، فرماندار وجمعی از مسوولان وهنرمندان ابركوه گشایش یافت.
ابركوه با 51 هزار نفر جمعیت در140كیلومتری جنوب غربی شهر یزد واقع است.
7540/ 6014/ خبرنگار: كارگر ابرقوئی ** انتشار: كاظم شاملو*
@irnayazdd
۰ نفر