۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۳۰
کد خبر: 82500610
T T
۰ نفر
مالیات یكی ازچالش های حوزه هنری دركشور است

بیرجند- ایرنا- معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به موضوع مالیات به عنوان یكی از چالش های حوزه هنری در كشور اشاره كرد و گفت: تاكنون در این ارتباط چند جلسه با وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد و بخشی از مشكل رفع شده است.

علی مرادخانی پنجشنبه شب در جمع تعدادی از هنرمندان خراسان جنوبی در بیرجند بابیان ننقش هنر در توسعه فرهنگی جامعه ، افزود: در كارهای هنری به پاكیزگی و پالایش نیاز است و غایت كار، مهم تر از مناطق گرایی است.
وی اظهارداشت: در نگاه كلی به مسایل برنامه ششم توسعه، دولت امور را به صنوف و مردم واگذار خواهد كرد.
وی اضافه كرد: در این ارتباط راهبرد اصلی فرهنگی به عنوان هنر متحرك جامعه مطرح است كه بواسطه آن كار انجام خواهد شد.
وی به موضوع مالیات به عنوان یكی از چالش های حوزه هنری در كشور اشاره كرد و گفت: تاكنون در این ارتباط چند جلسه با وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد و بخشی از مشكل رفع شده است.
وی در پاسخ به پرسش های مسئولان برخی انجمن های هنری خراسان جنوبی در مورد مشكلات، اظهار كرد: بخشی از مشكل استان مربوط به دوری آن از مركز كشور است.
وی همچنین در مورد برخوردهای متفاوت در استان ها نسبت به برگزاری كنسرت یادآور شد: خود موسیقی مشكل ندارد، حاشیه های آن برای مدیریت ایجاد زحمت می كند باید حاشیه ها را كنترل كرد و خیلی از موارد مرتبط رفع خواهد شد.
مرادخانی تاكید كرد: برخی آثار چاپ شده است، اجرای صحنه ای نیز داریم كه در این ارتباط هر استان مشكل خاص خود را در اجرای موسیقی دارد.
وی در مورد درخواست تعدادی از مسئولان انجمن های هنری در مورد كمك های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این تشكل ها در استان ها تصریح كرد: این وزارتخانه در بخش نرم افزار آماده همكاری است و برخی مشكلات به هم پیوسته اند.
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد كمك به موسسه های فرهنگی و هنری توسط سازمان ها و افراد اظهار كرد: در جهان وقتی فرد یا نهادی كمك هایی را در اختیار موسسه فرهنگی و هنری قرار می دهد، این كمك ها به عنوان بخشی از مالیات محسوب می شود.
وی همچنین یادآور شد: اگر این رویه به عنوان یك رفتار اجتماعی در ایران ترویج و مورد پذیرش نهادهای ذی ربط قرار گیرد، خیلی از كارها خود به خود انجام می شود.
مرادخانی خطاب به هنرمندان حاضر در نشست یاد شده گفت: در چنین جلساتی با توجه محدودیت منابع مالی نمی توان تمام معضل تاریخی یك منطقه را رفع كرد.
معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینكه 20درصد بودجه مربوط به استانهاست و محدودیت سقف مالی هم دارد، گفت: تامین بودجه برای تكمیل و ادامه كار چند پروژه مهم با اولویت بهتر از وجود طرح ها و پروژه های نیمه تمام زیاد در استانهاست.
وی تصریح كرد: در برگزاری جشنواره ها به چند كار اساسی توجه كنید تا آثار آن بهتر بروز و ظهور كند و در سطح منطقه ای و ملی هم بدرخشد.
وی یادآور شد: مطالبات در حوزه فرهنگ و هنر خیلی زیاد است دولت یازدهم در سال گذشته كارهای بسیار مهمی در این حوزه انجام داد و بخشی از آن امسال ادامه پیدا خواهد كرد.
