هماهنگی كارفرمایان صنعت سیمان به سود تولید و بازار مصرف است/ رقابت منفی برای حفظ بازار ومشتری

تهران- ایرنا- عضو انجمن صنفی كارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینكه هماهنگی كارفرمایان صنعت سیمان در بازار داخل و خارج كشور به سود تولید و بازار مصرف است، گفت : هرگونه رقابت منفی ضربه به كل صنعت محسوب می شود.

« حسن رضایی » روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: انجمن صنفی كارفرمایان صنعت سیمان در پایان سال گذشته افزایش نرخ 15 درصدی را برای سیمان مصوب كرد كه به شكل اختیاری به مورد اجرا گذاشته شود.
سال گذشته نرخ هرتن سیمان فله یك میلیون و 350 هزار ریال (135 هزارتومان ) و سیمان پاكتی یك میلیون و 500 هزارریال(150 هزار تومان ) بود.

** رقابت منفی در بازار سیمان داخلی
وی اضافه كرد : حدود 73 كارخانه سیمان در كشور فعالیت دارند كه ظرفیت آنها بالغ بر 80 میلیون تن است و نیاز مصرف داخلی به این كالای ساختمانی 40 میلیون تن است كه مابقی باید صادر شود.
رضایی با بیان اینكه كیفیت همه واحدهای تولید سیمان در كشور یكسان نیست و هزینه حمل ونقل هم عامل مهمی در تعیین قیمت است، خاطر نشان كرد: شرایط بازار داخلی وضعیتی را بوجود آورده كه تولیدكنندگان این بخش با یكدیگر دست به رقابت منفی می زنند و برخی بدون تغییر 15 درصدی قیمت سیمان برای امسال، تولیدات خود را به بازار عرضه می كنند، شماری نیز برای پاسخگویی به هزینه ها ناگزیر از اجرای نرخ جدید هستند.

** اشكال مختلف فروش برای تداوم تولید
عضو انجمن صنفی كارفرمایان صنعت سیمان یادآور شد: تولیدكنندگان سیمان در بازار داخل برای اینكه تولیدات خود را به دست مصرف كننده برسانند، اعمال تخفیف، فروش غیر نقدی و شیوه های دیگر را اتخاذ می كنند تا در این بازار سیمان راهی انبار نشود و به مصرف برسد .
رضایی گفت: بازار های صادراتی سیمان یا كلینكر كه در اطراف كشورمان قرار دارد، همسویی صادركننده ها را به دنبال داشته، اما در بازار داخلی شرایط مطلوبی نیست .

** شیوه تعیین نرخ های داخلی و صادراتی
فعال صنعت سیمان افزود: تعیین نرخ سیمان برای بازار داخلی و خارجی توسط انجمن صنفی كارفرمایان صنعت سیمان صورت می گیرد و در بازار های برون مرزی به شكل یكسان عمل می شود و در واقع نرخ معقولی است، اما چنانچه سیمان صادراتی به قاره آفریقا صادر شود، با توجه به بعد مسافت، كرایه حمل بیشتری لحاظ می شود.
رضایی افزود : امسال برخی از واحدهای تولید كننده سیمان اعلام كرده اند اعمال افزایش نرخ 15 درصدی، ممكن است موجب از دست رفتن مشتریان شود، بنابراین تغییر نرخ نداشتند.

** سود بازار چند نرخی از آن واسطه ها
مدیرعامل سیمان شهركرد افزود: شرایط نامتعادل از نظر عرضه سیمان با قیمت های مختلف در بازار مصرف داخلی، بیش از آنكه به تولید كننده كمك كند، به سود دلالان و واسطه گران است كه از این شرایط بیشترین بهره را می برند و سیمان را با نرخ های شناور در مناطق مختلف در اختیار مصرف كنندگان قرار می دهند.

** صدور حدود یك پنج تولید
رضایی گفت : مجموع صادرات كلینكر این واحد تولیدی به عراق 200 هزار تن بود و این درحالی است كه مجموع تولید سیمان كارخانه شهركرد به یك میلیون و 90 هزار تن رسید .
وی خاطرنشان ساخت: عراق از كارخانه های ایران كلینكر تحویل می گیرد و آن را تبدیل به سیمان می كند تا به این ترتیب واحد های این كشور نیز در تولید سهمی داشته باشند .

** اجرای سه طرح نیروگاهی برای كاهش هزینه تولید
رضایی افزود: سه طرح نیروگاهی در چارچوب برنامه توسعه سیمان شهركرد پیش بینی شده كه در مجموع 10 مگاوات به توان تولید انرژی این واحد می افزاید و كاهش هزینه مصرف سوخت، موجب افت قیمت تمام شده تولید می شود .

** طرح توسعه یك میلیون تنی
وی اجرای طرح توسعه یك میلیون تنی جدید كه تاكنون پیشرفت 40 درصدی داشته و برای آن یك هزار میلیارد ریال(100 میلیارد تومان ) هزینه شده را به عنوان دیگر برنامه های پیش بینی شده ذكر كرد كه كلینكر تولیدی به كارخانه ای در كشور عمان منتقل و آنجا تبدیل به سیمان و سپس به بازار های صادراتی انتقال پیدا خواهد كرد .
به گزارش ایرنا، كارخانه سیمان شهركرد در استان چهارمحال و بختیاری سال 1387 در 35 كیلومتری شهر كرد تاسیس و مورد بهره برداری قرار گرفت .
جمهوری اسلامی ایران سال 1393 با صادرات بیش از 18 میلیون تن سیمان وكلینكر بالاترین آمار صادرات را به خود اختصاص داد. كشور عراق پیش از شرایط ناامنی به دلیل تهاجم گروه داعش، بالغ بر 60 تا 65 درصد سیمان مورد نیاز خود را از ایران تامین كرده بود.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام ** 1559 ** 1561** خبرنگار : حسین عضدی فسا ** انتشار: مژگان توانا
۰ نفر