وی به كمك هنرمندان به مدیران حوزه فرهنگ و هنر تاكید كرد و خواهان بازنگری نسبت به ادامه كار برخی پروژه های نیمه تمام كه زمان تكمیل آن طولانی است، شد كه خلاقیت مدیریت باید در این گونه موارد ظهور كند.
مرادخانی افزود: كارشناسان در استان ها باید در برخورد با مسایل مرتبط با فعالیت های فرهنگی و هنری رویه یكسانی داشته باشند از برخورد سلیقه ای نیز پرهیز شود.
وی همچنین گفت: برگزاری جشنواره ملی و پژوهش در مواردی چون تعزیه خوانی در خراسان جنوبی قابل بررسی است و موافقت خود را نسبت به برگزاری جشنواره تئاتر عروسكی شرق كشور در بیرجند اعلام كرد.
وی از مسئولان انجمن های هنری خراسان جنوبی با وجود كاستی های زیاد قدردانی كرد و گفت: انجمن ها باید فعال باشند، هدف از تاسیس چنین تشكل هایی این بود كه هنرمندان بدون دغدغه كار كنند .
وی اظهار امیدواری كرد كه با توجه به بودجه بخش هنری كه به مبلغ آن اشاره نكرد، در سال 1396 چند كار مهم در خراسان جنوبی انجام شود.
مرادخانی در ادامه با اشاره به اینكه وزارتخانه یادشده به عنوان یك جریان حاكمیتی وظایفی دارد اما مدیر ما كارگزار این بخش شده است گفت: در حالیكه بخش خصوصی در این حوزه باید فعال شود كه این كار به نفع دولت است.
وی اظهار كرد: هدف از برگزاری چنین نشست هایی آگاهی از دیدگاه هنرمندان در استان هاست، و در خراسان جنوبی فعالیت های مشخص كمتر ثبت شده است .
وی تاكید كرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی دارد كارهای هنری خوب را در بعد منطقه ای، فرا استانی، فرامرزی و تبادل تجربه میان هنرمندان كشور داشته باشد.
وی یادآور شد: برای ساماندهی امور در سفر به استان ها تفاهم نامه هایی با استان مبادله می شود تا كارها بهتر انجام شود.
به گفته مرادخانی در آغاز كار دولت تدبیر و امید بر اساس تجربه مشكل استان ها این بود كه بعضا در وسط سال هنرمندان كاری را پیشنهاد می كردند و برای پیشگیری از بروز برخی نارسایی ها تفاهم نامه مبادله می شود و با این اقدام مدیر با مراجعه لحظه ای رو به رو نمی شود.
همچنین احمد محبی، مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با ارایه گزارشی از شرایط هنری استان گفت: تا سال 1392، خراسان جنوبی موسسه هنری نداشت، و در حال حاضر تعداد آن به هفت مورد رسید.
وی بیان كرد كه تعداد موسسه های چند منظور در سال 1392، 2مورد بود، اكنون به پنج موسسه افزایش یافت.
وی ادامه داد ، تعداد آموزشگاه های آزاد هنری از چهار مورد به 23آموزشگاه، نگارخانه از سه باب به هشت باب، برگزاری جشنواره هنری از هشت مورد به 12مورد رسید .
محبی در ادامه به راه اندازی مجتمع فرهنگی هنری فردوس با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوم فروردین ماه 96اشاره كرد و گفت: اگر مسئولان سربیشه و خوسف بتوانند كار سخت افزار موسسه فرهنگی هنری این دو شهرستان را انجام دهند، ارشاد آمادگی تجهیز و راه اندازی را دارد.
در نشست یاد شده، مسئولان انجمن های هنری دیدگاه های خود را در مورد اخذ مالیات از فعالیت های هنری، بیمه ، تامین تجهیزات و ... عنوان كردند و خواهان مساعدت بیشتر وزارتخانه به انجمن ها شدند.
2047* خبرنگار و انتشار دهنده- عباسقلی اشكورجیری
۰ نفر